تغییر اندازه فونت:
 

مقالات

Aquaponicسیستم کشت توأم ماهی و تولید هیدروپونیک سبزیجات
هومن مکوندی   ۱۳۹۰/۱۰/۲۲

Aquaponicسیستم کشت توأم ماهی و تولید هیدروپونیک سبزیجات
هومن مکوندی . کارشناس اداره توسعه ماهیان گرمابی شهید 
ملکی شیلات خوزستان
آک1


 سیستم پرورش ماهی در استخر[1] و آبراهه ها[2] دارای مشکلاتی است، این سیستم ها نیاز به آب زیادی دارند و همچنین پساب این مزارع باعث آلودگی محیط زیست می شود. اکواپونیک[3] علم جدیدی است که ترکیبی از آبزی پروری و پرورش گیاه در آب بدون استفاده از خاک است. پساب تولید شده پرورش ماهی حاوی مقادیر زیادی نوترینت است که می تواند مورد استفاده گیاه به روش کشت در آب قرار گیرد. پس یک بخش پرورش گیاه وارد مجموعه پرورش ماهی می شود و علم اکواپونیک به عنوان یک راه حل پیشنهاد می شود.
 
تقاضا جهت تلفیق سیستم متراکم و بسته پرورش ماهی با تولید هیدروپونیک سبزیجات مخصوصا در اقلیم های سرد که تولید غذاهای گلخانه ای می تواند تولید محصولات تازه را در سرتاسر سال تامین و تضمین نماید در حال افزایش است. 

آک3


بخشی از سیستم کشت توام آبزی و گیاه که برنده جایزه Aquaponic گردید.  
   آک2

  
پرورش آبزیان و صیفی جات در سیستم Aquaponic 

هدف و استراتژی اصلی از ایجاد این طرح به حداکثر رساندن عملکرد هر یک از اجزاء بیولوژیکی سیستم جهت افزایش بازدهی اقتصادی طرح است. اگر یک ناحیه در داخل گلخانه بتواند همزمان برای تولید چندین نوع محصول استفاده شود علاوه بر افزایش در آمد، باعث کاهش هزینه های مرتبط با ساخت و ساز و تهیه اجزاء سیستم و افزایش تولید و بازدهی آن می گردد که در این صورت پرورش توأم ماهی و کشت هیدروپونیک اقتصادی است.

آک4



پرورش ماهی تیلاپیا و گیاهان گلخانه ای در سیستم  Aquaponic

علاوه بر پرورش ماهیان بازاری
[4] قسمت پرورش ماهی سیستم می تواند برای پرورش بچه ماهی تا انگشت قد در طول ماههای زمستان جهت ماهیدار کردن قفسها و حوضچه ها برای دوره رشد تابستانه مورد استفاده قرار گیرد . صدفها جهت تولید غذا یا تولید مروارید آب شیرین نیز می توانند در طرح توسط ذخیره سازی آنها در قفس ریشه گنجانده شوند . ماهیان اکواریومی از قبیل ماهی حوض را در سیستم علاوه بر ماهیان خوراکی می توان پرورش داد .آب خروجی از تفریخگاه های ماهی ممکن است پیش از تخلیه به داخل محیط زیست برای بازیافت منابع و پالایش آب تصفیه شوند. از دیگر کاربرد های تجاری میتوان به تاسیساتی برای رستورانها وهمچنین  مقاصد عمده فروشی اشاره نمود. 

 منابع:
1-    طلا ساز ، ع. ، پادارلو،ع.،  نوعی،ه.، an intergrated fish culture hydroponic vegetable production system سیستم کشت توأم ماهی و تولید هیدروپونیک سبزیجات
2- Diver, s.2006.Intergration of hydroponic with aquaculture. Attra publication.
3
- Zewing. 1986. An intergrated fish culture

hydroponic vwgetable production system-
4
 WWW. Hydroponic.com.au


برچسب : مقالات

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۴۱