تغییر اندازه فونت:
 

مقالات

کلیدهای شناور
کوروش کرد   ۱۳۹۰/۱۱/۰۶

کلیدهای شناور
( ساختمان ـ عملکرد ـ نحوه نصب در تأسیسات آبزی پروری )

 تهیه کننده : مهندس کورش کرد


 کلیدهای شناور برای کنترل سطح آب یا مایعات داخل منابع ، استخرها و مخازن مورد استفاده قرار می گیرند . این کلیدها به دو صورت زیر ساخته و به بازار عرضه شده اند :
 
1-     کلیدهای شناور مکانیکی
 2 - 
  کلیدهای شناور الکترونیکی
 
که در ادامه به تشریح هر کدام پرداخته می شود
 
1-   کلیدهای شناور مکانیکی : ساختمان این کلید از وزنه تعادل ، قسمت شناور و یک میکروسوییچ تشکیل شده است . هنگامی که قسمت شناور را تنظیم می کنند با تغییر سطح مایع داخل مخزن ، شناور تغییر مکان داده و میکروسوییچ داخل کلید فرمان می دهد و باعث قطع یا وصل مدار فرمان الکتروپمپ می شود .
2-
   
 کلید شناور الکترونیکی  : این کلیدها دارای یک برد ( مدار ) الکترونیکی بوده و از سه المنت ( قطعه فلز کوچک از جنس مس با روکش قلع یا آلومینیوم ) تشکیل شده است . سه المنت داخل منبع مایع قرار می گیرند که به
ترتیب :
 
الف : المنت های مشترک که به بدنه فلزی منبع وصل یا در کف منبع غیرفلزی قرار می گیرد .
 
ب : المنت حداقل ارتفاع که در پایین ترین سطح دلخواه توسط اپراتور قرار می گیرد .
ج : المنت حداکثر ارتفاع که در زیر لوله سرریز یا بالاترین ارتفاع منبع قرار می گیرد .
 
پس از نصب شناور الکترونیکی در صورت خالی بودن منبع ، الکتروپمپ روشن شده و منبع را آبگیری می نماید و با رسیدن مایع به المنت حداکثر ، مدار فرمان پمپاژ قطع می شود و با خالی شدن منبع و رسیدن مایع به المنت حداقل مدار فرمان وصل شده و الکتروپمپ روشن می شود و همین سیکل مرتباً تکرار می شود و طبق کاتالوگ تاپنج میلیون بار قابلیت قطع و وصل دارد .
با توجه به نوع نصب و عملکرد ، شناورهای الکترونیکی دارای بازده و شرایط بهتری می شاند و حساسیت اتصال بین المنت ها را که به نوع مایع مربوط است می توان تنظیم نمود که در جاهای با آبشور یا شیرین قابل تنظیم است و این شناورها قابلیت ارتفاع سنجی سایر مایعات را نیز دارا می باشند .


برچسب : مقالات

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۴:۴۱