تغییر اندازه فونت:
 

مقالات

آرتمیا (Artemia)
مجید شکاری   ۱۳۹۰/۰۷/۲۱

آرتمیا (Artemia)


در طی سالهای گذشته با توجه به برنامه های شیلات ایران ، صنعت آبزی پروری از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است . نیازهای این توسعه در بخش های مختلفی قابل بررسی است . یکی از نیازهای بسیار مهم تأمین غذای مراحل لاروی انواع آبزیان است . آرتمیا با توجه به ویژگیهای منحصر بفرد ، مورد توجه قرار دارد . سیست و بیومس آرتمیا از منابع طبیعی و مصنوعی قابل بهره برداری و تولید خواهد بود . لذا آبزی پروران به منظور کمیت و کیفیت تولید تمایل دارند از کلیه فن آوریها و دانش روز بهره مند شوند.

پیشرفت دانش راجع به آرتمیا ، مبنایی برای توسعه سایر محصولات آرتمیا شده است از جمله سیست ضد عفونی شده ، سیست کپسول زدایی شده و انواع مختلف زی توده های آماده ، که در حال حاضر در مراکز تکثیر برای نوزادان و دوران نگهداری مولدها برای تخم کشی کاربرد دارند . تمامی این پیشرفت ها منجر به بهینه شدن و اقتصادی شدن کاربرد این نوع غذای زنده در مراکز تکثیر شده است . ارتمیا از شاخة بندپایان و رده سخت پوستان و جزء آبشش پایان (Branchipoda) می باشد .
طول بدن آرتمیای بالغ در گونه دو جنسی 10-15 میلی متر و در بعضی ازجمعیت های بکرزا به 20 میلی متر نیز می رسد. دو چشم مرکب پایه دار ، دارای بدنی کشیده، لوله گوارشی کشیده، دارای آنتن های حسی، یازده جفت پای سینه ای کارکردی (تراکوپود) داشتن یک جفت چنگک عضلانی (کلاسپر) در ناحیه سر (دومین آنتن) آرتمیای نر که عامل تمایز آرتمیای نر از آرتمیای ماده است وجود یک جفت اندام تناسلی نر (penis) در ناحیه خلفی تنه، وجود کیسه تخمی یا رحمی در پشت یازدهمین جفت پای سینه ای در آرتمیای ماده از مشخصات کلی آرتمیا می باشد. 
آرتمیا در دو نوع محیط یافت می شود. دریاچه های داخلی و استخرهای ساحلی نمک ، دریاچه های داخلی به سه طبقه تقسیم می شوند: در هر محیطی یک نوع یون فراوانتر است و آرتمیا در همه دریاچه ها با انواع فراوانی از یونها یافت می شود . ترکیب نمکی متشکل ازسولفات و کلراید دارد .

منابع:

University of Florida - Fisheries and aquatic dept. 
Department of Fisheries and aquatic science , Florida cooperative extension service (February 2002) .

برچسب : مقالات

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۹