تغییر اندازه فونت:
 

مقالات

نقش میگو در پیشگیری و درمان بیماری ها
میترا زراتی   ۱۳۹۲/۰۹/۱۶

نقش میگو در پیشگیری و درمان بیماری ها

 

 

میترا زراتی

کارشناس ارشد تغذیه

 

 

میگو ، جانوری آبزی از خانواده سخت پوستان است که به طور عمده در آب های گرم ( بین 38 18 درجه سانتیگراد ) رشد و نمو می نماید و به منظور تولید گوشت در محیط های مصنوعی ( استخر خاکی و ... ) نیز پرورش داده می شود . بیش از 300 نوع میگو در اندازه های گوناگون در جهان وجود دارد . لازم به ذکر است که میگوهای ریز از نظر مواد غذائی دریایی می باشد که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد ، مصرف آن در رژیم غذایی افراد توصیه می شود .

میگو مانند سایر آبزیان ، غنی از اسیدهای چرب غیراشباع امگا-3 ، مانند ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) مصرف میگو به دلیل دارا بودن این مواد مغذی ، در پیشگیری و درمان آسم در دوران کودکی مؤثر می باشد .

مصرف میگو در رژیم غذایی ، از همان ابتدای دوران کودکی به خصوص در کودکان سنین مدرسه مفید می باشد . براساس تحقیقات و بررسی های انجام شده میزان اسیدهای چرب امگا-3 در خون افراد مبتلا به افسردگی ، کمتر از میزان طبیعی می باشد .

به این علت مصرف میگو تا حدودی در درمان و پیشگیری ا ز افسردگی مؤثر است . اسیدهای چرب غیراشباع موجود در میگو ، نقش ضدالتهابی دارند . در نتیجه با مصرف آن میتوان از ابتلا به بیماری های التهابی مانند ورم مفاصل و برونشیت مزمن پیشگیری نمود و علائم این قبیل بیماری ها را کاهش داد . طبق مطالعات انجام شده ، دریافت میگو در افرادی که عدم تحمل گلوکز و مقاومت انسولین دارند ، تا حدودی به درمان مشکل آنها کمک می نماید .

بسیاری از خانم ها قبل از شروع عادت ماهیانه ، دچار درد ناحیه زیرشکم می شوند . بررسی ها نشان می دهد دریافت مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا3 ( ماهی و میگو ) چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه ، تا حدودی باعث کاهش این قبیل دردها می گردد . در افراد مبتلا به سردردهای میگرنی ، دریافت منابع غذایی در طول دوران بارداری ، فرزندان مادرانی که این اسیدهای چرب را به اندازه کافی ، در طول دوران بارداری دریافت می کنند و سطح خونی مناسبی از این مواد مغذی دارند ، دارای ضریب هوشی بالاتری نسبت به سایرین می باشند . میگو نیز به دلیل دارا بودن مقادیر کافی و مناسبی از دکوزاهگزانوئیک اسید ، در این گروه از مواد غذائی جای می گیرد . کودکان این قبیل مادران ، در 6 ماه از سایر همسالان خود جلوتر هستند . دکوزا هگزانوئیک اسید ، نقش عمده ای در رشد و تکامل سلول های عصبی به خصوص در 1-2 سال اول زندگی ایفاد می کند .

میگو از نظر کلسترول بسیار غنی می باشد ولی لازم به ذکر است مصرف این ماده غذایی در افرادی که مشکل افزایش کلسترول خون ندارند هیچ گونه نگرانی را درپی ندارد چرا که افزایش کلسترول خون بیش از آن که به مصرف مواد غذایی غنی از کلسترول ارتباط داشته باشد به مصرف بالای چربی های غیراشباع مربوط است . بیشتر موادغذایی غنی از کلسترول غنی از اسیدهای چرب غیراشباع نیز می باشند که افراد باید مصرف این قبیل مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود محدود کنند .

ولی میزان اسیدهای چرب غیراشباع میگو برخلاف سایر مواد غذایی غنی از کلسترول و اسیدهای چرب اشباع بسیار بیشتر از اسیدهای چرب اشباع می باشد و همین امر مانع افزایش کلسترول خون خواهد شد . میگو از جمله مواد غذایی پروتئینی می باشد که میتواند جایگزین مواد غذایی پروتئینی دیگر با مقادیر بالای چربی اشباع شود .

رژیم غذایی کم چرب ، که در آن مقادیر متعادل میگو استفاده شود بر لیپو پروتئین های خون از جمله LDL و VLDL تأثیر سوئی به جا نمی گذارد .

تحقیقات بسیاری نشان می دهد که مصرف میگو می تواند منجر به افزایش HDL ( کلسترول خون ) و کاهش تری گلیسیرید خون گردد .

افزایش LDL نسبت به HDL از علل عمده گرفتگی عروق می باشد . سلنیوم بسیار غنی می باشد . سلنیوم عنصری بسیار حیاتی است که از ابتلا به بیماری های پرخطر از جمله سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می نماید . تأثیر سلنیوم همراه ویتامین E در بدن تشدید می شود . سلنیومو ویتامین E ، آنتی اکسیدان هایی بسیار قوی بوده که بافت های بدن را از هجوم رادیکال های آزاد مصون می دارند .

این عنصر ، برای بسیاری از واکنش های حیاتی بدن ضروری بوده و در تمامی سلول ها یافت می شود . عنصر سلنیوم در سم زدایی فلزات در بدن ، از جمله آرسنیک و جیوه نیز نقش دارد . مصرف میگو به دلیل دارا بودن این عنصر ، در پیشگیری از آب مروارید بسیار مؤثر است . به علاوه مصرف میگو در زمان یائسه می تواند تا حدودی از گرفتگی پیشگیری نماید . مصرف میگو ، مواد سرطان زا را در بدن خنثی می نماید .

همچنین در افراد مبتلا به ایدز ، از پیشرفت و اثرات بیماری ها می کاهد . مصرف مواد غذایی غنی از سلنیوم مانند میگو ، منجر به درمان شوره سر و همچنین علایم لوپوس می گردد .

یکی از دلایل ناباروری مردان  ، کاهش تولید اسپرم می باشد . مصرف میگو به دلیل دارا بودن عنصر سلنیوم منجر به افزایش تولید اسپرم و همچنین افزایش میل جنسی در مردان می شود . علاوه بر میگو ، ماهی تن ، جگر ، تخم مرغ ، گوشت گاو ، جو ، سیر ، بروکلی ، سبوس گندم ، قارچ ، انگور قرمز و دانه خردل نیز از منابع سلنیوم هستند . در زیر به مقادیر انواع چربی موجود در 100 گرم میگو اشاره شده است .

 

اسیدهای چرب اشباع (کل)                                                                                   0/28 گرم

اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه (کل)                                                    0/19   گرم

اسیدهای چرب غیراشباع با بیش ا ز یک پروند دوگانه (کل)                                            0/37 گرم

ایکوراپنتانونیک اسید                                                                                           0/10 گرم

دکوراهگزانوئیک اسید                                                                                             0/1 گرم

کلسترول                                                                                                    195 میلی گرم

 

روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۴۷