تغییر اندازه فونت:
 

مقالات

فواید مصرف آبزیان
روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان   ۱۳۹۲/۰۹/۱۶

مصرف آبزیان و اثرات آن در مادران باردار ، شیرده و کودکان

 

 -    مادرانی که در دوران بارداری ماهی مصرف کرده ، دارای کودکانی با عملکرد مغزی بهتری می باشند .

 -    در طی بارداری ، جنین امگا-3 را از مادر دریافت می کند تا مغز و بافت عصبی ساخته شود .

 -    امگا-3 موجود در ماهی برای رشد جنین و تکامل مغز و شبکیه چشم ضروری است .

 -    مصرف ماهی در طول دوران بارداری ، احتمال زایمان کودک نارس و زایمان زودرس را تا حد زیادی کاهش می دهد .

 -    خطر زایمان زودرس و کم خونی نوزاد هنگام تولد با مصرف ماهی ارتباط مستقیم دارد .

 -    مصرف ماهی 2 تا 3 بار در هفته، برای مادران باردار و شیرده اثرات مثبتی در رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد دارد .

   -  کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند و مادران آنها در رژیم غذایی خود از ماهی استفاده می کنند دارای قدرت بینایی بهتری هستند .

 -    مصرف ماهی موجب افزایش تولید شیر در زنانی که برای تغذیه کودکانشان شیر کافی ندارند می گردد .

 -   روغن ماهی عامل مهم پیشگیری از افسردگی بعد از دوران بارداری می باشد .

 


مصرف آبزیان و کاهش سکته مغزی

 

آیا می دانید ؟

سکته مغزی در اثر اختلال در جریان تأمین کننده مواد مغذی و اکسیژن قسمتی از مغز به وجود می آید .

و

 -    گوشت ماهی و آبزیان با وجود امگا-3 با مهار تشکیل لخته ، احتمال سکته های مغزی را کاهش می دهد .

 -    مصرف ماهی و آبزیان در پایین آوردن چربی های نامطلوب خون و کاهش احتمال سکته مغزی نقش دارد .

 -    مصرف ماهی و آبزیان با حفظ تعادل فشار خون می تواند از عوامل کاهش سکته مغزی باشد .

 


آیا می دانید ؟

 

مصرف آبزیان و بهداشت روان

 

 -   کسانی که حداقل یک بار در هفته از ماهی استفاده می کنند درصد ابتلا به زوال عقلی ( دمنیا ) در آنها کاهش
می یابد .

 -    مصرف متعادل و متوسط ماهی اثر کاهندگی در ابتلا به آلزایمر دارد .

 -    مصرف ماهی و روغن ماهی باعث کاهش درصد افسردگی حاد می گردد .

 -    اسیدهای چرب امگا-3 به ویژه EPA به علت خاصیت ضد التهابی و محافظت کنندگی عصبی با بهبود علائم شیزوفرنی همراه است .

 


امگا-3

 

آیا می دانید ؟

 

گوشت ماهی و آبزیان سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع امگا-3 بوده

و

 -    امگا-3 در رشد و تکامل مغز کودکان و سلول های شبکیه چشم در جنین و نوزادان ضروری است .

 -    امگا-3 در کاهش خطر بیماری های قلبی ـ عروقی مؤثر است .

 -    امگا-3 در پیشگیری از اختلالاتی نظیر سرطان سینه مؤثر است .

 -    امگا-3 کمک به پیشگیری از بروز سکته های قلبی ، مغزی و بهبود عوارض سکته و افزایش شادی و رفع افسردگی می شود .

 -    امگا-3 باعث کاهش گلیسرید ، کلسترول و فشار خون سیستولی و دیاستولی در بدن می گردد .

 -    امگا-3 با جلوگیری از ساخت اراشیدونیک اسید باعث کاهش خطر سرطان می شود .

 


یُد

 

آیا می دانید ؟

 

ماهی دریا از بهترین منابع ید می باشد

و

 -    ید یکی از عناصر مغذی است که تأثیر مهمی در سلامت انسان دارد .

 -    ید در رشد اثرات قابل توجهی داشته که کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می شود .

 -    ید در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی دارد .

 

 

 


سلنیُم

 

آیا می دانید ؟

 

که ماهی و میگو از منابع مهم سلینیم است که :

 -    سلینیم از عناصر ضروری و مهم برای متابولیسم و سیستم ایمنی بدن است .

 -    سلینیم با اثر آنتی اکسیدان خود نقش چشمگیری در پیشگیری از سرطان دارد .

 -    سلینیم در بازسازی و ترمیم بخش های تخریب شده NDA نقش مثبت دارد .

 -    سلینیم در جلوگیری از تأثیر سموم بر کبد مؤثر است .

 -    سلینیم سیستم دستگاه ایمنی بدن را برای حذف سلول های فرسوده و غیرعادی تحریک می کند .

 -    سلینیم باعث افزایش کلسترول خوب خون HDL و کاهش کلسترول بد خون LDL می شود .

 


ارزش غذایی میگو (1)

 

الف) اثرات مصرف میگو بر کلسترول خون :

استفاده از میگو به دلیل بالا بودن محتوای اسید چرب امگا-3 برای مبتلایان به افزایش چربی خون مانعی ندارد . متخصصان معتقدند که علیرغم بالا بودن درصد کلسترول در میگو با مصرف این ماده غذایی ، کلسترول مفید (HDL) جایگزین کلسترول مضر (LDL) شده و بدین ترتیب علائم ناشی از بالا بودن چربی خون کاهش می یابد . میگو از نظر کلسترول غنی است اما مصرف آن در افرادی که مشکل افزایش کلسترول خون دارند بلامانع می باشد .

میزان کلسترول در 100 گرم میگو دو سوم کلسترول در یک تخم مرغ 50 گرمی میباشد یعنی در وزن مساوی میزان کلسترول میگو یک سوم کلسترول تخم مرغ است ، با این تفاوت که در میگو میزان اسید چرب اشباع که برای سلامتی مضر است صفر می باشد که میتواند به کاهش کلسترول خون کمک کند .

با عنایت به این مطلب و همچنین اسیدهای چرب امگا-3 موجود در میگو ، این ماده غذایی بدن را از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی محافظت می کند نکته قابل توجه آن است که این اسیدها ( امگا-3 ) بعنوان عامل ضدالتهاب در بدن عمل کرده و مانع از لخته شدن خون در رگ ها می شوند . 120 گرم میگو 2/8 درصد نیاز روزانه بدن را به این اسیدهای چرب تأمین می کند .

 


ارزش غذایی میگو (2)

 

ب) خاصیت ضدسرطانی سلنیوم موجود در میگو ( تأثیر میگو بر سرطان )

میگو ، یک منبع بسیار عالی از سلنیوم است . با مصرف هر 120 گرم میگو ، 7/81 درصد از نیاز روزانه بدن به این عنصر تأمین می شود . شواهد بدست آمده از تحقیقات و آزمایش های انجام شده نشان می دهند که یک رابطه معکوس بین مصرف سلنیوم و شیوع سرطان وجود دارد . شواهدی موجود است که سلنیوم ، DNA را ترمیم کرده و مانع از وارد شدن آسیب به سلول می شود بعلاوه از تکثیر سلول های سرطانی نیز جلوگیری کرده ، از مرگ سلولی می کاهد سیستم ایمنی بدن را برای حذف سلول های فرسوده و غیرعادی تحریک می کند . سلنیوم با پیوستن به قسمت فعال بسیاری از پروتئین ها ، مانند گلوتاتیون پراکسیداز ، خاصیت ضدسرطانی پیدا می کند .

یکی از قوی ترین آنزیم هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد ، گلوتاتیون پراکسیداز بدن است که برای سم زدایی دسته عظیمی از مولکول ها که در کبد تجمع یافته و به صورت بالقوه برای بدن خطرناک هستند ، کاربرد دارد . وقتی مقدار گلوتاتیون پراکسیداز بسیار کم است این مولکول های سمی به سلول ها لطمه می زنند این آسیب به NDA سلول منجر به گسترش و تکثیر سلول های سرطانی می شود . یک تحقیق در کانادا درمورد علل شیوع سرطان که نتیجه اش در آوریل 2004 منتشر شد بیان می کند که مصرف مداوم میگو می تواند باعث ایمنی در برابر سه نوع سرطان خون ، سرطان مغز استخوان و سرطان دستگاه لنفاوی شود . در این تحقیق ، کسانی که بیشترین مقدار میگو را مصرف کرده و نیز بیشترین کالری موردنیاز بدن خود را از مواد چرب موجود در آبزیان تأمین می کردند ، 28 درصد کمتر از افرادی که کمتر میگو مصرف می کردند به سرطان خون مبتلا شده بودند . این درصد برای سرطان مغز استخوان و سرطان دستگاه لنفاوی به نسبت 36 درصد و 29 درصد بود .

 

 


10 پیام تندرستی با مصرف ماهی

 

  1. کاهش بیماری قلبی و عروقی
  2. کاهش افسردگی و زوال عقل
  3. کاهش چربی خون
  4. کاهش بیماری آسم در کودکان
  5. افزایش فعالیتهای سلولی مغز
  6. افزایش ضریب هوشی در کودکان
  7. جلوگیری از سکته
  8. تأمین پروتئین بافتهای عضله و پوست
  9. از بین بردن لخته خون در عروق چشم ، مغز و سایر اندامها
  10. جلوگیری از بروز فراموشی در افراد مسن

 


میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.

۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ۰۳:۰۶