تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

خوزستان رتبه دوم رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی کشور / تشریح دستاوردهای شیلاتی دولت سیزدهم در خوزستان
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با بیان اینکه خوزستان از رتبه دوم رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی کشور برخوردار است گفت: بازسازی ذخایر با اهداف حمایت از جامعه بهره‌بردار و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان یکی از مهمترین اقدامات شاخص شیلات محسوب می شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، فلامرز مزارعی سرپرست اداره کل شیلات خوزستان ضمن تبریک گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر مهمترین اقدامات و دستاوردهای اداره کل را طی یکسال گذشته تشریح کرد.

مزارعی با بیان اینکه استان خوزستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه های متنوع فعالیت های شیلاتی برخوردار است؛ به تکمیل 2 پروژه آبزی پروری اشاره کرد و در این باره توضیح داد: طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو در هندیجان، با ظرفیت تولید سالانه 900 تن میگو وارد مدار شده است و برای 250 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می کند و همچنین تکمیل شبکه برق داخلی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان با سطح زیرکشت یکهزارو 275 هکتار و تعداد ۸۸ مزرعه نیز نقش مهمی در افزایش ضریب  مکانیزاسیون، افزایش بهره وری آب و رشد تولید خواهد  داشت.

وی در ادامه خشکسالی و عدم صدور مجوز کشت در حوزه کرخه را عوامل کاهش تولیدات آبزی پروری استان دانست و گفت: میزان تولیدات آبزی پروری استان در حال حاضر  76 هزار تن است.

 این مقام مسئول بیان کرد: خوزستان پنجمین استان تولید کننده میگوی کشور به شمار می رود و میزان تولید میگو در مزارع پرورشی از 802 تن در سال 1400 با 63 درصد رشد به 1301 تن رسیده است.

 سرپرست اداره کل شیلات خوزستان ادامه داد: پرورش ماهی در قفس دریایی در آبهای ساحلی خوزستان برای اولین بار پس از سال ها در بحرکان هندیجان با ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰ تن ماهی راه اندازی شده است و هم اکنون ۳ متقاضی جهت سرمایه گذاری در این بخش در حال دریافت مجوزهای لازم  هستند.

به گفته مزارعی بزرگترین طرح پرورش ماهیان خاویاری خوزستان در شهرستان گتوند با ظرفیت تولید ۱۷۵ تن فیله و ۵ تن خاویار در سال جاری به بهره برداری رسید.

 خوزستان رتبه دوم رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی

مزارعی با بیان اینکه بازسازی ذخایر با اهداف حمایت از جامعه بهره‌بردار و صیادان محلی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان یکی از مهمترین اقدامات شاخص شیلات به شمار می رود که هر ساله به صورت مستمر اجرایی می شود تصریح کرد: استان خوزستان از رتبه دوم رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی کشور ( تالاب ها، رودخانه و دریاچه پشت سدها و...) برخوردار است و این میزان حاصل فعالیت ۲ مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر انواع کپورماهیان و ماهیان بومی استان بوده است و در سال ۱۴۰۰ میزان رهاسازی بچه ماهیان از ۹ میلیون و ۶۵۶ هزار قطعه با ۱۵ درصد رشد به ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار قطعه در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به وجود 10 بندر صیادی، 12 اسکله و یکهزار و ۷۰۰ فروند شناور صیادی شامل یکهزار و ۷۷ فروند قایق و ۶۲۳ فروند لنج در سواحل استان اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته بیش از 48 هزار تن آبزیان دریایی صید شده است و می توان شاغلین بخش صید را به صورت مستقیم، غیر مستقیم و فصلی ۳۸ هزار نفر عنوان کرد و این مهم بیانگرنقش حائز اهمیت فعالیت صید و بنادر ماهیگیری در ایجاد امنیت غذایی و اشتغال پایدار شهرهای ساحلی دارد.

آماده شدن 2 پروژه صیادی جهت واگذاری به بهره‌برداران

مزارعی از آماده شدن پروژه های ملی بندر صیادی خور ابوخضیر شادگان و بندر بحرکان هندیجان جهت واگذاری به بهره‌برداران خبر داد و افزود: تکمیل لایروبی اسکله صیادی چوئبده آبادان و شروع فاز 2 اسکله ثامن الائمه آبادان برای احداث پارکینگ شناورهای صیادی از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه صید و بنادر ماهیگیری استان است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان در رابطه با نتایج مطالعات و اقدامات اجرایی جهت ساخت بندر صیادی در جزیرۀ مینو یادآور شد: طرح احداث بندر صیادی جزیره مینو به عنوان یکی از مطالبات جدی صیادان خرمشهری تصویب و نهایی شده است و پس از تامین اعتبارات ملی طرح وارد مراحل اجرایی می شود.

مزارعی در خصوص اتصال صدور مجوزهای صیادی به درگاه ملی مجوزها توضیح داد: در تسهیل صدور مجوزها دولت به دنبال این است که از مراجعات و پیگیری‌های حضوری متقاضیان کم کند و به منظور ارائه خدمات الکترونیکی به صیادان باید تمام شناورها، قایق و لنج اجازه فعالیت صیادی و حضور در دریا را از طریق درگاه ملی که متصل به سامانه یکپارچه مدیریت شیلات است ثبت درخواست کنند و دریافت مجوز صیادی را به صورت الکترونیکی انجام دهند.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اقدامات یگان حفاظت از منابع آبزی شیلات استان و اهمیت برخورد قانونی با متخلفان در راستای حفاظت از گونه های آبزیان و حفظ تنوع زیستی بیان کرد: طی گشت های ساحلی و دریایی نیروهای یگان حفاظت در یکسال گذشته 302 شناور متخلف توقیف شدند و پرونده تخلفات صیادی برای متهمان تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی در پایان میزان سرانه مصرف آبزیان در خوزستان را 18.5 کیلوگرم اعلام و بیان کرد: در استان خوزستان 14 بازارچه فعال عرضه آبزی وجود دارد و امکان دسترسی به آبزیان دریایی و پرورشی همواره در شهرهای مختلف فراهم شده است و به عبارتی روند رو به رشد مصرف آبزیان نشان می دهد که آگاهی و شناخت مردم نسبت به اهمیت آبزی مصرفی در سبد غذایی خانواده ها رشد پیدا کرده است.

۹ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۰۲
تعداد کلیک: ۲۳۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500