تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور مطرح کرد ؛ پرورش سه گونه از کپور ماهیان هندی در انتظار مجوز محیط زیست
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور دستیابی به زی فن تکثیر و پرورش سه گونه از کپور ماهیان هندی اشاره کرد و گفت: متاسفانه پرورش این‌گونه از کپور ماهیان با وجود انجام ارزیابی‌های ریسک و رد شدن از غربال سخت‌گیرانه آن، تاکنون موفق به کسب مجوز محیط زیست برای ورود به بخش تولید نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و یازدهمین فن بازار استان خوزستان که از 29 آذر ماه تا یک دی‌ماه، در محل دائمی نمایشگاه های اهواز برقرار است، حسین هوشمند به معرفی و ارائه دستاوردهای پژوهش های اثربخش در حمایت از صنعت شیلات و امنیت غذایی پرداخت.

وی درباره طرح ملی اصلاح نژاد، گفت: در سالیان گذشته، جمعیت‌های مختلفی از کپور معمولی با ویژگی‌های خاص برای تنوع بخشی به نیازهای بازار وارد کشور شده اند اما مطالعه دقیق و جامعی از آنها با نمونه‌های بومی وجود نداشته است.

هوشمند افزود: از سال 1397 جمع آوری جمعیت‌هایی از کپور معمولی بومی ایران و خارج از کشور (چین و مجارستان) در بانک ژن زنده این پژوهشکده آغاز شد و پس از پنج سال پژوهش، شناسنامه ژنتیکی و فنوتیپی آنها در زمینه رشد و تولید مثل به کمک محققان این پژوهشکده به دست آمد.

وی بهره‌گیری از جمعیتی که ضمن داشتن پتانسیل بالای رشد، سازگار به شرایط خوزستان باشد را برای معرفی به بخش خصوصی و جلوگیری از هدررفت سرمایه ضروری دانست و افزود: طرح‌های اصلاح‌ نژاد در همه جای دنیا زمانبر و پرهزینه هستند و تداوم آنها منوط به حمایت کلان بخش خصوصی و دولتی است.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور دیگر چالش پیش روی بخش تولید را بروز انواع بیماری‌های باکتریایی خواند و ادامه داد: تولید بذر واکسن دو گانه ویبروزیس-استرپتوکوکوزیس ماهیان دریایی و آئروموناسی ماهیان گرمابی یکی دیگر از دستاوردهای این پژوهشکده با  همکاری موسسه تحقیقات سرم سازی رازی است که به زودی به مرحله تجاری سازی خواهند رسید و با پیشگیری از بروز بیماری ریسک تولید را کاهش خواهند داد.

هوشمند در این رابطه به نقش تنوع گونه‌ای در آبزی پروری اشاره کرد که در مواقع بروز بیماری می‌تواند منجر به انعطاف پذیری سبد تولید در بحران‌ها شود.

وی به مطالعات محققان پژوهشکده در زمینه دستیابی به زی فن تکثیر و پرورش سه گونه از کپور ماهیان هندی اشاره کرد و گفت: متاسفانه پرورش این گونه از کپور ماهیان با وجود انجام ارزیابی‌های ریسک و رد شدن از غربال سخت‌گیرانه آن، تاکنون موفق به کسب مجوز محیط زیست برای ورود به بخش تولید نشده است و بی‌شک حمایت دستگاه‌های متولی برای معرفی کپورماهیان هندی ضروری است.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور بهره‌وری از منابع‌آبی را برای افزایش سهم تولید آبزی پروری مهم دانست و در این باره از یافته‌های پژوهشی درباره ارزیابی توان تولید و امکان سنجی آبزی پروری در دریاچه های پشت سد خبرداد.

هوشمند یکی دیگر از ملموس‌ترین نتایج پژوهش‌های کاربردی را تولید بچه ماهی از مولدین باس دریایی آسیایی خواند که مولدسازی آن در ایستگاه تحقیقات ماهیان دریایی این پژوهشکده به سرانجام رسیده و در سال گذشته به بخش خصوصی واگذار شده بود.

وی در ارتباط با ارائه دانش فنی تکثیر و پرورش ماهیان دریایی از سوی این پژوهشکده اعلام آمادگی کرد.

۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۶
تعداد کلیک: ۱۳۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500