تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

آکواپونیک روش نوین آبزی پروری، ترکیبی از پرورش ماهی و گیاه
آکواپونیک یک روش نوین و ترکیبی از پرورش ماهی و گیاه در سیستم های گردشی آب است به عبارتی سیستم آکواپونیک ادغام سیستم هیدروپونیک با آبزی پروری در یک سیستم باز گردشی است که فضولات و متابولیت های تولید شده توسط ماهیان پرورشی را از طریق نیتریفاکسیون و جذب آنها خارج می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، در دوره آموزشی سیستم نوین آکواپونیک که با تدریس لادن ظاهری کارشناس آبزی پروری شیلات خوزستان و حضور جمعی از کارکنان در محل سالن جلسات اداره کل برگزار شد در خصوص، معرفی و تاریخچه آکواپونیک، انواع آکواپونیک، مزایا و چالش های عمده این روش آبزی پروری و سایر موضوعات مرتبط مطرح شد.

تاریخچه سیستم آکواپونیک در جهان و ایران، در سال  1988 میلادی MARCK  MC  MURTRY  دانشجوی دکترای دانشگاه کارولینای شمالی و پروفسور  SANDERS  نخستین سیستم آکواپونیک بسته را ابداع کردند و این سیستم را Aqua – vege culture نامگذاری شد.

در سال 2011 میلادی بیش از 10 هزار مرکز آکواپونیک بصورت تجاری و نیمه تجاری در کشورهای آمریکا و استرالیا مشغول به فعالیت بوده و تاکنون ادامه دارد.

نخستین بار در ایران، در پاییز سال 1393 طرح نمونه پرورش توام ماهی و گیاه (آکواپونیک) به مساحت یکصد متر مربع در استان قم اجرا شد.

همچنین در سال  1394نخستین طرح «آکوآپونیک» گلخانه ای کشور در مجتمع گلخانه ای زَربند بخش خلجستان استان قم در مساحت 500 متر مربع با اشتغالزایی برای چهار نفر و اعتبار 500 میلیون ریال به بهره برداری رسید و در سال 1396 در استان خراسان‌رضوی سیستم آکواپونیک کوچکی با هدف پرورش ماهی به همراه گیاهان دارویی بومی احداث شد.

از جمله مزایای کشت آکواپونیک کاهش مصرف آب، بهبود طعم محصولات، کاهش هزینه تامین آب، امکان تولید محصولات ارگانیک و سالم در طول سال، افزایش کیفیت محصولات عنوان شد.

گیاهان قابل کشت در آکواپونیک سبزیجات میوه ای، سبزیجات برگی و گیاهان علفی است و در بیشتر سیستم های آکواپونیک، ماهیان کپور و تیلاپیا و ماهی قرمز معروف ترین ماهیان پرورشی به شمار می روند و پرورش آنها در بسیاری از نقاط درحال افزایش است.

انواع آکواپونیک، به صورت آکواپونیک خانگی (مقیاس کوچک)، سیستم تجاری و نیمه تجاری طراحی و راه اندازی می شود.

برخی چالشهای توسعه سیستم آکواپونیک نیاز به سرمایه گذاری اولیه بالا در مقیاس تجاری، اجرای کشاورزی هیدروپونیک مستلزم سرمایه گذاری بسیاری است اما تبدیل کشاورزی هیدروپونیک به آکوآپونیک به هزینه زیادی نیاز ندارد، عدم توجیه بانکها برای اعطای تسهیلات بانکی، ضعف استفاده از فناوری های نوین و عدم ثبات بازار و درآمد زایی است.

تصاویر مرتبط

۲۷ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۳۲
تعداد کلیک: ۱۵۲

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500