تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برگزاری مراسم جشن برداشت میگوی پرورشی از مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان
معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور : رویکرد شیلات خوزستان برای تولید میگو درامسال خوب بوده است مراسم جشن برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان با حضور معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور وهیئت همراه ، مدیر کل شیلات خوزستان ، مسئول نمایندگی دفتر ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئولان استانی و مقامات محلی در چوئبده آبادان برگزارشد . به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان ، معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور دراین مراسم گفت : استان خوزستان در بخش آبزی پروری رتبه دوم کشوری را دارد و دراین بخش روند رو به رشدی را دارد . حسین عبدالحی اظهارداشت : بالغ بر 42 درصد تولید مواد غذایی در جهان را شیلات و آبزی پروری تشکیل می دهد وبحث صنعتی شدن آبزی پروری درجهان از بحث های مطرح است که تکنولوژی نیز دراین عرصه درحال گسترش است .
مراسم جشن برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان با حضور معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور وهیئت همراه ، مدیر کل شیلات خوزستان ، مسئول نمایندگی دفتر ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئولان استانی و مقامات محلی  در چوئبده آبادان برگزارشد .

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان ، معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور دراین مراسم گفت : استان خوزستان در بخش آبزی پروری رتبه دوم کشوری را دارد و دراین بخش روند رو به رشدی را دارد .

حسین عبدالحی اظهارداشت : بالغ بر 42 درصد تولید مواد غذایی در جهان را شیلات و آبزی پروری تشکیل می دهد وبحث صنعتی شدن آبزی پروری درجهان از بحث های مطرح است که تکنولوژی نیز دراین عرصه درحال گسترش است .

وی به بحث توجه به متنوع بودن گونه های آبزیان در سراسر دنیا اشاره کرد وگفت :  گونه های آبزی پروری درکشور ما نیز در حال حاضر 558 گونه می باشد وتلاش براین بوده که تنوع پذیری بویژه در زمینه ماهی ها را در شیلات توسعه دهیم.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور ،میزان تولید میگو درکشورطی سال گذشته را 13 هزار تن برشمرد وگفت : استان خوزستان پس از استان های بوشهر وهرمزگان رتبه سوم را در تولید میگو به خود اختصاص داده است .

عبدالحی افزود: رویکرد شیلات  خوزستان برای تولید میگو درامسال خوب بوده است بطوری که درسایت پروش میگو چوئبده آبادان 10 تن درهکتار تولید داشتیم این درحالیست که متوسط تولید میگو درسطح کشورقریب 3 تن می باشد .

وی نقش بانک ها را در بخش تولید میگو مهم خوانده و خاطر نشان کرد : بانک ها نیز دراین خصوص همکاری خوبی داشته اند بطوری که توانستیم اواخر سال 92 تسهیلات در بخش میگو را تامین کنیم ولی حمایت بانک ها درارائه تسهیلات فقط باعث حل شدن نیمی از مشکلات دراین زمینه است .

این مقام مسئول تصریح کرد: اقدامات خوبی در سطح افزایش تولید واشتغال انجام شد وبسته های حمایتی به منظور تامین اعتبارات وافزایش تولید آبزیان ازاهداف سازمان شیلات است که کلیات آن مورد توافق دولت قرارگرفته است .

عبدالحی ، وجود بیماری های ویروسی را از جمله مشکلاتی خواند که امسال باعث ایجاد خسارت زیاد و کاهش 30 درصدی تولید ماهیان سردآبی در کشور شد .

وی افزود: با توجه به قیمت خوب میگو نباید به فکر این باشیم که فقط آن را صادر کنیم بلکه به مصرف داخل هم باید برسد ودراین راستا باید فرهنگ سازی برای مصرف کنندگان صورت گیرد .
معاون آبزی پروری سازمان شیلات کشور گفت : با توجه به اینکه درخوزستان صندوق توسعه کشاورزی را فعال کرده ایم تقویت این صندوق برای توسعه صنعت پرورش میگو را در برنامه قرارداده ایم .

عبدالحی ازدیگر برنامه های سازمان شیلات برای توسعه آبزی پروری در خوزستان را تشکیل ستادی به ریاست یکی از معاونین استاندار خوزستان وحضور ارگان های ذیربط برای توسعه شیلات خوزستان خواند و افزود: خوزستان به لحاظ شرایط خاص ومنابع غنی برای رونق صنعت شیلات از استان های مهم در بحث آبزی پروری است ودرصدد هستیم که مشاوری برای مطالعات توسعه شیلات به کاربگیریم که این کار در شیلات خوزستان درحال انجام می باشد .

وی در خصوص پرورش ماهیان گرمابی در استان نیزافزود:  مراحل واگذاری و کارهای اولیه فاز دوم مجتمع آزادگان درحال اجرا است که در صورت تکمیل و آغاز فعالیت فاز دوم تولید خوبی درکپورماهیان درخوزستان خواهیم داشت .

عبدالحی درپایان سخنانش از مذاکرات انجام شده در کشور برای صادرات بخشی از میگوی تولید شده به کشور روسیه خبرداد واضافه کرد تا یک ماه دیگر این توافق امضا می شود ولی رویکرد بازار داخلی هم نباید فراموش شود.

اکنون 25 درصد از تولیدات آبزی پروری کشور در خوزستان تامین می شود

مدیر کل شیلات خوزستان هم گفت : علی رغم چالش های بوجود آمده در بخش تولید میگو ، امروز شاهد تولید بی نظیری هستیم .

دکتر سید رحیم مغینمی اظهارداشت : نقش آبزی پروری در توسعه اقتصادی کشور مهم است ومنطقه چوئبده آبادان نیز به لحاظ پرورش میگو در استان نقش مهمی برعهده دارد .

وی تصریح کرد : نگاه جهانی برای تامین غذا  ورشد آبزی پروری به گونه ای است که در سالهای 1985 تا 2005 و در طی 20 سال  از 8 میلیون تن به 5/45 میلیون تن رسیده است که این نشان از توجه جهانی به بحث آبزی پروری است .

این مقام مسئول گفت : استان خوزستان شرایط اقلیمی خوبی برای تولید انواع آبزیان دارد وهم اکنون 25 درصد از تولیدات آبزی پروری کشور در خوزستان تامین می شود .

مدیرکل شیلات خوزستان اظهارداشت :  با وجود تولیدکنندگان مستعد و کارشناسان مجرب روند تولید آبزیان در استان رو به رشد است و امیدواریم که در سال‌های آینده میزان آن افزایش چشم‌گیری داشته باشد.
 
وی ضمن تشکر از مدیریت صندوق توسعه کشاوری استان که با ارائه تسهیلات به پرورش دهندگان میگو  حمایت خوبی از میگوپروران کرده است افزود: صندوق توسعه کشاوری در آبادان با سرمایه گذاری بخش خصوصی درآینده نزدیک تشکیل می شود که کمک بزرگی به توسعه صنعت تولید میگو خواهد بود .

برای اجرای  برخی پروژه های آبزی پروری منتظر مجوز محیط زیست هستیم
مشاور استاندارخوزستان ورییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز دراین مراسم گفت : از جمله پروژه های اجرایی در زمینه آبزی پروری معرفی دو گونه ماهی هندی با ارزش اقتصادی بالا درحوزه آب شیرین است که تحقیقات آن انجام شده و آماده عرضه به صنعت آبزی پروری کشور است ولی یک سری ضوابط قانونی وجود دارد که باید لحاظ شود و منتظر مجوز سازمان محیط زیست هستیم .

دکتر جاسم مرمضی  از انجام مطالعات بر گونه های با ارزش بومی در حوزه ماهیان دریایی و ماهیان آب شیرین  را ازدیگر اقدامات انجام شده توسط این پژوهشکده برای توسعه صنعت آبزی پروری خواند .

مرمضی افزود: درراستای توسعه صنعت آبزی پروری نیز روش پرورش ماهی در قفس یکی از روش های مهم بوده که بر روی گونه های بومی با موفقیت صورت گرفت ومقوله ای برای توسعه صنعت آبزی پروری ماهیان دریایی است .

وی درخصوص تاثیر ممنوعیت های انجام شده توسط شیلات برای صید میگو وماهی گفت : این ممنوعیت ها کمک شایانی به بهبود وضعیت نابسامان ذخایر میگو کرده است ودر خصوص ماهی های شوریده وحلوا سفید وزبیدی نیز اعمال شده که در حفظ ذخایر نقش مهمی داشته است .

برداشت میگو از مزارع پرورشی تا پایان امسال به یک هزار و300 تن خواهد رسید

رییس اداره میگو شیلات خوزستان نیز دراین مراسم گزارش کاملی از سایت پرورش میگو  چوئبده آبادان داده وگفت : این سایت در 50 کیلومتری جنوب شرقی آبادان است و50 هکتار مزارع مفید برای این کاروجود  دارد .

دکتر مهرداد محمدی دوست ، میزان اشتغالزایی مستقیم وغیر مستقیم سایت پرورش میگو چوئبده آبادان را 5 هزار نفر خواند وافزود: مهمترین مزایای این سایت دسترسی به 7 واحد کارخانه عمل آوری آماده فعالیت منطقه ، دسترسی آسان به گمرکات چوئبده ، آبادان وخرمشهر وبویژه منطقه آزاد اروند جهت صاادرات محصول ودسترسی به آب لب شور در طول دوره پرورش است .

وی گفت : درسال 80 این مجمتع پرورشی دچار سرمای زودرس ودر پی آن بیماری های لکه سفید شد که به همت دولت برای رفع این مشکلات  ستاد میگو به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی استان وجمعی از مسئولین استانی تشکیل شد تا سایت به وضعیت قبلی خود برگشته و وضعیت مطلوبتری پیدا کند .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد : اقدامات ستادی ، آموزشی ، زیربنایی وتکثیر ومولد سازی وپرورش از جمله اقداماتی بود که جهت احیای مجمتمع پرورشی میگو چوئبده آبادان انجام شد .

دکتر محمدی دوست گفت : این اقدامات سازنده منجر به این شد که تقریبا در سطح کشور زبانزد شده و از سال  89 به بعد تعداد مزارع پرورشی از 15 به 30 مزرعه برسد وپیش بینی می شود سال آینده فعال سازی سایت های پرورش میگو به 45 درصد برسد .

وی سطح زیر کشت میگو درامسال را 6/384 هکتار خواند و افزود: از آغاز فصل برداشت میگو تا کنون موفق به برداشت 950 تن میگو شده ایم وپیش بینی می شود که تا پایان سال این میزان به 1300 تن با متوسط تولید 3 هزار و 570 کیلوگرم در واحد سطح  است که این میانگین تولید در کشور بی‌سابقه است.

رییس اداره میگو شیلات خوزستان گفت : میزان لارو تولید شده در مجتمع پرورشی چوئبده آبادان نیزبه علت مشکل آب 55 میلیون قطعه  بود که این میزان در امسال به 90 میلیون قطعه رسید .

محمدی دوست افزود: امسال اشتغال نیروی کارشناسی درمجتمع پرورشی میگو به 23 نفر رسیده که این تعداد در سالهای گذشته تنها 4 نفر بود.

وی اظهارداشت : مجتمع پرورش میگو چوئبده درحال حاضر فقط 30 درصد ظرفیت خود را بکار بسته که امیدواریم درآینده این ظرفیت بیشتر شود وجهت تکمیل وتوسعه زیرساخت های کلی منطقه ضروریست  مسئولان مربوطه اعتبارا ت لازم را اختصاص دهند .  درحال حاضر کارهای زیربنایی در سطح 30 مزرعه انجام شده است ولی این نیاز احساس می شود که این میزان برای سال آینده بیشتر شود .

هماهنگی وتعامل خوب مسئولان شیلات در موفقیت تولید میگوی پرورشی  موثر بوده است

مسئول نمایندگی دفتر ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی ضمن تشکر از پرورش دهندگان میگو منطقه چوئبده ومسئولانی که دراین موفقیت نقش مهمی داشتند اظهارداشت : جنبه کشوری وملی این کار بسیار مهم است چرا که خدمتی در جهت استقلال کشور وبویژه مسائل اقتصادی است .

حجت الاسلام والمسلمین دکتر دغاغله به رقم بالای بیکاری درسطح استان ونقش مهم اجرای این طرح ها در اشتغالزایی اشاره کرد وگفت : هماهنگی ، تعامل وپشتیبانی خوبی توسط مسئول اداره تحقیقات شیلات خوزستان برای تولید میگوی پرورشی صورت گرفته که جای تقدیر دارد .

وی افزود : پتانسیل منطقه بیش از این است واگر دوستان همت بیشتری داشته باشند می توانیم بهتر عمل کنیم .

دکتر دغاغله درادامه به دستورات اسلامی در فقه اسلامی درزمینه صید ماهی ومیگو اشاره کرد و اضافه کرد : نقش آبزیان در تغذیه انسان ها بسیار مهم است لذا دراین راستا باید فرهنگ سازی شود.

موفقیت در افزایش تولید میگوحاصل یک حرکت جمعی دربخش دولتی بوده است

نماینده تولیدکنندگان میگو نیز درمراسم برداشت میگوی پرورشی از مزارع چوئبده آبادان گفت : این موفقیت نتیجه یک حرکت جمعی بخش دولتی بود وهمکاری ارگان های مربوطه  ومشارکت خوب بخش خصوصی مهم بوده است .

معلم افزود: بحث های زیر ساختی ومشکلات در تامین آب وجاده های دسترسی و تامین اعتبارات عمده مشکلات ما دراین بخش است ودرچند سال گذشته قریب به یک میلیاردو 500 میلیون تومان ازطریق شیلات کشور برای توسعه تولید میگو اختصاص یافت .

وی اضافه کرد : در واگذاری اراضی این انتظار از جهاد کشاورزی می رود که همکاری بیشتری داشته باشدودرزمینه ظرفیت فرآوری ها ، مراکز تکثیر وتهیه غذا برای میگو مشکلاتی داریم که پروژه های تحقیقاتی به آینده سایت پرورشی میگو کمک شایانی خواهد کرد .

معلم  تصریح کرد : این ضرورت احساس می شود که سازمان شیلات کشور از طریق صدا وسیما تبلیغات بیشتری برای فرهنگ سازی مصرف آبزیان داشته باشد .

گفتنی است در پایان این مراسم از یکی از کازگاههی عمل آوری و بسته بندی میگو چوئبده آبادان بازدید به عمل آمد.

تصاویر

 

 


۲۷ مهر ۱۳۹۳ ۰۹:۲۹
تعداد کلیک: ۲,۸۵۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500