تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی ماهیان زینتی درمقیاس خانگی وصنعتی
کارگاه آموزشی ماهیان زینتی درمقیاس خانگی وصنعتی به همت شیلات خوزستان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 20 و 21 اسفند ماه 93در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی خوزستان برگزارشد . به گزراش روابط عمومی شیلات خوزستان ، دراین جلسه رییس اداره ماهیان زینتی درسازمان شیلات ایران گفت : صنعت راه اندازی تکثیر وپرورش ماهیان زینتی در کشور ما یک صنعت نوپا است ،ولی زمینه های لازم برای این شغل بویزه از سوی بانک ها هنوز فراهم نشده است .
کارگاه آموزشی ماهیان زینتی درمقیاس خانگی وصنعتی به همت شیلات خوزستان در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 20 و 21 اسفند ماه 93در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی خوزستان برگزارشد .
 
به گزراش روابط عمومی شیلات خوزستان ، دراین جلسه رییس اداره ماهیان زینتی درسازمان شیلات ایران گفت : صنعت راه اندازی تکثیر وپرورش ماهیان زینتی در کشور ما یک صنعت نوپا است ،ولی زمینه های لازم برای این شغل  بویزه از سوی بانک ها هنوز فراهم نشده است .
 
الهی اظهارداشت : خوزستان مساعدترین استان برای پرورش ماهیان زینتی به لحاظ آب وهوایی است وسالهای قبل شرایط برای تولید ماهیان زینتی  فراهم شد تا بودجه ای برای این امر به خوزستان اختصاص یابد ولی مسئولان امر از این موقعیت به خوبی  استقبال نکردند .
 
وی تصریح کرد : با توجه افرایش روزمره  به زندگی شهرنشینی وآپارتمان نشینی واینکه موقعیت زندگی بانوان به گونه ای است که می توانند درمنازل خود به تولید ماهیان زینتی روی آورند لذا می توان به این موضوع به عنوان مشاغل خانگی برای جوانان وبانوان  نگاه کرد .
 
این مقام مسئول گفت : جای کار برای پرداختن به این شغل زیاد است ودراستان اصفهان بیشترین تولید ماهیان زینتی به استان اصفهان تعلق داشته است واین شغل دراصفهان از پردرآمد ترین مشاغل شمرده می شود .
 
الهی عنوان کرد : درتمام استان های کشور تولید ماهیان زینتی را داریم ودربحث فروش ماهیهای زینتی ، فروش بویزه در کشورهای حوزه خلیج فارس مانندعراق وعمان و... بالا است وکشورعراق بازار تشنه ماهیان زینتی است .
 
وی افزود: تجارت ماهیان زینتی در جهان بیش از 155هزار دلار در سال است وکشور سنگاپور از کشورهایی است که باوجود مساحت کشور اما  حرف اول را می زند ولی در کشور ایران تولید ماهیان زینتی هیچ جایگاهی ندارد ولی باید این صنعت را رونق داد .
 
درادامه این جلسه  رییس اداره آبزیان شیلات خوزستان اظهارداشت : درتمام کشورهای دنیا بر روی تولید ماهیان زینتی کار می کنند وحلقه مهم از تولید ماهیان زینتی ، غذای زنده است که یک تخصص جداگانه است وکلید موفقیت برای تولید ماهیان زینتی این غذای زنده است.
 
توسلی گفت : کشورایران پتانسیل های خوب آب وهوایی دارد ولی درزمینه پرورش ماهیان زینتی نسبت به دیگر کشورها توجهی نشده است حتی مراکز دانشگاهی نیز به این موضوع توجه نکرده اند .
 
وی تصریح کر د : تولید به خودی خود ایجاد پول وسرمایه نمی کند وحلقه پس از آن بازاریابی وفروش است وباید به به گونه ای کارکنیم که تمام جوانب کار نیز لحاظ شود وبرای ماهیان زینتی فقط تولید کفایت نمی کند بلکه باید تولید کننده با مشتری های خود ارتباط داشته باشد ..
 
این مقام مسئول گفت : تولید اسمی ماهی های زینتی دراستان 2 میلیون و500 هزار قطعه است که از سال 88 آغاز شد واشتغالزایی دراین بخش درامسال 113 نفر بوده است این درحالیست که درسال 8 8 اشتغالزایی کمتر از 20 نفر داشت .
 
وی افزود: استان خوزستان به دلیل هم جواری با کشوری مانند عر اق فرصت طلایی دارد که باید از ان استفاده کند ولی  درخوزستان  با وجود پتانسیل های زیاد  در زمینه تولید ماهیان زینتی  نتوانسته ایم  خوب عمل کنیم.
 
مدیرکارگاه پرورشی ماهیان زینتی درخوزستان گفت : برطرف کردن نیاز بازار ، جلوگیری از هدر رفتن ارز کشور ، ایجاد اشتغال برای جوانان بویژه زنان ومتخصصین شیلات از جمله اهداف مهم راه اندازی تکثیر وپرورش ماهی های زینتی است .
 
محمدرضا کلامی زاده  اظهارداشت : نیاز استان به تولید ماهی های زینتی در طی یک هفته 15 تا 20 هزار قطعه و در ماه  50 هزار قطعه است واین توانمندی را داریم که  50 درصد این نیاز را تولید کنیم ..
 
مدیر کارگاه پرورشی ماهیان  زینتی  گفت : از ویزگی های مهم مکان مناسب برای احداث سالن تکثیر وپرورش ماهی زینتی نزدیکی کارگاه به  شهر وبویزه منابع فروش ماهیان زینتی ، مناسب بودن نقشه ساختمان برای راه اندازی سالن تکثیر است .
 
وی افزود: در سال 88 تعدد 45 مغازه به فروش ماهیانی زینتی فعالیت داشتند که این امار درامسال قریب 90 مغازه است ولی بحث کلان اقتصاد یعنی صادرات وواردات باعث شد که این بازار بویژه در استان خوزستان رکود پیدا کند ولی بازهم خوزستان  نسبت به دیگر استان ها مطرح است.

۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰:۰۶
تعداد کلیک: ۲,۸۳۶

برچسب : آموزشی

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500