تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

ظرفیت آبزی پروری در استان خوزستان با کل کشور برابر است
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: بسیاری از استان ها در زمینه پرورش ماهی در قفس از خوزستان جلو زدند در حالیکه ظرفیت آبزی پروری در خوزستان با کل کشور برابری می کند. به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان دکتر صالحی دیروز در ششمین جلسه ستاد توسعه شیلات خوزستان در ...
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گفت: بسیاری از استان ها در زمینه پرورش ماهی در قفس از خوزستان جلو زدند در حالیکه ظرفیت آبزی پروری در خوزستان با کل کشور برابری می کند.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان دکتر صالحی  دیروز در ششمین جلسه ستاد توسعه شیلات خوزستان در سالن جلسات استانداری خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان اولین استان کشور در انجام توسعه شیلات بوده ، اما متاسفانه فعالیت‌ها خیلی کم بوده است. برای توسعه شیلات استان باید از ظرفیت‌های مراکز تحقیقات شیلاتی کشور که در سطح جهان هم حرف اول را می‌زند، استفاده کرد.
وی گفت : 20 سال پیش  کسی درباره پرورش ماهی در قفس چیزی نمی دانست، در حالی که در خوزستان این شیوه رایج بوده و در زمینه پرورش ماهی در قفس ، در کشور پیشگام بوده است .
دکتر صالحی با اشاره به درگیری ایران با  تحریم ها و تاثیر آنها  عنوان کرد: درست است که تحریم‌ها در اقتصاد کشور ما اثرگذار بوده و اکنون نیز هست، اما خیلی وقت‌ها خودمان ، خود را در کشور تحریم می‌کنیم؛ به طور نمونه سرمایه گذاری که برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه می‌کند، به حدی اذیت می‌شود که از درخواست خود منصرف می‌شود و این خود، یک نوع خود تحریمی است . ما  شاهد هستیم که استان‌های دیگر فعالیت‌های خوبی را در راستای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس انجام داده‌اند ، به طوری که پشت پنج سد لرستان، 2 سد آذربایجان غربی و 3 سد کردستان عملیات پرورش انجام شده است. همچنین این طرح در ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد به زودی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و در اجرای این طرح پروژه قابل توجهی در کشور انجام شده که نمونه آن در بوشهر و پشت سد دلوار با ظرفیت 5 هزار تن بوده و در حال اجرا است.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی خطاب به مسئولان متولی در استان تاکید کرد: خوزستان چند برابر ظرفیت این استان‌ها را در خود دارد، اما در حد آن‌ها کار نکرده است و انتظار داریم که نگاه ویژه‌ای به این موضوع شود.
رئیس سازمان شیلات کشور گفت: برای برنامه ششم توسعه، تولید و پرورش 200 هزار تن ماهی در قفس را هدف گذاری کرده‌ایم که سهم بسیاری خوبی از آن در خلیج فارس مربوط به استان خوزستان بوده، مطالعات در حال انجام ظرفیت بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده است.
دکترصالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود گونه‌ای مهاجم به کشور که در تالاب شادگان نیز سبب ورود خسارت شد، افزود: ماهی تیلاپیای زیلی از گونه ماهیان مهاجم است که با تیلاپیای نیلی که گونه ای مناسب برای پرورش است نباید اشتباه گرفته شود . این گونه مهاجم از طریق اروندرود و دجله و فرات و به گفته برخی‌ها از منابع ترکیه و سوریه وارد کشور و خوزستان شده که گسترش آن خسارت‌هایی را به ذخایر ماهی در رودخانه ها ، تالابها و همچنین پرورش دهندگان ماهی‌های گرمابی وارد کرده است.
وی با اشاره به انجام مطالعات و برنامه‌ریزی سازمان محیط زیست در این زمینه عنوان کرد: پیشنهاد است تا گونه‌ای که ماهی زیلی ،خوراک آنها باشد را وارد کنیم.

رییس سازمان شیلات ایران افزود :علی رغم افزایش جمعیت و تثبیت صید از دریا ، در 20 سال گذشته سرانه مصرف جهانی ماهی از 13 کیلوگرم به 20 کیلوگرم رسیده است ، در حالی که سرانه مصرف ماهی در ایران با همه تلاش ها تنها 9 کیلوگرم است.

وی گفت : امروز بزرگترین چالش جهانی چالش امنیت غذایی است و براساس اعلام فائو تنها راه جبران کمبود غذای فقرا ، دریا و اقیانوس است.

دکترصالحی درباره قانون حفاظت از منابع طبیعی و تولیدی شیلات اظهار کرد: از متولیان محیط زیست خوزستان می‌خواهیم که با همکاری بخش‌های دیگر میزان خسارت‌هایی که فعالیت‌های صنعتی در این استان به ذخایر شیلاتی وارد کرده را برآورد و به ما اعلام کنند و وزارت نفت نیز به پرداخت میزان خسارت متعهد می‌شود زیرا قانون آن موجود است.

تصاویر مرتبط


۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۴۵
تعداد کلیک: ۱,۸۳۸

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500