تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

وزیر جهادکشاورزی در مراسم تجلیل از نمونه های ملی بخش کشاورزی : تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در افق برنامه توسعه
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران مهندس محمود حتی وزیر جهادکشاورزی در آیین گشایش سی امین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان نمونه ملی بخش کشاورزی و زیربخش های مرتبط با اعلام این مطلب گفت: تراز بازرگانی بخش کشاورزی پیش از دولت یازدهم در سال 1392 منفی هشت میلیارد دلار بوده که تلاش داریم آن را به صفر برسانیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران مهندس محمود حتی وزیر جهادکشاورزی در آیین گشایش سی امین دوره انتخاب و معرفی کشاورزان نمونه ملی بخش کشاورزی و زیربخش های مرتبط با اعلام این مطلب گفت: تراز بازرگانی بخش کشاورزی پیش از دولت یازدهم در سال 1392 منفی هشت میلیارد دلار بوده که تلاش داریم آن را به صفر برسانیم.
 
وی اظهار داشت: ظرفیت ها و پتانسیل های بالایی در تولید محصولات کشاورزی وجود دارد که کشاورزان نمونه ما چندین برابر متوسط ملی و جهانی تولید می کنند.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: نمونه ها با ثبت رکوردهای مربوطه بالاتر از متوسط تولید در هر محصول برداشت می کنند که این امر بیانگر توانمندی آنهاست و می توان از طریق انتقال تجربه ها و دانش فنی، از این ظرفیت ها و پتانسیل های موجود کشور استفاده کرد.
حجتی بر این نکته اذعان داشت که اگر تجهیزات و بذر مناسب در اختیار تولیدکننده محصولات کشاورزی قرار گیرد، این امر محقق می‌شود و دولت در زنجیره تولید نقش موثری می‌تواند داشته باشد، چرا که خدمات قبل و بعد از تولید فوق‌العاده اهمیت دارد.   وی تصریح کرد: اگر زمانی ناپایداری در تولید ایجاد شد به دلیل آن بود که حمایت‌ها برداشته شد و کسی نبود که پای تولید خون دل بخورد و بذر و کود مناسب در اختیار کشاورز به موقع قرار نگرفت و راهکاری برای مبارزه با آفات علف‌های هرز ارائه نشد.
وزیر جهاد کشاورزی یکی از سرفصل‌های کاری که امسال در وزارت جهاد در دستور کار قرار گرفته را صیانت از منابع پایه عنوان کرد و افزود: امسال را براساس سال پربارش نگذاشته‌ایم، اما باید گفت ظرفیت فوق‌العاده زیادی وجود دارد که هدر می‌رود و ما به آن توجه نمی‌کنیم، خیلی از طرح‌های توسعه‌ای وجود داشت که می‌توانست منجر به اشتغالزایی شود، مانند طرح ماهی در قفس که تا همین یکی دو سال پیش 50 تن و 100 تن از آن برداشت می‌کردیم، اما امسال بناست تا حداقل 4 هزار تن برداشت کنیم و سال آینده به 20 هزار تن خواهد رسید و در افق برنامه 200 هزار تن می‌رسد.
وی همچنین خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: کشاورزان از نظر اقتصادی توانمند نیستند و اراضی کشاورزی هم خرد هستند که دولت باید در این زمینه حمایت کند. طرح‌های بهره‌وری در دستور کار داریم که مصرف آب را با تولید گلخانه‌ای به 10 درصد می‌رساند و گلخانه‌های نیمه صنعتی در کشور در حال رواج یافتن است.
وی تاکید کرد: امروز پژوهش‌ها و امکاناتی که می‌توان در آزمایشگاه‌ها از آن استفاده کرد را باید در دل مزرعه ببریم تا بسیاری از مشکلات را حل کند.
وی به استفاده از ظرفیت صادرات دام و طیور هم اشاره‌ای کرد و اینکه اگر بتوانیم بازار صادراتی قابل قبولی را در دام و طیور تعریف کنیم با توجه به آنکه این صنعت 50 درصد ارزش افزوده در زنجیره تولید دارد، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. 
گفتنی است مراسم سی‌امین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های بخش کشاورزی با معرفی 69 نفر از تولیدکنندگان صنعت دام و طیور، آبزیان و کشاورزی از استان‌های مختلف کشور صبح امروز با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، حجتی وزیر جهاد کشاورزی و جمع کثیری از کشاورزان و مدیران این بخش در سالن حجاب برگزار شد که از این تعداد افراد چهار آبزی پرور نمونه برتر شیلات کشور، مورد تقدیر قرار گرفتند . 
این افراد عبارتند از: آقایان عظیم بوستانی و محمدحسین نقاش زاده از استان خوزستان و آقای ملکی صادقی ازاستان لرستان و وحید منصوریان از استان خراسان رضوی ، که در ادامه خلاصه ای از فعالیت های آبزی پروران نمونه شیلاتی استان خوزستان در سال 94 خواهد آمد:
1- عظیم بوستانی از پرورش دهندگان میگو در استان خوزستان ( به عنوان پرورش دهنده نمونه میگو) : 
از دلایل عمده نمونه شدن مزرعه میگوی خرم رود خرمشهر واقع در فاز چهارم مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان شامل :
- تولید میگوی پرورشی در کنار بیماری لکه سفید میگو با پیاده سازی اصولی ومبانی امنیت زیستی در سطح مزرعه
- ایجاد نوآوری و خلاقیت در سطح مزرعه و بهره گیری از ادوات و تجهیزات مکانیزاسیون در جهت ارتقای بهره وری از عوامل تولید
- افزایش راندمان تولید میگو در واحد سطح در مقیاس کشوری
- پیروی سایر تولید کنندگان میگو در منطقه از دستاوردهای ایشان

2- محمد حسین نقاش زاده مدیر عامل شرکت آبزی ( به عنوان پرورش دهنده نمونه  ماهیان گرمابی) در استان خوزستان – دزفول
شرکت آبزی مجری طرح پرورش ماهیان گرمآبی در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دزفول در زمینی به مساحت 373 هکتار با سطح زیر کشت 206 هکتار ومابقی علوفه کاری ، این شرکت در سال 1393اقدام به واردات لارو کپور ماهیان چینی نمود.
دارا بودن مرکز تکثیر، استخرهای مولد لارو ، بچه ماهی و پروار بندی – برق سراسری ، هواده ها ، تعامل با اداره کل شیلات و سایر ادارات و شرکت در دوره های آموزشی ، دارا بودن آزمایشگاه و رعایت نکات بهداشتی ، دومین مزرعه بزرگ استان ، متوسط تولید بالای 5 تن در هکتار ( 40 در صد بیشتر از متوسط تولید استان ) ، امکان فروش زنده و مستقیم ماهی ، اشتغال 6 نفر کارشناس و 65 نفر کار گر ، تکثیر و پرورش ماهیان بومی و ...

۱۴ دی ۱۳۹۴ ۱۰:۵۱
تعداد کلیک: ۱,۸۱۸

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500