تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

همایش ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی آغاز به کار کرد
همایش سه روزه ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی با پیام معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ، سه شنبه در تالار امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز آغاز به کار کرد.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان در این پیام که توسط دکتر خون میرزایی ، مدیرکل شیلات خوزستان قرائت کرد، با اشاره به اهمیت آبزیان به عنوان منابع پروتئین حیوانی، آمده است: در ایران در سال 1393 حدود 946 هزار تن انواع آبزیان صید و تولید شده که سهم آبزی پروری معادل 371 هزار تن یعنی در حدود 40 درصد از کل تولید آبزیان کشور است.
این پیام می افزاید: افزایش رشد جمعیت در ایران توجه تمام دست اندرکاران را به نیازهای اساسی این جمعیت از جمله غذا و اشتغال معطوف داشته است؛ از سوی دیگر تامین امنیت غذایی یکی از سرفصل های مهم در بخش کشاورزی محسوب شده که این مسئولیت و رسالت سازمان شیلات ایران در هدایت و افزایش تولید آبزیان را بالاتر کرده است.
در بخش دیگری از این پیام آمده است: از اهداف کیفی اولویت دار شیلات در برنامه توسعه ششم افزایش ذخایر آبزیان و ارتقای بهره وری از منابع و عوامل تولید است که آبزی پروری دریایی جایگاه ویژه ای دارد و بویژه آبزی پروری در قفس یکی از برنامه های محوری وزارت جهاد کشاورزی در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم است.
در ادامه این پیام، تنوع گونه ای با تاکید بر گونه های بومی اقتصادی و اصلاح نژاد گونه های وارداتی، از نخستین ضروریات پایداری تولید عنوان شده است.
در این پیام افزوده شده است: تکثیر آبزیان از نقاط کلیدی توسعه پایدار آبزی پروری است. فعالیت آبزی پروری بدون تامین بچه ماهی و یا پست لارو میگو معنایی ندارد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بچه ماهی و میگو باید لزوما با کیفیت و کمیت مناسب و در زمان موردنیاز در طول سال در اختیار باشد به همین دلیل ترغیب و سازماندهی فعالان زیربخش به تمرکز در این فعالیت نیز از اقدامات در حال انجام است و تاکنون چند مرکز تکثیر ماهیان دریایی در کشور احداث شده که در حال توسعه کمی و کیفی محصولات خود است.
در ادامه آمده است: مطالعات امکان سنجی مرحله یک و دو و شناسایی لکه های توسعه از مهمترین اقداماتی است که برای توسعه پرورش آبزیان در قفس انجام شده است و تشویق سرمایه گذاران غیردولتی از طریق تدوین توجیهات اولیه بازدیدهای متعدد از کشورهای صاحب نام و پیشرو در این فعالیت و ظرفیت سازی نیروی انسانی از طریق بکارگیری مشاوران مجرب و آموزش های ویژه از اقدامات بعدی انجام شده است.
در این پیام، مهمترین جزء این توسعه، سرمایه گذاری عنوان شده که با توجه به محدودیت های منابع مالی، گسترش سیاست های جذب سرمایه از طریق سرمایه گذاران خارجی با امکان تولید و صادرات محصول از موضوعاتی است که مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار دارد و قوانین موجود برای سرمایه گذاری تضمین کافی را در این خصوص ارایه می دهد.
رئیس سازمان شیلات کشور در این پیام افزوده است: بر اساس سنجش ظرفیت، آب های شمالی و جنوبی کشور از یک طرف و سواحل دریا از طرف دیگر از ظرفیت بالقوه و مناسبی برای توسعه پرورش ماهیان دریایی برخوردار هستند. در این پهنه ها می توان بیش از 900 هزار تن ماهی را در سال در قفس پرورش داد و تولید 200 هزار تن ماهی در قفس در سال برای برنامه ششم توسعه در دست اقدام است.
همایش سه روزه ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی از 11 تا 13 اسفند در اهواز در حال برگزاری است.
در حاشیه این همایش نمایشگاهی با حضور شرکت های فعال در این حوزه در تالار امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برپا شده است.

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۰۰
تعداد کلیک: ۱,۸۳۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500