تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

استاندار خوزستان: بهره وری در محصولات شیلات باید افزایش یابد
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان ، عبدالحسن مقتدایی ، سه شنبه در آیین افتتاحیه همایش ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی که در تالار امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد ، اظهار کرد: بهره وری و ارزش افزوده ، حلقه های مفقوده در صنعت شیلات هستند و باید در اجرای طرح‌ها تمام موارد را در نظر بگیریم. وی افزود: روش های معمول در صید آبزیان و استفاده از کشتی های 'کف روب' یکی از عوامل انقراض نسل آبزیان است.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان ، عبدالحسن مقتدایی ، سه شنبه در آیین افتتاحیه همایش ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی که در تالار امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد ، اظهار کرد: بهره وری و ارزش افزوده ، حلقه های مفقوده در صنعت شیلات هستند و باید در اجرای طرح‌ها تمام موارد را در نظر بگیریم.
وی افزود: روش های معمول در صید آبزیان و استفاده از کشتی های 'کف روب' یکی از عوامل انقراض نسل آبزیان است.
استاندارخوزستان با بیان این‌که در خصوص برگزاری این همایش تأکید جدی وجود داشت، افزود: در استان نسبت به برگزاری همایش‌هایی که دربرگیرنده مشترکاتی بین بخش‌های مختلف است، تاکید وجود دارد و برگزاری چنین همایش‌هایی برای استان سودمند است.
مقتدایی با اشاره به اشتراک منابع آبی با کشورهای همسایه گفت: بی توجهی به این اشتراکات می تواند باعث تعارض شود . همانگونه که برداشت بی رویه از مخازن مشترک نفت و گاز در خشکی ، باعث تخریب محیط زیست می شود ، در دریا نیز اگر برداشت از منابع، در کشورهای همسایه مورد بی توجهی قرار گیرد ، سبب دگرگونی و اضمحلال محیط زیست می شود.
وی با اشاره به برگزاری همایش بررسی طرح 550 هزار هکتاری تصریح کرد: بسیاری از مقالات و پنل‌های برگزارشده در این همایش، ابعاد فنی و مختلف این طرح را نشان داد که این مساله موجب تقویت طرح می‌شود.

استاندار خوزستان همچنین با اشاره به اهمیت برگزاری همایش های تخصصی اظهار امیدواری کرد: این همایش خروجی و قطعنامه مناسب با شرایط خوزستان داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت ارائه پیشنهاد از سوی این همایش، شورای برنامه ریزی استان آمادگی دارد که در سال آینده ردیف بودجه به این پیشنهادات اختصاص دهد.

جاسم مرمضی ، رئیس مرکز تحقیقات آبزی پروری جنوب کشور نیز در این همایش گفت: 180 مقاله از داخل و خارج از کشور به این همایش راه یافته است.
دبیر علمی همایش آبزی پروری ماهیان دریایی ، با اشاره به دریافت مقالات و حضور مهمانانی از کشورهای عراق، کویت و عمان اظهار کرد: 60 مقاله در قالب پانل و بقیه به صورت پوستر در این همایش ارائه می شوند.
مشاور استاندار خوزستان در امور شیلات ومحیط زیست ،آبزیان را یکی از منابع تامین پروتئین حیوانی دانست و افزود: با وجود تلاش ها ، هنوز سرانه مصرف ماهی در کشور 9 کیلوگرم است.
جاسم مرمضی با بیان اینکه تولید آبزیان باید دو برابر وضع موجود باشد، اضافه کرد: محدودیت آب های شیرین و مشکلات زیست محیطی صنعت آبزی پروری باعث شده به دنبال ظرفیت های جدیدی برویم که یکی از آنها آبزی پروری در قفس و پرورش ماهیان دریایی است.
وی گفت: پرورش ماهی در قفس اکنون به عنوان یکی از برنامه ها و سیاست های ملی مورد توجه است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشورنیز در این همایش گفت: تولید جهانی در بخش جلبک ها و گیاهان آبزی ۱۵ میلیون تن و به ارزش هفت میلیارد دلار است.

محمد پورکاظمی اظهار کرد: تولید جهانی در بخش جلبک ها و گیاهان آبزی ۱۵ میلیون تن و به ارزش هفت میلیارد دلار است و این رقم نشان می دهد بحث آبزی پروری در آب شیرین و غیر شیرین چقدر می تواند تأثیر گذار باشد.

وی افزود: ۶ سند ملی برای بحث جلبک ها و گیاهان آبزی در حال تدوین است که مباحثی از جمله غذا و دارو تا کاربردهای صنعتی و پالایش را در بر می گیرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور تصریح کرد: طبق آمار سازمان جهانی غذا (فائو) در سال ۲۰۱۵ میزان صید جهانی روند نزولی داشته و حتی تا مرز ۵۰ درصد رسید.

پورکاظمی بیان کرد: میزان تولید آبزیان بالغ بر ۲۰۰ میلیون تن است که ارزش اقتصادی این محصول ۷۸.۸ میلیارد دلار می رسد. همچنین ۱۳۵ میلیون نفر در این صنعت در رسته های مختلف صید و صیادی و و آبزی پروری فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: آمار صید کشور یک میلیون تن و در بخش آبزی پروری ۳۷۰ هزار تن است. با ۲۰۸ هزار نفر اشتغال، نشان می دهد که سهم قابل توجهی در اشتغال کشور دارد و ارزش صادرات آن ۳۰۰ میلیون دلار در قسمت تولید آبزیان است.
در ادامه ، حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران نیز گفت: در برنامه ششم توسعه، ۲۰۰ هزار تن آبزی و ۶۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی مورد نیاز است.
وی اظهار کرد : رشد چشمگیری را پس از انقلاب داشتیم و طی ۲۰ سال گذشته، رشد آبزی پروری در دنیا هفت درصد بوده و اکنون سهم آبزی پروری از صید به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.
حسین عبدالحی گفت: خوشبختانه در کشور ما طبق آمار فائو رشد خیلی بهتری در پرورش آبزیان داشتیم و با توجه به برنامه های توسعه به ۵۰ درصد می رسد.
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران تصریح کرد: پس از انقلاب با توسعه ای که در شیلات داشتیم، جایگاه خوبی را در سطح جهان پیدا کردیم. با وجود اینکه سال های زیادیاز شروع صنعت آبزی پروری نمی گذرد، اما در این زمینه رتبه ۲۰، در صید رتبه ۳۰، در پرورش کپور ماهیان رتبه ۶ و درپرورش قزل آلای آب شیرین ، رتبه اول را داریم  و در صید تن ماهیان در اقیانوس هند نیز، رتبه دو و در غرب اقیانوس هند هم رتبه نخست را داریم.
عبدالحی با بیان اینکه روند پرورش ماهیان دریایی به شدت در حال توسعه است، گفت: سابقه تولید «ماهی در قفس» برمی گردد به سال های خیلی دور، که در خلیج گرگان فعالیت پرورش ماهی «رو پن» که نوعی قفس است به صورت آزمایشی توسط موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور در نوشهر انجام شد.
وی عنوان کرد: پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به نروژ در دولت اصلاحات، پیشنهاد شد تا روی بحث پرورش ماهی در قفس برنامه تدوین شود و از یک شرکت نروژی دعوت به کار و با آن قرارداد بسته شد و مطالعاتی را با همکاری موسسه تحقیقات ، در ایران انجام داد. 
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران با بیان اینکه در آن مطالعات میزان پرورش ماهی در قفس ۹۰۰ هزار تن شناسایی شد که در کوتاه مدت ۱۵ هزار تن و در میان مدت پنج ساله،  ۱۰۰ هزار تن و در بازه بلند مدت ۱۰ ساله ۳۰۰ هزار تن است، اضافه کرد: متاسفانه در زمان دولت گذشته توجهی به این مطالعات نشد و طرح تقریبا متوقف شد به رغم اینکه بخش خصوصی در این زمینه فعالیت هایی داشت ، ولی موفقیت چندانی حاصل نشد.
عبدالحی گفت: با تغییر دولت و رویکردی که رئیس سازمان شیلات و وزیر جهاد کشاورزی داشت ، خوشبختانه ستادی در سطح وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و در نهایت برنامه توسعه پرورش ماهی در قفس، به عنوان یک اولویت در حوزه شیلات تدوین شد و شیلات را موظف به پیگیری و ادامه کار کردند.
 وی بیان کرد: ظرفیت های توسعه پرورش ماهی در قفس با توجه به وجود آب های شور و شیرین و امکاناتی که در سطح کشور وجود دارد، باعث شد که روی موضوع پرورش ماهی در قفس تاکید ویژه ای شود.
معاون توسعه آبزی پروری شیلات ایران افزود: بر اساس توصیه شرکت نروژی به این نتیجه رسیدیم که مطالعات تکمیلی را برای مطالعات قبلی نیاز داریم و با پیگیری ها توانستیم ردیف بودجه ای را برای مطالعات تکمیلی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بگیریم.

گفتنی است همایش سه روزه ملی منطقه ای آبزی پروری ماهیان دریایی از 11 تا 13 اسفند در اهواز در حال برگزاری است. 

تصاویر مرتبط

 

۱۲ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۰۵
تعداد کلیک: ۱,۷۱۲

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500