تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

کاهش ذخایر ماهیان دریایی، منع صید و اعتراض صیادان هندیجانی
به گزارش ایرنا اعتراض جمعی از صیادان هندیجانی از اواخر اردیبهشت آغاز شده است. ممانعت از حضور این صیادان در صیدگاه های این شهرستان، دلیل اعتراضات بوده است. صیادان معترض پارسال دو میلیون ریال به فرمانداری هندیجان برای صدور کارت تردد پرداخت کرده اند و بر همین اساس، رفتن به دریا را حق خود می دانند.
به گزارش ایرنا اعتراض جمعی از صیادان هندیجانی از اواخر اردیبهشت آغاز شده است. ممانعت از حضور این صیادان در صیدگاه های این شهرستان، دلیل اعتراضات بوده است. 
صیادان معترض پارسال دو میلیون ریال به فرمانداری هندیجان برای صدور کارت تردد پرداخت کرده اند و بر همین اساس، رفتن به دریا را حق خود می دانند.
از سوی دیگر شیلات خوزستان اعلام کرده است که صیادان معترض، افرادی هستند که پروانه صید ندارند و حضور آنها در دریا غیرقانونی است. 
گزارش اداره کل شیلات خوزستان نشان می دهد که وضعیت ذخایر ماهی در این شهرستان نگران کننده است. میزان صید ماهی بیاح در سال 94 به نسبت سال 93، 56 درصد، حلواسفید 54 درصد، حلوا سیاه 20 درصد ، میگوی دریایی 50 درصد، شوریده 44 درصد، مید 100 درصد ، صبور 70 درصد ، خارو 57 درصد و زرده 57 درصد کاهش داشته است.
مدیرکل شیلات خوزستان دلیل جلوگیری از حضور این صیادان را در دریا اجرای قانون و ممانعت از نابودی ذخایر آبزیان عنوان کرد.
نبی اله خون میرزایی با بیان اینکه شیلات خوزستان در حیطه اختیارات قانونی خود موظف به پاسخگویی است، اضافه کرد: تکلیف ما دفاع از حقوق صیادان مجاز است؛ از طرف دیگر به موجب قانون موظف به حفظ منابع دریایی و آبزیان هستیم و اینها به این معنی است که فقط صیادان دارای پروانه صید در زمان های مجاز حق صید دارند.
بهره برداری غیرقانونی و غیرمجاز از منابع طبیعی همچون جنگل، مرتع و دریا جرم است و مجازات در پی دارد و کسانی که بدون مجوز قانونی اقدام به صید می کنند، متخلف و مجرم هستند بنابراین کسانی که بدون مجوز به دریا می روند یا باید خود را با موازین قانونی تطبیق دهند یا حق دریا رفتن ندارند.
وی با بیان اینکه منابع آبزی دریایی خوزستان به شدت در حال کاهش و نابودی هستند افزود: دلیل اصلی این کاهش، افزایش صید بی رویه و استفاده از ادوات غیرمجاز است به همین دلیل سیاست سازمان شیلات کشور محدود کردن صید است.
به گفته وی، مرجع صدور مجوز صید اداره شیلات شهرستان و استان نیست بلکه سازمان شیلات کشور است که به مجوزها رسیدگی و بر اساس صلاحدید خود مجوز جدید صادر می کند.
خون میرزایی افزود: کاهش میزان صید در سال 94 به نسبت سال 93 با وجود تلاش بیشتر صیادان نشان می دهد که منابع دریایی به شکل غیرقابل برگشت در حال نابودی هستند که یکی از راه های پیشگیری از این سیر مخرب، جلوگیری از صید غیرمجاز است.
وی گفت: این آمار نشان می دهد که منابع آبزیان، رو به نابودی هستند و معیشت بیش از 40 هزار نفر صیاد مجاز در این استان با تداوم صید غیرمجاز به مخاطره افتاده ، و با این کاهش تا پنج سال آینده بسیاری از صیادان مجاز از کار بیکار می شوند.
مدیرکل شیلات خوزستان تاکید کرد: مقابله با صید غیرمجاز در همه شهرهای ساحلی خوزستان انجام می شود و در شهرستان های دیگر نیز متناسب با فصل آزادسازی یا ممنوعیت صید، با صیادان غیرمجاز برخورد می شود اما با توجه به اینکه هندیجان مرز خوزستان با بوشهر است و صیادان متخلف بوشهری وارد صیدگاه های هندیجان می شوند، این منطقه یکی از گلوگاه های مهم کاری و زیستگاه ماهیان مهم است.
وی افزود: عمده متخلفان و صیادان غیرمجاز، غیربومی هستند و ماموران یگان حفاظت شیلات بارها از سوی این افراد تهدید شده یا مورد ضرب و جرح قرار گرفته اند.
خون میرزایی همچنین گفت: برخی صیادان غیرمجاز را ضد شیلات تحریک می کنند که این افراد باید پاسخگوی اقدام خود باشند و ما حق شکایت قانونی از این افراد را برای خود محفوظ می دانیم.
وی با بیان اینکه هیچ مرجعی به جز شیلات اجازه صدور مجوز صید را ندارد اظهار کرد: پول گرفتن از افراد فاقد پروانه صید به صورت غیرقانونی و بدون اجازه شیلات تخلف است و هر کس این کار را انجام داده باید پاسخگو باشد.
خون میرزایی اظهار کرد: قبول دارم که وضعیت بیکاری در کشور نگران کننده است اما ما مسئول معیشت کسانی هستیم که به آنها پروانه صید داده ایم، نه صیادان غیرمجاز؛ و نمی توانیم به این بهانه به افراد متخلف اجازه دهیم که منابع را از بین ببرند و آینده شغلی صیادان مجاز را به خطر اندازند.

* صید و اشتغال 
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار دارد که به دلیل مجاورت با سواحل خلیج فارس، بیشتر اهالی آن به صیادی اشتغال دارند.
پنج هزار و 949 نفر دارای پروانه در حوزه شهرستان هندیجان (سجافی، بحرکان و امام زاده عبداله) صیادی می کنند. 390 فروند قایق صیادی و 172 فروند لنج صیادی نیز در این شهرستان فعال هستند. آماری از صیادانی که پروانه فعالیت ندارند در دست نیست اما گفته می شود که حدود 400 نفر از اهالی این شهر ساحلی که فاقد پروانه صید هستند نیز از طریق صیادی امرار معاش می کنند که درخواست آنها برای صدور مجوز مورد موافقت قرار نگرفته است.
سید مهران رفیعی که به تازگی به عنوان فرماندار هندیجان منصوب شده است، با بیان اینکه موضوع صیادان معترض در حال پیگیری است، افزود: این افراد فاقد پروانه صید هستند اما با توجه به اینکه تنها راه معیشت آنها صیادی است، در حال تلاش هستیم که این مساله به نحوی حل شود تا مشکلات بعدی پیش نیاید.

۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۳۴
تعداد کلیک: ۱,۸۴۳

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500