تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برگزاری جلسه ستاد پشتیبانی پرورش ماهی در قفس شیلات خوزستان
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان جلسه ستاد پشتیبانی پرورش ماهی در قفس با حضور دکتر خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان ، دکتر ایرجدوست مشاور مدیر کل ، معاونین و مدیران شیلات خوزستان، مهندس معدنی مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان جلسه ستاد پشتیبانی پرورش ماهی در قفس با حضور دکتر خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان ، دکتر ایرجدوست مشاور مدیر کل ، معاونین و مدیران شیلات خوزستان، مهندس معدنی مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور و مهندس دندانی رئیس اداره میگو و آبزیان آب شور شیلات ایران ، دکتر مرمضی رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور ،مهندس شهنی عباس زاده مدیرگروه پرورش ماهی در قفس شیلات خوزستان ، مهندس گودرزی مدیر بخش کشاورزی شرکت نصر میثاق و دکتر مغینمی مشاور موسسه جهاد نصر ، با هدف برنامه ریزی ، ارزیابی پیشرفت و پیگیری اجرای پرورش ماهی در قفس و برنامه ریزی برای جذب سرمایه گذار در این بخش برگزار شد .
در ابتدای جلسه مهندس گودرزی به ارائه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری پروژه های پرورش ماهی در قفس سد مارون و سواحل دریایی بحرکان پرداخت .
وی با اشاره به موافقت سازمان آب و برق استان با اجرای پروژه سد مارون و اخذ مجوز از این سازمان ، اظهار کرد : متاسفانه در حال حاضر حفاظت محیط زیست استان هنوز مجوزهای لازم را به ما نداده و همین باعث عدم پیشرفت کار شده است ولی قول داده اند بزودی مجوزهای لازم را صادر کنند .
وی افزود : در خصوص ساخت قفس با چند شرکت داخلی مذاکره کرده و از شیوه و مدت زمان ساخت قفسها آگاهی یافته ایم .
مدیر بخش کشاورزی نصرمیثاق افزود : پیگیری در خصوص پرورش ماهیان خاویاری در سد گتوند و کرخه نیز همچنان ادامه دارد .
در ادامه دکتر مغینمی مشاور جهاد نصر با اشاره به پیشرفت دیگر استانها در اجرای پروژه های پرورش ماهی در قفس ، افزود : علیرغم وجود آب فراوان و استعدادهای آبزی پروری در خوزستان ، هنوز از دیگر استانها عقب تر هستیم . در صورت صدور مجوز پروژه سد مارون توسط حفاظت محیط زیست ، سریعا نسبت به تنظیم برنامه زمانبندی برای ساخت قفس ، تامین بچه ماهی و انتخاب گونه مناسب اقدام خواهیم کرد .
وی افزود : با توجه به برخی ابهامات در خصوص پروژه پرورش در سواحل دریایی ، در حال حاضر اجرای پرورش ماهی در قفس در حوزه بحرکان  ، اولویت اول نصر میثاق نیست . البته اگر امکانات و حمایت های لازم صورت پذیرد و به شرط کیفیت مطلوب قفس ها و تامین پشتیبانی لازم ، اجرای پرورش ماهی در قفس در سواحل استان خوزستان و در هندیجان کار بسیار خوبی می تواند باشد .
دکتر مرمضی ، رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز با اشاره به اجرای پروژه های مشترک بین پژوهشکده و شیلات خوزستان ، گفت : این پروژه ها و پایلوت های مختلف با کسب نتایج خوب و با همکاری تحقیقات و شیلات در تمامی زمینه ها و انواع گونه ها  در تمامی نقاط استان شامل : تالاب ها ، پشت سدها ، سواحل و خوریات به اجرا درآمد و می توانیم از نتایج بدست آمده به خوبی استفاده کنیم .
وی افزود : آب شیرین یکی از بهترین پتانسیل های استان خوزستان است و علیرغم وجود پتانسیل های فراوان ، در اجرای پرورش در قفس هنوز از دیگر استانها عقب تر هستیم . از دوستان جهاد نصر میثاق انتظار داریم از نتایج مطالعات و تحقیقات پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور ، استعلام و استفاده کنند .
وی اظهار داشت : مکان یابی یکی از مهمترین مسائلی است که ما می توانیم با کمک شیلات خوزستان  در این زمینه کمک زیادی بکنیم و با تمام توان آمادگی انتقال تجربیات خود به بخش های اجرا هستیم .
مرمضی افزود : به موازات کارهای جذب سرمایه گذاری ، لازم است کارهای  مطالعاتی تکمیل شود تا بتوانیم اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار متقاضیان و سرمایه گذاران قرار دهیم . 
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور اظهار داشت : در خصوص تامین بچه ماهی و انتخاب گونه مناسب برای پرورش در قفس در آبهای ساحلی خوزستان ، دو مرکز تکثیر ماهیان دریایی در بندر امام خمینی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند و برای تولید و تکثیر ماهی شانک که گونه بسیار مناسب و اقتصادی با بازماندگی بالاست، آمادگی دارند .
در ادامه مهندس معدنی مدیرکل دفتر میگو و آبزیان آبشور شیلات ایران با اشاره به تعیین سهم استانهای کشور برای تولید جمعا 22 هزار تن ماهی بصورت پرورش در قفس ، افزود:سهم استان خوزستان با توجه به قابلیت ها و توانمندیهای موجود 2 هزار تن برای سال 1395 در نظر گرفته شده است . تعیین وظایف معاونت های آبزی پروری استانها و وظایف مجری ها بدین صورت است که امور مربوط به ساخت سازه ها و تجهیزات و تمامی امور مربوط به پرورش به عهده مجری قفس در سازمان شیلات ایران است و تکثیر و تامین بچه ماهی و نهاده های غذایی به عهده معاونت توسعه آبزی پروری است .
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از تجربیات و نتایج مفید پژوهشکده آبزی پروری در سرمایه گذاری و جذب آنان ، افزود : افق تولید ، گونه و تعداد بچه ماهی ، سطح و وسعت کار و ساختار تشکیلاتی پرورش و سازه های مورد استفاده توسط مجری باید مشخص شود .
مهندس دندانی رئیس اداره میگو و آبزیان آب شور شیلات ایران نیز با تاکید بر ضرورت هدف گذاری و انتخاب گونه ماهی و نحوه تامین بچه ماهی برای اجرای پرورش در قفس ، افزود : آموزش برای پرورش دهندگان ، تامین غذای ماهی و بومی سازی ساخت و نصب قفس ها نیز از دیگر ضرورت های این بخش است که باید مورد توجه قرار گیرد .
وی افزود : لازم است سرمایه گذاران برای تکثیر بچه ماهی هم جذب شوند .
 در ادامه دکتر خون میرزایی مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به کندی انجام امور توسط نصر میثاق ، افزود : نصر میثاق حداکثر ظرف دو هفته آینده نتایج مربوط به پرورش ماهی در قفس درحوزه سواحل هندیجان را به شیلات ارائه دهد .
وی افزود : مهمترین مشکل در پیشرفت این پروژه کمبود و عدم اعتماد وعدم پیگیری و تکمیل مطالعات است . ولی با توجه به قابلیت ها و گردش مالی در استان خوزستان ، زمینه برای پیشرفت بسیار مساعد است .
 دکتر خون میرزایی با اظهار نارضایتی از عملکرد شرکت مشاور مطالعات توسعه شیلات خوزستان ، افزود : در بازه زمانی تعهد شده ، شرکت آساراب  سند توسعه شیلات استان را آماده نکرده است .
وی افزود : با توجه به نبود سرمایه گذار ، نگرانی هایی بابت عدم اجرای تعهد شیلات خوزستان در تولید 2000 تن ماهی در قفس ، تکلیفی از سوی سازمان شیلات ایران  وجود دارد .  
مدیرکل شیلات خوزستان مهمترین دلیل مخالفت سازمان آب و برق با پرورش ماهی در قفس در دریاچه های پشت سدها را استفاده از آب این منابع برای مصارف شرب عنوان کرد .

۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۲۲:۱۹
تعداد کلیک: ۱,۹۶۸

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500