تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

همایش روز شیلات ایران و فرانسه در تهران برگزار شد
به گزارش روابط عمومی سازمان شیلات ایران ساعت 8/30 شنبه مورخ 95/4/19 همایش یک روز ه روزشیلات ایران و فرانسه باحضور فعالان شیلاتی و آبزی پروری ایران و فرانسه ، آقای فرانسوا سینیمو سفیر فرانسه در ایران، دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران ، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ، مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ، معاونین و مدیران کل سازمان شیلات ایران، مدیران کل شیلات استان های ساحلی و جمعی از مسئولین در محل اتاق بازرگانی، صنعت ، معدن و کشاورزی ایران فعالیت خود را آغاز کرد.
این مراسم با پخش سرود مقدس کشورمان و همچنین فرانسه شروع شد، سپس عناوین برنامه توسط مهندس امینی مدیرکل حوزه ریاست ، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان شیلات ایران به زبان انگلیسی قرائت شد و در ادامه دکتر حسن صالحی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران ضمن عرض خیرمقدم به کلیه حضار  به ایراد سخنرانی پرداختند.
گفتنی است 16 شرکت شیلاتی کشور فرانسه و حدود 200 شرکت و سرمایه گذار ایرانی و فعالان شیلاتی ایران در این همایش شرکت داشتند.
سخنرانی  دکتر صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران : 
  عالیجنابان، خانم ها، آقایان
در میان فعالیتهای کشاورزی و تولید مواد غذایی، آبزی  پروری یکی از بخش  هایی است که در طی دو دهه اخیر از روند توسعه چشمگیری برخوردار بوده است. میزان تولید آبزیان در جهان از 140 میلیون تن در سال 2003 به 190 میلیون تن در سال 2013 رسید. درحالی که میزان صید از دریاها و آب  های داخلی از افزایش اندکی برخوردار بوده است، سهم آبزیان پرورشی از مجموع کل تولید از 30 درصد در سال 2003 میلادی به نزدیک 50 درصد در سال 2015 افزایش یافت و میزان آبزیان خوراکی که ازطریق آبزی  پروری مستقیما وارد سفره مردم شده است، به بیش از 50 درصد می  رسد. این بدان معنی است که از 20 کیلوگرم مصرف سرانه آبزیان در جهان حدود 10 کیلوگرم آن از مزارع پرورش آبزیان در آب  های شیرین، لب  شور و شور حاصل می  شود.
در کشور ما نیز نرخ رشد پرورش آبزیان بسیار بالاتر از متوسط نرخ رشد بخش کشاورزی و حتی نرخ رشد تولید مواد غذایی است. تولید آبزیان پرورشی از 125 هزار تن در سال 1383 به 415 هزارتن در سال 1394 رسید که به معنی بیش از سه برابر شدن میزان تولید است و با افزودن آبزیان صید شده در آب  های تحت حاکمیت و آب های فراسرزمینی و بین المللی، مجموع تولید آبزیان کشور در سال 1394 به بیش از یک میلیون تن می  رسد. میزان مصرف سرانه کشور در سال 1394 بیش از 10 کیلوگرم برآورد شده است که هنوز با میانگین مصرف سرانه در جهان تفاوت فاحشی دارد. یکی از اقدامات مهم سازمان شیلات ایران افزایش امنیت غذایی مردم کشور ازطریق افزایش مصرف سرانه آبزیان در سبد مصرفی آنان می باشد.
رویکرد توسعه آبزی  پروری در جهان توجه به گونه  های سریع  الرشد با ضریب تبدیل غذایی مناسب، عدم نیاز به غذای دستی، کاهش تلفات ناشی از بیماری  ها   و نیز استفاده از منابع آب  های شور و لب  شور است. از این  رو توجه به پرورش ماهیانی مانند کپورهای فیلترکننده و صدف  ها درحال افزایش است و در سال 2013، این گروه از آبزیان حدود 30 درصد تولید را به خود اختصاص داده  اند. همچنین استفاده از غذاهای با کیفیت بهتر که هم قابلیت هضم و جذب بیشتری داشته باشند و از پروتیین حیوانی کمتری استفاده شده باشند و نیز بهبود روش  های پرورش و  بهبود کیفیت محیط پرورش در اولویت راهبردهای توسعه آبزی  پروری قرار دارد. در کنار همه این موارد، توجه به محیط  زیست و پایداری توسعه اقتصادی، اجتماعی، اکولوژیکی نیز از بالاترین الویت  ها برخوردار است.
  بالغ بر چهل درصد از پرورش آبزیان آب شیرین کشور را ماهیان سردآبی (قزل آلا) تشکیل می دهد و ایران با تولید 140 هزارتن قزل آلا رتبه اول جهانی تولید این ماهی در آب  شیرین را به خود اختصاص داده است. از آنجا که این تولید با استفاده از آب شیرین انجام می شود، توجه به الزامات توسعه پایدار این فعالیت ضروری می باشد. تامین تخم چشم  زده سالم و باکیفیت، تامین تجهیزات بهبود کیفیت آب و پساب و توسعه بازار مصرف آن، از الزامات اصلی ادامه روند توسعه این فعالیت می  باشد که بخشی از آن درحال حاضر از شرکت  های اروپایی و ازجمله شرکت  های فرانسوی تامین می شود.
توسعه پرورش قزل آلا در آبهای لب  شور دریای خزر از دیگر سیاست  های اجرایی سازمان شیلات ایران است که به سرعت درحال گسترش می باشد. علاوه بر این با توجه به ظرفیت های بالقوه توسعه پرورش ماهی در قفس در آب  های خلیج فارس و دریای عمان، شیلات ایران پرورش ماهیان دریایی در قفس را به عنوان یکی از راهبردهای اصلی خود مدنظر قرار داده است و برای دستابی به تولید 200 هزار تن در سال 1400 هدف  گذاری نموده است. 
برنامه شیلات ایران برای توسعه آبزی  پروری در پنج سال آینده دستیابی به تولید 820  هزارتن انواع ماهیان پرورشی در سال 1400 است. تحقق این هدف نیازمند توسعه زیرساخت های لازم ازجمله توسعه دانش فنی تولید خوراک آبزیان، تولید واکسن، تامین تجهیزات افزایش بهره وری آب، تامین پروبیوتیک  ها و همچنین توسعه بازارهای داخلی و خارجی مصرف است. توانمندی  های کشورهای متقدم و پیشرو در تحقیق، تولید دانش و تجارت بینالمللی آبزیان می  تواند تولیدکنندگان ایرانی را برای رسیدن به اهداف خود کمک نماید. باتوجه به برنامه شیلات برای توسعه پرورش آبزیان در قفس در دریاها و جایگاه ویژه ای که آزادماهیان و ماهیان خاویاری می  توانند به ویژه در   دریای خزر داشته باشند، جایگاه شرکت  های فرانسوی در این توسعه نیز غیرقابل انکار می باشد. کشور فرانسه از دیرباز در این راه همکار خوبی برای شرکت  های ایرانی بوده است و امیدوار هستم که با برگزاری این نشست افق¬های جدید و گسترده  تری برای توسعه همکاری  های شیلاتی بین دو کشور گشوده شده و حجم سرمایه  گذاری شرکت های فرانسوی در ایران و افزایش تجارت شیلاتی بین دو کشور، ارتقا یابد.

۲۰ تیر ۱۳۹۵ ۲۱:۴۰
تعداد کلیک: ۱,۹۸۶

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500