تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برگزاری جلسه گزارش ارزیابی کمی و کیفی پساب مزارع پرورش ماهی شاخه گرگر
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان در جلسه ای با حضور دکتر خون میرزایی مدیر کل شیلات خوزستان و معاون آبزی پروری و کارشناسان آبزی پروری شیلات خوزستان ، دکتر لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ، دکتر مرمضی رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و سرکارخانم دکتر دهقان ، معاون پژوهشکده و کارشناسان پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور ، سرکارخانم مهندس محمدی نماینده سازمان آب و برق خوزستان برگزار شد ، سرکارخانم دکتر دهقان نتایج اولیه ارزیابی کمی و کیفی پساب مزارع پرورش ماهی شاخه گرگر و تاثیرات آن بر رودخانه کارون را ارائه کرد .
در ابتدای این جلسه دکتر خون میرزایی ضمن تشکر از حاضران ، از تلاش و زحمات همکاران پژوهشکده آبزی پروری و اداره کل شیلات خوزستان در این پروژه قدردانی کرد .
در ادامه ، دکتر مرمضی با اشاره به تحقیقات انجام شده ، افزود : اقتضای کارما در جهت اجرای پروژه در پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور این بود که میزان تاثیرات پساب مزارع پرورشی را بر رودخانه کارون ، به عنوان یک مرجع علمی مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم . 
رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور افزود : اداره کل شیلات خوزستان بعنوان دستگاه اجرا با تامین اعتبارات لازم ، همکاری خوبی در اجرای این تحقیقات داشته و امروز حاصل آن ، نتیجه کار یک تیم است که ارائه می شود .
وی گفت : تحقیقات و نمونه برداری های این پروژه در طول یک سال ( اسفند 93 تا بهمن 94)و کاملا منطبق بر اصول علمی اجرا شده و طراحی آن به گونه ای است که به تمامی شبهات مطرح شده ، پاسخ دهد .
دکتر مرمضی اظهار داشت : همه سرمایه یک محقق ، حیثیت علمی اوست و ما به عنوان یک محقق نمی توانیم این سرمایه و حیثیت را بخاطر برخی چیزها وجه المصالحه قرار دهیم و خدای ناکرده گزارش و نسخه ای غلط ارائه داده و یا عددی را جابجا کنیم . نباید به موضوع ، جهت دار نگاه کنیم و یا نتایج را جهت دار ببینیم . این یک کار علمی است و خوشبختانه مسائل علمی قابلیت راستی آزمایی دارند و اگر ابهامی هست ، آمادگی انجام نمونه برداری و بررسی مجدد آن را داریم .
وی افزود : گزارشی که امروز ارائه می شود ، یافته های آزمایشگاهی است و نتایج نهایی بصورت کامل و منظم در آینده نزدیک ارائه خواهد شد .
در ادامه خانم دکتر سیمین دهقان محقق و معاون پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور گفت : این گزارش با همکاری دستگاه پژوهش و اجرا یعنی پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و اداره کل شیلات خوزستان  اجرا شده و فرضیه ما این بود که پساب های پرورش ماهی که به رودخانه گرگر تخلیه می شوند ، می تواند نقش مهمی در افزایش آلودگی و کاهش کیفیت آب داشته باشد و بدین منظور شاخص های متعددی از جمله : شاخص کیفیت ، شاخص زیستی ، شاخص آلودگی میکروبی و خودپالایی رودخانه  مورد ارزیابی قرار گرفته است که براساس نتایج بدست آمده فرضیه نقش پساب های پرورش ماهی در آلودگی رودخانه ، رد شد .
در ادامه ، دکتر دهقان گزارش مبسوطی از نتایج اولیه این تحقیق را ارائه کرد و در پایان به سوالات و شبهات پاسخ داد .
دکتر لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیظ زیست خوزستان نیز با اشاره به نتایج اولیه این تحقیق ،اظهار داشت : لازم است این تحقیق در برخی از شاخصه ها تکمیل شود و ما بزودی پیشنهادات خود را برای تکمیل آن ارائه خواهیم کرد .
وی با تاکید بر پی گیری بحث خودپالایی رودخانه کارون ، افزود : ضروری است خط قرمز خودپالایی رودخانه مشخص شود .   

در پایان ، دکتر خون میرزایی مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت : با توجه به تخلیه فاضلاب شهر شوشتر به رودخانه گرگر ، آب این رودخانه در بالادست مزارع پرورش ماهی ، از کیفیت بالایی برخوردار نیست و نسبت دادن آلودگی آب رودخانه گرگر به مزارع پرورش ماهی سخنی نادرست است .  

 

تصاویر مرتبط


۲۶ تیر ۱۳۹۵ ۱۰:۰۷
تعداد کلیک: ۱,۹۱۲

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500