تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

رهاسازی ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان
۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان به منظور جلب مشارکت های مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان آبهای داخلی- تالاب شادگان رهاسازی شد که از این میزان، ۳۵۰ هزار قطعه، بچه ماهی های برزم و عنزه اند. به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان: پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۱۹ تیرماه، برنامه اجرای طرح ترویجی جلب مشارکتهای مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان آبهای داخلی-تالاب شادگان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات و آبزیان استان خوزستان و با حضور جمعی از دانش آموزان و مردم و حضور مسئولین کشوری و استانی در روستای صراخیه شادگان اجرا شد که طی آن ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی با کمک دانش آموزان در تالاب رهاسازی شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، پیش از ظهر امروز، چهارشنبه ۱۹ تیرماه، برنامه اجرای طرح ترویجی جلب مشارکتهای مردمی  در بازسازی  ذخایر آبزیان آبهای داخلی-تالاب شادگان با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات و آبزیان استان خوزستان و با حضور جمعی از دانش آموزان و مردم و حضور مسئولین کشوری و استانی در روستای صراخیه شادگان اجرا شد که طی آن ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی با کمک دانش آموزان در تالاب رهاسازی شد.

d1807039-ace2-4c9d-9b60-02477ea10b44غلامرضا افتخاری نسب، سرپرست اداره کل شیلات و آبزیان خوزستان در این مراسم اظهار کرد: این برنامه با هدف مشارکت مردم در حفظ ذخایر آبزی تالاب شادگان برگزار شده است.

رهاسازی ۴ میلیون قطعه بچه ماهی در تالاب شادگان تا پایان تیر ماه

وی با اشاره به اینکه زمان مناسب برای رهاسازی بچه ماهی از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان تیر ماه است، تصریح کرد: در سال جاری ۳/۵ میلیون قطعه بچه ماهی طی سه نوبت در تالاب شادگان رهاسازی شده است و امروز ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی ارزشمند رهاسازی شد که از این میزان ۳۵۰ هزار قطعه مربوط به ماهی های برزم و عنزه از مرکز تکثیر شهید ملکی اهواز و ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی بنی از مرکز تکثیر دشت آزادگان بوده است. با یک نوبت دیگر رهاسازی، تعداد بچه ماهی های رهاسازی شده در تالاب شادگان به ۴ میلیون قطعه خواهد رسید.

افتخاری نسب با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون بچه ماهی در فروردین امسال در تالاب هور العظیم رهاسازی شد، خاطر نشان کرد: با توجه به سیلاب امسال تالاب بین اللملی هورالعظیم و بازبودن چند قسمت از دایک های مرزی، این بچه ماهی ها به سمت عمیق هورالعظیم در کشور عراق فرار کردند به همین منظور تمام توان خود را بر روی تالاب شادگان و دیگر تالاب ها برای رهاسازی بچه ماهی ها قرار دادیم.

 وی ادامه داد: در نظر داریم برای سال جاری، 25 میلیون بچه ماهی در پهنه های آبی بالاست، پایین دست سدها، رودخانه ها و تالاب ها رهاسازی کنیم.

سرپرست اداره کل شیلات و آبزیان خوزستان اشاره کرد: از میران رضایتمندی صیادها می‌توانیم بفهمیم برداشت ها تا کنون خوب بوده اگر چه سال گذشته به علت خشکسالی قسمت هایی از تالاب شادگان خشک بوده اما اکنون در دهانه پل ها هنور بچه ماهی وجود دارد و می توان گفت اگر اتفاق خاصی از نظر انتشار بیماری رخ ندهد، قطعا سال خوبی برای صیادان این تالاب ها خواهد بود.

پرورش و تکثیر ماهی تیلاپیلا ممنوع است

وی در خصوص تکثیر ماهی تیلاپیلا بیان کرد: تکثیر ماهی تیلاپیلا به دلیل مغایرت با قوانین زیست محیطی واکوسیستم منطقه، ممنوع است. ماهی تیلاپیلا انواع مختلفی دارد و آنچه در پهنه های آبی خوزستان وارد شده، نوع مهاجم و غیر غذایی آن است که برای اکوسیستم و ماهیان ما مشکل ایجاد می کند.

افتخاری نسب در خصوص رتبه استان در تولید ماهی های گرم آبی در سال گذشته عنوان کرد: در سال گذشته که دچار خشکسالی بودیم و تنها ۵۰ درصد از مزارع ما آبگیری شد، بیش از 57 هزار تن تولید داشتیم. به غیر از سال گذشته که خشکسالی گریبان گیر استان شده بود و در رتبه دوم قرار گرفتیم، خوزستان در سالهای قبل همواره مقام اول در تولید ماهیان گرمابی را داشته است.

وی بر اساس آمار رسیده از صیادان، اذعان کرد: بیش از ۴۸ هزار تن ماهی در سال گذشته صید شده، اما قطعا بیش از این‌ تعداد صید وارد اسکله های استان شده است.

 سالی رویایی در انتظار خوزستان

افتخاری نسب با اشاره به اینکه یکی از عمده ترین مشکلات مزارع پروش ماهی، کم آبی است، گفت: با توجه به اینکه امسال مشکل کم آبی نداریم اگر در مزارع پرورش ماهی بیماری حادث نشود، سال ۹۸ یکی از سال های رویایی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی خواهد بود و پیش بینی میشود تولید آبزیان در استان به  80هزار تن برسد.

وی خسارات برآورد شده  در اثر سیل به بخش های مختلف پرورش ماهی در بخش زیر ساخت های دولتی را بیش از 45 میلیارد تومان عنوان کرد و یاد آور شد: در بخش خصوصی نیز 112 میلیارد تومان خسارت وارد شده است که کارگروه‌های تخصصی روی این موضوع کار می کنند.

سرپرست اداره کل شیلات و آبزیان خوزستان تاکید کرد: تسهیلات بلاعوض و کم بهره شامل  مزارعی که مجوز ندارند نیز میشود و برای ماهیان گرم آبی برای هر هکتار  5میلیون تومان بلاعوض و 5 میلیون تسهیلات کم بهره و برای ماهیان سردآبی نیز 8 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

آبزی پروران هویزه تسهیلات کم بهره خود را دریافت کرده اند

وی با اشاره به اینکه هویزه اولین شهرستانی است که تسهیلات کم بهره خود را دریافت کرده، تصریح کرد: بیش از 210 پرونده در زمینه خسارت سیلاب به شیلات و 20 هزار پرونده در کل استان تشکیل شده که از این تعداد 7 هزار پرونده برای پرداخت خسارت اعلام شده و اعتبار ریالی آن صادر شده است.

جرایم قضایی صید با شوک برقی در حال اتخاذ است

افتخاری نسب در خصوص روش مخرب صید با شوک برقی تاکید کرد: صید با شوک برقی از روش های مخرب در تالاب هااست که جلوگیری از این اقدام و محافظت از محیط زیست و تالاب ها به عهده سازمان محیط زیست است. چندین مرتبه با اداره محیط زیست استان مکاتباتی انجام دادیم و قرار شد در شورای تامین استان مطرح شود و شیلات نیز از یگان حفاظتی دریایی خود کمک بگیرد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از صید با شوک برقی در مواقعی که ماهی کم است و به منظور امرار معاش صورت میگیرد، ادامه داد: مصوب شد به قایق های موتوردار مجوز  ندهند چون راههای برق دار کردن این دستگاهای شوکر همان موتورهای قایق است البته جرایم قضایی نیز برای جلوگیری از این صید مخرب در حال اتخاذ است.  

مردم در حفظ تالاب و محیط زیست بکوشند

سرپرست اداره کل شیلات و آبزیان خوزستان با اشاره به اینکه اجرای طرح امروز در راستای بازسازی  ذخایر ماهیان بومی است، خاطر نشان کرد: مردم باید در حفظ تالاب و محیط زیست خود تلاش کنند بدین منظور بروشورهایی در زمینه روش های سازنده صید توزیع شد.

 افتخاری نسب با اشاره به اینکه مرکز پرورش 395 هکتاری  میگو بخش خصوصی در هندیجان 3 ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: کارگاه بخش دولتی دو هفته پیش تجهیز شد و سال آینده کار نهایی خود را به سمت تولید آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه چوئبده یکی از مراکز پرورش میگو در استان است، گفت: بیش از یک دهه از تولید میگو در این بخش میگذرد. تولید میگو در سال گذشته در چوئبده 540 تن بوده و صید میگو از دریا نزدیک به 2 هزار و 300 تن بوده است.

3e6f13ab-cd04-48a5-af81-c1c7892cf240حدود ۷۵ درصد کل ذخایر ماهیان آبهای داخلی متعلق به خوزستان است

ناصر کرمی راد، مدیر کل بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران در جریان این برنامه اظهار کرد: ما یک فعالیت ملی به نام بازسازی ذخایر در کشور داریم.

وی افزود: در سال 98 نزدیک به 430 میلیون قطعه انواع آبزیان در 3 حوزه دریای خزر، خلیج فارس، عمان و آبهای داخلی در برنامه رهاسازی در دستور کار داریم.

کرمی راد با اشاره به اینکه در آبهای شمال نزدیک به 290 میلیون قطعه شامل گونه های ماهیان سفید، خاویار و ...فقط در دریای خزر است، تصریح کرد: 102 میلیون قطعه شامل میگو، انواع آبزیان و ماهیان دریایی نیز مربوط به خلیج فارس و دریای عمان است.

مدیر کل بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران ادامه داد: نزدیک به 38 میلیون قطعه مربوط به آبهای داخلی است که از این میزان ۲۸ میلیون قطعه مربوط به استان خوزستان است که رقم بسیار بزرگی است.

وی در خصوص اهداف رهاسازی بچه ماهی ها در منابع آبی، خاطر نشان کرد: پایداری صید و بهره برداری و حفاظت از ذخایر ژنیتیکی از اهداف این اقدام است.

مدیر کل بازسازی ذخایر آبزیان شیلات ایران عنوان کرد: استان خوزستان برای بازسازی ذخایر در کشور جایگاه و موقعیت بسیار عظیمی را دارد.

وی در خصوص روش های صید مخرب، اذعان کرد: باید اجازه دهیم ماهی در طبیعت خودش اجازه رشد داشته باشد، روش های مخرب، مانع از خود باروری ماهی در جایگاه طبیعی آن می شود.

کرمی راد با اشاره به اینکه باید اجازه دهیم ماهی خودش تکثیر کند، تاکید کرد: روش های رهاسازی در واقع یکی از راه های کمک به احیا ذخایر طبیعی است.

وی در پایان‌گفت: شنیدم اینجا روش های صید مخرب بسیار زیادی وجود دارد که ذخایر ارزشمند را به مخاطره می اندازد، امیدوارم این اتفاق دیگر رخ ندهد تا صیادان سفره های رنگینی داشته باشند.

dba5e475-2306-4d0d-b228-30fe4c639f22ضرورت رهاسازی گونه های بومی در منابع آبی

سیمین دهقان‌مدیسه، رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز در این برنامه اظهار کرد: بازسازی ذخایر آبزیان یک تکلیف، وظیفه و ضرورت است.

وی با اشاره به ارزشمندی تالاب شادگان افزود: متاسفانه طی سال های اخیر منابع آبی ما و تالاب ها دست خوش تهدیدات خیلی زیادی شده است از جمله دخالت های انسانی، تغیرات اقلیمی، خشکسالی و کم آبی جریان طبیعی منابع آبی را مختل کرده است.

دهقان مدیسه با اشاره به اینکه رهاسازی گونه های بومی در منابع آبی یک ضرورت است، تصریح کرد: شیلات سالانه بطور منظم اقدامات رهاسازی را انجام میدهد.

وی ادامه داد: طرح ترویجی مشارکت های مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان داخلی به منظور آگاهی بخشی به مردم در جهت حفظ ذخایر آبی و جلوگیری از صید بی رویه است.

دهقان مدیسه اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدوارم که این نوع فعالیت ها تداوم پیدا کند تا بتوانیم در قالب طرح های ترویجی، یافته های علمی و پژوهشی را سریع تر به ذی نفعان برسانیم.

رییس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور مشارکت دانش آموزان به کمک آموزش پرورش را در این طرح بیش از 120 نفر عنوان کرد و افزود: طی این برنامه با مشارکت دانش آموزان، 500 هزار قطعه ماهی بنی، عنزه و برزم رهاسازی شدند و گونه های باربوس نیز در تالاب  شادگان و در مرکز شهید ملکی تکثیر شده و به تالاب منتقل شدند.ea36d2da-cc32-44c0-b0e9-e7a1e2a3e39c

 

۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۰:۲۹
تعداد کلیک: ۱,۱۷۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500