تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

پیش بینی تولید ۸۰ هزارتنی آبزیان در خوزستان /سال رویایی شیلات خوزستان در پرورش ماهیان گرمابی
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت : امروز ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی ارزشمند رهاسازی شد که از این میزان ۳۵۰ هزار قطعه مربوط به ماهی های برزم و عنزه از مرکز تکثیر شهید ملکی اهواز و ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی بنی از مرکز تکثیر دشت آزادگان بوده است. با یک نوبت دیگر رهاسازی، تعداد بچه ماهی های رهاسازی شده در تالاب شادگان به ۴ میلیون قطعه خواهد رسید.
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت : امروز ۴۵۰ هزار قطعه بچه ماهی ارزشمند رهاسازی شد که از این میزان ۳۵۰ هزار قطعه مربوط به ماهی های برزم و عنزه از مرکز تکثیر شهید ملکی اهواز و ۱۰۰ هزار قطعه بچه ماهی بنی از مرکز تکثیر دشت آزادگان بوده است. با یک نوبت دیگر رهاسازی، تعداد بچه ماهی های رهاسازی شده در تالاب شادگان به ۴ میلیون قطعه خواهد رسید.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان ، غلامرضا افتخاری نسب در آیین اجرای طرح ترویجی جلب مشارکتهای مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان آبهای داخلی-تالاب شادگان که با حضور مدیر کل دفتر بازسازی وحفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران ، جمعی از مدیران استانی و مردم در روستای صراحیه شادگان برگزار شد اظهار کرد : در سال جاری ۳/۵ میلیون قطعه بچه ماهی طی سه نوبت در تالاب شادگان رهاسازی شده است.
افتخاری نسب بیان کرد : این برنامه با هدف مشارکت مردم در حفظ ذخایر آبزی تالاب شادگان برگزار شده وبنا داریم برای سال جاری، ۲۵ میلیون بچه ماهی در پهنه های آبی بالاست، پایین دست سدها، رودخانه ها و تالاب ها رهاسازی کنیم.
این مقام مسئول ، آمار رهاسازی بچه ماهی در تالاب بین المللی هورالعظیم را در فروردین امسال ، ۱۰ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: سیلاب امسال تالاب بین اللملی هورالعظیم و بازبودن چند قسمت از دایک های مرزی باعث شد این بچه ماهی ها به سمت عمیق هورالعظیم در کشور عراق فرار کنند لذا تمام توان خود را بر روی تالاب شادگان و دیگر تالاب ها برای رهاسازی بچه ماهی ها قرار دادیم.
وی گفت : اگر چه سال گذشته به علت خشکسالی قسمت هایی از تالاب شادگان خشک بوده اما اکنون در دهانه پل ها هنور بچه ماهی وجود دارد و می توان گفت اگر اتفاق خاصی از نظر انتشار بیماری رخ ندهد، قطعا سال خوبی برای صیادان این تالاب ها خواهد بود.
تکثیر ماهی تیلاپیا در خوزستان ممنوع است
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان در آیین اجرای طرح ترویجی جلب مشارکتهای مردمی در بازسازی ذخایر آبزیان آبهای داخلی-تالاب شادگان به وضعیت تکثیر ماهی تیلاپیا هم اشاره کرد و گفت : تکثیر این ماهی به دلیل مغایرت با قوانین زیست محیطی و اکوسیستم منطقه، ممنوع است.
غلامرضا افتخاری نسب بیان کرد : ماهی تیلاپیلا انواع مختلفی دارد و آنچه در پهنه های آبی خوزستان وارد شده، نوع مهاجم و غیر غذایی آن است که برای اکوسیستم و ماهیان ما مشکل ایجاد می کند.
افتخاری نسب همچنین به سوال یکی از خبرنگاران درخصوص رتبه استان خوزستان درتولید ماهیان گرمابی اینگونه پاسخ داد: در سال گذشته که دچار خشکسالی بودیم و تنها۵۰ درصد از مزارع ما آبگیری شد، بیش از ۵۷ هزار تن تولید داشتیم. به غیر از سال گذشته که خشکسالی گریبان گیر استان شده بود و در رتبه دوم قرار گرفتیم، خوزستان در سالهای قبل همواره مقام اول در تولید ماهیان گرمابی را داشته است.
وی افزود: بر اساس آماربدست آمده بیش از ۴۸ هزار تن ماهی در سال گذشته صید شده اما قطعا بیش از این ‌تعداد صید وارد اسکله های استان شده است.
پیش بینی تولید ۸۰ هزارتنی آبزیان در خوزستان /سال رویایی شیلات خوزستان در پرورش ماهیان گرمابی
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت : با توجه به اینکه امسال مشکل کم آبی نداریم ، اگر در مزارع پرورش ماهی بیماری حادث نشود، سال ۹۸ یکی از سالهای رویایی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی خواهد بود و پیش بینی می شود تولید آبزیان در استان به ۸۰هزار تن برسد.
افتخاری نسب ، درخصوص خسارت سیلاب به زیرساختهای شیلاتی هم سخن گفت و تصریح کرد : سیلاب بیش از ۴۵ میلیارد تومان خسارت به زیر ساخت های بخش دولتی و ۱۱۲ میلیارد تومان به زیر ساخت های بخش خصوصی وارد کرده است .
این مقام مسئول با بیان اینکه تسهیلات بلاعوض و کم بهره شامل مزارع بدون مجوز هم می شود اضافه کرد : این تسهیلات برای ماهیان گرمابی هر هکتار ۵میلیون تومان بلاعوض ، ۵میلیون تسهیلات کم بهره و برای ماهیان سردآبی نیز ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه هویزه اولین شهرستانی است که تسهیلات کم بهره خود را دریافت کرده، تصریح کرد: درخوزستان ۲۰ هزار پرونده درزمینه خسارت های ناشی از سیلاب تشکیل شده و از این تعداد ۲۱۰ پرونده مربوط به خسارت های وارده به زیرساخت های شیلاتی می باشد که پرداخت خسارت اعلام و اعتبار ریالی آن صادر شده است.
جرائم قضایی برای جلوگیری از صید با شوک برقی در حال اتخاذ است
سرپرست اداره کل شیلات خوزستان دراین برنامه به روش های مخرب صید با شوک برقی اشاره کرد و گفت : صید با شوک برقی از روش های مخرب در تالاب هاست که جلوگیری از این اقدام و محافظت از محیط زیست و تالاب ها به عهده سازمان محیط زیست است. چندین مرتبه با اداره محیط زیست استان مکاتباتی انجام دادیم و قرار شد در شورای تامین استان مطرح شود و شیلات نیز از یگان حفاظتی دریای خود کمک بگیرد.
افتخاری نسب بیان کرد : استفاده از صید با شوک برقی در مواقعی که ماهی کم است و به منظور امرار معاش صورت میگیرد اما به منظور حفظ ذخایر آبزیان مصوب شد به قایق های موتوردار مجوز ندهند چون راههای برق دار کردن این دستگاهای شوکر همان موتورهای قایق است البته وجرایم قضایی نیز برای جلوگیری از این صید مخرب در حال اتخاذ است.
این مقام مسئول گفت : اجرای طرح امروز در راستای بازسازی ذخایر ماهیان بومی است ودراین راستا بروشورهایی درزمینه روش های سازنده صید بین مردم توزیع شده تا مردم در حفظ تالاب ها ومحیط زیست خود کوشا باشند .
افتخاری نسب ، با اشاره به اینکه مرکز پرورش ۳۹۵ هکتاری میگو بخش خصوصی در هندیجان ۳ ماه است که فعالیت خود را آغاز کرده، گفت: اما بخش دولتی ما دو هفته پیش تجهیز کارگاه شد و سال آینده کار نهایی خود را به سمت تولید شروع می‌کند.
وی با خاطر نشان کردن این نکته که چوئبده یکی از مراکز پرورش میگو در استان محسوب می شود افزود: تولید میگو در سال گذشته در چوئبده ۵۴۰ تن و صید میگو از دریا نزدیک ۲ هزار و ۳۰۰ تن بوده است.


۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۱:۴۵
تعداد کلیک: ۹۴۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500