تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

پرورش ماهیان سردآبی، صنعتی که در خوزستان اشتغالزایی به همراه دارد
معاون آبزی پروری شیلات استان خوزستان، گفت: افزایش پرورش ماهیان سردآبی در استان برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است

معاون آبزی پروری شیلات استان خوزستان، گفت: افزایش پرورش ماهیان سردآبی در استان برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده است.

کوروش میرزایی، معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان خوزستان، گفت: استان ما از معدود استان‌های کشور است که از نظر شرایط اقلیمی، پتانسیل و امکان پرورش گونه‌های اصلی آبزیان اعم از گرمابی، سردآبی، میگو و ماهیان دریایی در آن وجود دارد.

او افزود: ماهیان سردآبی، ماهیانی هستند که در دامنه حرارتی ۷-۱۷ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند و قابلیت پرورش آن‌ها تنها در بخش‌هایی از استان خوزستان، مانند شهرستان‌های ایذه و اندیکا وجود دارد. در این زمینه فعالیت پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان از سال ۸۸ در شمال استان آغاز شد و تولید این ماهیان در سال جاری به یک هزار تن رسیده که حدود ۴۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داشته است.

میرزایی ادامه داد: با توجه به اینکه پرورش این ماهیان موجب ایجاد اشتغال پایدار خصوصأ در شهرستان‌های کم برخوردار شمال استان شده است، اداره کل شیلات خوزستان تکمیل و بهره برداری از فاز ۲ مجتمع سردآبی واقع در شهرستان اندیکا را با هدف توسعه پرورش این گونه از ماهیان در دست اقدام دارد.

معاون آبزی پروری اداره کل شیلات استان خوزستان بیان داشت: در حال حاضر، پرورش ماهیان سردآبی در استان باعث ایجاد اشتغال مستقیم برای ۷۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم برای ۱۳۲ نفر شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم وجود مزایای فراوان پرورش این ماهیان و تولید بخشی از پروتئین حیوانی با کیفیت مورد نیاز جامعه، این صنعت با مخاطراتی نیز همراه است که از آن جمله می‌توان به خشکسالی، شیوع انواع بیماری‌ها و محدودیت واکسیناسیون ماهیان، محدودیت تولید تخم‌های اصلاح نژاد شده در داخل کشور، ناپایداری زیر ساخت‌های برق و آبرسانی خصوصا در مناطق دور افتاده، آلودگی فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و شهری و گل آلود شدن آب بر اثر سیل و طغیان رودخانه‌ها اشاره نمود.

او اذعان داشت: احداث یک مزرعه۱۰۰ تنی قزل آلا در سال ۹۸، به حدود ۱۷ میلیارد ریال سرمایه گذاری جاری و ۱۸ میلیارد ریال سرمایه گذاری ثابت نیاز دارد. داشتن تحصیلات مرتبط و آگاهی از اصول اولیه پرورش ماهیان، از بسیاری هزینه‌ها جلوگیری کرده و با افزایش بهره وری، نتایج بهتری را برای متقاضیان این بخش رقم خواهد زد.

کوروش میرزایی اظهار کرد: در حال حاضر در استان خوزستان، تعداد ۱۸ مزرعه پرورش ماهیان سردآبی در شهرستان‌های ایذه و اندیکا وجود دارد که از این تعداد، ۱۳ مزرعه در قالب مجتمع و ۵ مزرعه نیز بصورت انفرادی مشغول فعالیت می باشند.

او گفت: هم چنین سالانه ۸ میلیون قطعه بچه ماهی در ۴ مزرعه حد وسط از تخم‌های چشم زده وارداتی در استان تولید می‌گردد


منبع خبر: با شگاه خبرنگاران اهواز
 

۲۶ دی ۱۳۹۸ ۱۸:۱۵
تعداد کلیک: ۶۱۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500