تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

تولید ماهی در حداکثر سطح پایدار با استفاده از ادوات مکانیزه
فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان گفت: تکنیک‌های پرورش ماهی متراکم به راهکار‌هایی اطلاق می‌شود که تولید ماهی در حداکثر سطح پایدار با استفاده از ابزار و ادوات مکانیزه و در قالب اصول علمی انجام می‌پذیرد.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان گفت: تکنیک‌های پرورش ماهی متراکم به راهکار‌هایی اطلاق می‌شود که تولید ماهی در حداکثر سطح پایدار با استفاده از ابزار و ادوات مکانیزه و در قالب اصول علمی انجام می‌پذیرد.

او بیان داشت: در این روش ماهی در استخر‌های با پوشش ژِئوممبران، بتونی و پلی اتیلن و سایر مواد مصنوعی پرورش داده شده و غذادهی به صورت دستی و با استفاده از غذاهای فرمول‌های شده و باکیفیت  انجام گرفته و با میزان کم آب امکان پرورش در سازه‌های کاملاً مکانیزه وجود داشته و میتواند به صورت تلفیقی با کشاورزی باشد که در این صورت باعث افزایش راندمان محصول کشاورزی و کاهش مصرف کود و سموم کشاورزی می گردد.

ابوعلی تصریح کرد: مزایای این روش آن است که نیاز به فضای بسیار کمی دارد، خیلی سریع ساخته شده و به بهره برداری می‌رسد، در انواع متحرک آن قابلیت جابجایی دارد، در صورت فراهم کردن شرایط کنترل دمایی امکان بیش از یک دوره تولید در سال را دارد  و نظر به تغذیه با غذای با فرمولاسیون مشخص و با کیفیت بالا دارای فیله گوشت بهتر بوده و امکان صادرات به کشور‌های مختلف را دارد.

مدیر کل شیلات خوزستان اظهار داشت: در روش پیشرفته پرورش ماهی بصورت مداربسته نیاز به تکنولوژی جدید و توان فنی بالا داشته و قابلیت تولید به میزان دو برابر و حتی بیشتر افزایش پیدا می کنند.

این مقام مسئول گفت: در سازه‌های بومی سازی استان با حجم آبگیری ۱۰۰ متر مکعب، امکان تولید ۳ تن ماهی در هر دوره پرورش و اشتغالزایی یک نفر مستقیم و 2 نفر غیر مستقیم را  دارد.

او ادامه داد: از مزایای سیستم جدید پرورش متراکم می توان کم کردن آب مصرفی، کاهش تقاضای آب، کاهش فاضلاب، حفظ محیط زیست، کنترل بهداشتی مناسب، رواج فرهنگ آبزی مصرفی، انتقال آبزی پروری به مناطق کمتر توسعه یافته و کمتر مستعد، امکان تنوع گونه‌ای در تولید، افزایش کیفیت لاشه و امکان صادرات محصول و ... اشاره کرد.

ابوعلی در پایان گفت: گونه‌های قابل پرورش در سیستم متراکم کپور، قزل آلا، سی باس، ماهیان خاویاری، میگو ، تیلاپیا (در صورت صدور مجوز لازم) بوده که قابلیت اجرای آن در همه مکان‌هایی که دارای شرایط مناسب دمایی و حداقل میزان آب مناسب برای پرورش را داشته باشد، امکان پذیر است.

۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۰۷
تعداد کلیک: ۵۹۸

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500