تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برگزاری کارگاه آموزشی کشت متراکم ماهی به روش RAS / شیلات به دنبال روش های نوین آبزی پروری
کارگاه آموزشی کشت متراکم ماهی به روش RAS به صورت آنلاین با حضور مدیران کل شیلات و فنی و حرفه ای خوزستان، مدیر ملی طرح تکاپو و جمعی از کارشناسان در محل اداره کل فنی و حرفه ای خوزستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، در حاشیه این کارگاه آموزشی افزود: پیرو تفاهم نامه منعقد شده با فنی و حرفه ای استان و ضرورت مهارت افزایی و ارتقا دانش فنی پرورش دهندگان اولین دوره آموزشی کشت متراکم ماهی به روش  RAS که یکی از روش های نوین آبزی پروری است برگزار شد.
وی با بیان اینکه تولید آبزیان به شیوه سنتی در استان به علت کمبود آب با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی رو به رو است اظهار داشت: در روش تولید آبزیان به شیوه متراکم و فوق متراکم، مصرف آب به کمتر از یک دهم در مقایسه با تولید آبزیان به روش سنتی خواهد رسید.
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: در همین راستا، راه اندازی و ساخت هشت مجموعه پرورش ماهی گرمابی و سردابی در محیط متراکم و فوق متراکم در شهرستان های اندیکا، مسجدسلیمان، لالی، گتوند، شوشتر، بهبهان، دزفول و اندیمشک تدوین و هدف گذاری شده است.
ابوعلی تصریح کرد: در این مجموعه ها با استفاده از حداقل مساحت زمین سایت‌های پرورش ماهی ساخته می‌شوند که در طول سال بین هشت تا ۱۰ هزار تن ماهی پرورش خواهند یافت.
وی یکی دیگر از مزایای پرورش متراکم آبزیان را ایجاد مشاغل خُرد و خانگی دانست و خاطرنشان کرد: با احداث یک استخر خانگی قابلیت پرورش دو تا دو و نیم تن ماهی ایجاد خواهد شد.
مدیر کل شیلات خوزستان در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت برگزاری دوره های آموزشی اشاره کرد و گفت: این کارگاه آموزش پرورش ماهی متراکم، به منظور اصلاح و توسعه زنجیره ارزش رسته شیلات با رویکرد افزایش سطح دانش و مهارت، مداخله و اثرگذاری مناسب و استفاده بهینه از منابع با هدف ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره وری و ارزش افزوده بین وزارت تعاون به نمایندگی تکاپو طراحی شد.
ابوعلی با اشاره به راه اندازی مرکز توسعه و توان افزایی شیلات در آینده نزدیک افزود: این مرکز در قالب ۴ دپارتمان شامل: ۱. آموزش و انتقال تکنولوژی ۲. تحقیق و توسعه،  ۳. بازار ( پایانه صادراتی و بورس شیلاتی)
۴. استاندارد سازی و ارتقا کیفیت (کلینیک و آزمایشگاه تخصصی شیلات) جهت ارائه خدمات مختلف تخصصی و آزمایشگاهی درجه بندی محصولات، رتبه بندی مزارع، کارخانه ها و صنایع شیلاتی، ایجاد الگوهای تولید متراکم ماهی و میگو در سازه های متنوع و بومی به صورت پایلوت، توسعه آموزش های مهارتی، صادرات و ساماندهی بازارهای داخلی این مرکز ایجاد خواهد شد.
وی عمده اهداف مرکز ملی توسعه و توان افزایی شیلات را تحلیل دینامیک اشتغال و مهارت، اولویت بندی پروژه های توسعه ای و فرصت های سرمایه گذاری در شیلات، ارتقا کیفیت خدمات تخصصی به ذی نفعان حوزه شیلات، ایجاد اشتغال پایدار تخصصی در راستای قانون توسعه اشتغال روستایی و عشایری، ظرفیت سازی و ایجاد هم افزایی بین دستگاه های اجرایی در راستای دستیابی به اهداف توسعه ای صنعت شیلات و ایجاد الگوی مزارع مکانیزه متراکم، فوق متراکم و پرورش در قفس ماهیان به صورت پایلوت، جهت هدایت مناسب سرمایه گذاری های خُرد در شیلات برشمرد.
گفتنی است، در ادامه این کارگاه، نیز هر یک از مدیران به ایراد سخنانی پرداختند و سوالاتی را به ویژه در زمینه های فنی و اقتصادی بودن این روش مطرح نموده و موضوعات تحلیلی گسترده ای را در راستای بهینه سازی و توسعه این طرح ارایه کردند.

 

 

 

۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵
تعداد کلیک: ۵۰۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500