تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

رونق و شکوفایی در حوزه شیلات ؛ رشد 40 درصدی تولید ماهیان سردابی در خوزستان
مدیر کل شیلات خوزستان در گزارش عملکرد و دستاوردهای سال 99، از رشد 40 درصدی تولید ماهیان سردابی استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، آمار تولیدات گونه های مختلف گرمابی، سردابی، میگو، خاویاری، منابع آبی و استحصال آبزیان دریایی را در سال جاری اعلام کرد.

ابوعلی، مجموع تولیدات آبزیان در سال 98 را 129 هزار و 778 تن عنوان کرد و گفت: تا پایان سال جاری این میزان با رشد 6 درصد به 137 هزار و 57 تن  می رسد.

وی گفت: میزان برداشت ماهیان سردابی در سال 99 یکهزار و 401 تن پیش بینی شده است که در مقایسه با سال گذشته، 40 درصد رشد تولید داشتیم.

مدیرکل شیلات خوزستان، افزود: میزان برداشت ماهیان خاویاری در سال جاری، به 8 تن می رسد که رشد 23 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خواهیم داشت.

ابوعلی با اشاره به مقام نخست خوزستان در پرورش ماهیان گرمابی در کشور اظهار کرد: حجم برداشت ماهیان گرمابی تا پایان سال، 72 هزار تن برآورد شده است، که نسبت به سال گذشته با 9 درصد افزایش رشد مواجه شده ایم.

* 6 مجتمع  آبزی پروری در  حال احداث

مدیرکل شیلات خوزستان، تعداد مجتمع های آبزی پروری در حال احداث را 6 عدد عنوان کرد و گفت: با تامین اعتبار و تسهیلات لازم، مجتمع سردابی اندیکا فاز 2، مجتمع سردابی اندیمشک، مجتمع پرورش میگوی هندیجان، مجتمع یکهزار هکتاری هویزه، مجتمع آبزیان دریایی شهرستان ماهشهر و مجتمع آبزی پروری خلیج فارس هندیجان به بهره برداری می رسند.

* اشتغالزایی 4 هزار و 926 نفر در مجتمع های آبزی پروری شیلات خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع های آبزی پروری فعال شیلات خوزستان را 4 هزار و 926 نفر اعلام کرد.

ابوعلی، گفت: پنج مجتمع شیلاتی در سطح استان خوزستان فعالیت می کنند که مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان (فاز 1و 2) با 106 مزرعه فعال یکی از وسیع ترین مجتمع ها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تولید سالانه مجتمع پرورش‌ ماهی آزادگان (کارون ) ‌۹ هزار و ۸۰۵ تن است افزود: گونه های ماهیان تولیدی در مزارع پرورش مجتمع آزادگان شامل انواع کپور ماهیان اعم از فیتوفاگ، آمور، کپور معمولی، بیگهد، بنی و شیربت است.

مدیرکل شیلات خوزستان، اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مجتمع آزادگان را حدود ۲ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: مساحت کل این مجتمع ۶ هزارو ۷۴۰ هکتار است و در صورت بهره برداری کامل به اشتغال ۵ هزار نفری خواهیم رسید.

این مقام مسئول در‌خصوص مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر گفت: این مجتمع در 2 فاز و دارای 132 مزرعه فعال است که با سطح زیر کشت ۲ هزارو 60 هکتار، تولید سالانه آن 7 هزارو 877 تن بوده است.

 وی، یادآور شد: این مجتمع اشتغال پایدار بالغ بر 2 هزار نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، درباره  فعالیت مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا خرمشهر اظهار داشت: این مجتمع دارای 24 مزرعه فعال در سطح زیر کشت 421 هکتار  است. که با ظرفیت تولید یکهزارو 760 تنی، اشتغال 460 نفر را فراهم می کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: مجتمع سردابی اندیکا (فاز اول)  یکی دیگر از مجتمع های شیلاتی است، که در این مجتمع ۱۳ مزرعه ماهی فعال وجود دارد که با تولید سالانه، یکهزار و 100 تن ماهی قزل آلا اشتغالزایی 100 نفر را فراهم می کند.

وی، مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان را پنجمین مجتمع شیلاتی خوزستان خواند و گفت: این مرکز با مساحت 5 هزار هکتاری یکی از مهمترین مراکز پرورش میگوی کشور محسوب می شود که میگوی تولیدی آن به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود و سال گذشته تولید آن بالغ بر ۲۰۰ تن بوده است.

ابوعلی بیان داشت: در این مجتمع 20 مزرعه فعال وجود دارد، که فرصت شغلی 246 نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل شیلات خوزستان در ادامه گفت: میزان برداشت میگو در سال جاری 228 تن پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته رشد 9 درصدی خواهیم داشت.

ابوعلی در پایان خاطرنشان کرد: مجموع ظرفیت اشتغال در مجتمع های آبزی پروری فعال و در دست اجرای شیلات خوزستان 17 هزارو 146 نفر پیش بینی می شود.

*   کلنگ‌زنی مجتمع پرورش ماهی سردابی اندیمشک با حضور معاون وزیر

مدیرکل شیلات خوزستان، از کلنگ‌زنی مجتمع پرورش ماهی سردابی شهدای اندیمشک در تاریخ بیستم بهمن ماه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد.

فتح اله ابوعلی اظهار کرد: در راستای انعقاد تفاهم نامه شیلات و صنایع پتروشیمی در شهرستان ماهشهر، مجتمع پرورش میگو و آبزیان  آب شور  ۲ هزار هکتاری  خور غزاله تا پایان سال جدید  کلنگ زنی می شود که اشتغالزایی ۲ هزار و یکصد نفری و تولید ۸ هزار و ۴۰۰ تنی آبزیان را شاهد خواهیم بود.

وی، همچنین  از کلنگ‌زنی مجتمع پرورش ماهی سردابی شهدای اندیمشک در تاریخ بیستم بهمن ماه با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: در صورت بهره برداری این مجتمع تولیدی،  دو هزار و ۵۰۰ تن  تولید آبزیان و اشتغالزایی ۷۵۰ نفری خواهیم داشت.

 این مقام مسئول تصریح کرد:  کلنگ‌زنی مجتمع آبزی پروری خلیج فارس هندیجان در هفته دولت از دیگر دستاوردهای شیلات خوزستان در سال جاری است که  در صورت بهره برداری، تولید ۳ هزار و ۶۰۰ تنی آبزیان و اشتغالزایی یک هزار و ۲۰۰ نفری ایجاد می‌شود.

وی افزود: پروژه پرورش ماهی فوق متراکم در گونه های مختلف و صنایع وابسته شهرستان گتوند که در هفته دفاع مقدس سال جاری کلنگ آن به زمین زده شد، در صورت بهره برداری منجر به تولید ۳ هزار تن آبزیان و اشتغالزای ۹۰۰ نفر می شود. .

مدیر کل شیلات خوزستان، رشد ۴۰ درصدی ماهیان سردابی (نسبت به سال قبل )، رشد ۲۳ درصدی پرورش ماهیان خاویاری در مقایسه با سال 98، رهاسازی بیش از ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهیان گرمابی و بومی در منابع آبی استان (از جمله تالاب ها، رودخانه، مخازن سد و آب بندان) که در دو مرکز تکثیر بچه ماهی شهید ملکی و ماهیان بومی دشت آزادگان، تولید شد را گوشه ای دیگر از اقدامات اداره کل شیلات خوزستان در سال جاری اعلام کرد.

ابوعلی ادامه داد: پیشرفت ۸۰ درصدی طرح احداث مجتمع پرورشی ۳۹۵ هکتاری هندیجان، استفاده از طرح های نوین آبزی پروری همچون نرسری جهت افزایش سرعت رشد و کاهش ریسک بروز بیماری در مزارع پرورش میگو و صادرات آبزیان پرورشی از خوزستان به خارج کشور به میزان ۱۵ هزار تن (طی ۹ ماهه نخست امسال)  از دیگر دستاوردهای شیلات خوزستان در سالجاری محسوب می شود.

وی افزود: انعقاد تفاهم نامه با نظام مهندسی کشاورزی جهت ثبت و تایید سوخت شناورهای سوخت، اجرای طرح دریابست قبل از صید میگو به مدت ۲۰ روز، تکمیل و راه اندازی پمپ بنزین در بندر صیادی و الفجر اروندکنار به منظور تامین سوخت ایمن قایق‌های صیادی از دیگر خدمات انجام شده در سال جاری می‌توان برشمرد‌.

وی خاطر نشان کرد: تخصیص  سوخت یارانه ای به کلیه قایق های صیادی مجاز، بهره برداری فاز اول بندر صیادی آبادان و بهسازی بندر صیادی چوئبده آبادان و معرفی طرح های سرمایه گذاری به معاونت توسعه کار آفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه های مختلف کاری شیلات و پرداخت خسارت ناشی از سیلاب در قالب تسهیلات کم بهره نیز  از جمله اقداماتی است که در مدت مذکور انجام شده است.

 وی اضافه کرد: تا پایان سال جاری انتقال ۱۸۰ سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه های بحرکان هندیجان و برنامه ریزی برای انتقال ۳۰۰ سازه دیگر انجام می شود.

۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۱۰
تعداد کلیک: ۴۸۶

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500