تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

مدیر کل شیلات خوزستان : تامین نقدیندگی و نهاده ها مشکل اساسی شیلات است
مدیر کل شیلات خوزستان در نشست شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان ها، تامین نقدیندگی و نهاده ها را یکی از مشکلات اساسی شیلات عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، گفت: استان خوزستان از تنوع فعالیت های آبزی پروری برخوردار است و توسعه آبزی پروری، با توجه به ظرفیت های خوب استان، شرایط اقلیمی خوزستان و محدودیت‌ها در تامین آب شیرین، یکی از برنامه هایی است که با جدیت در حال پیگیری است.

وی، با اشاره به چشم انداز رشد و رونق آبزی پروری استان گفت: یکی از مهمترین اولویت های کاری مجموعه شیلات، توسعه آبزی پروری در سواحل در شهرستان‌های هندیجان، ماهشهر و آبادان است و در همین راستا، تعدادی پروژه آبزی پروری در دست اجراست.

مدیرکل شیلات خوزستان، بر استفاده از آبهای نامتعارف تاکید کرد و افزود: خوزستان کشاورزی بسیارگسترده و پیشرفته ای دارد و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها، مطالعات و کارهای پژوهشی انجام شده، هم اکنون، زمینی به مساحت حداقل چهار هزار هکتار در شمال خرمشهر پیش‌بینی شده که بتوانیم با استفاده از آبهای نامتعارف حاصل از توسعه نیشکر در جنوب اهواز از این ظرفیت در بخش آبزی پروری استفاده کنیم.

ابوعلی، اخذ مجوز پرورش متراکم ماهیان با استفاده از آب شیرین و همچنین کلنگ زنی مجتمع بزرگ پرورش متراکم ماهیان سردابی در شهرستان گتوند را از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری عنوان کرد.

وی ادامه داد: یک واحد کوچکتری در شهرستان اندیمشک و گتوند در حال پیگیری است و در شهرستان های شوشتر و بهبهان متقاضیان مجتمع های پرورش متراکم ماهی وجود دارد که برای تامین حقابه آنها در حال رایزنی هستیم.

 مدیر کل شیلات خوزستان، اظهار داشت: البته در بخش، پرورش ماهیان به صورت تلفیقی و استخرهای خانگی هم اقدامات خوبی انجام شده و با توجه به راه اندازی مرکز توسعه و توان افزایی شیلات کشور در خوزستان، امیدواریم در این زمینه هم کارهای موثری در استان انجام شود.

ابوعلی، در این نشست از شکسته شدن طلسم پرورش ماهی در قفس در خوزستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جاری، مجوز پرورش ماهی در قفس در دریاچه پشت سد مارون به صورت پایلوت، با ظرفیت یکهزار و 200 تن را دریافت کردیم؛ که کارهای مقدماتی آن انجام شده و ان شاالله تا پایان سال به مرحله فراخوان می رود و برای سال آینده اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد.

وی بیان داشت: برای پرورش ماهی در قفس در دریا، نیز هماهنگی های لازم با سازمان بنادر و محیط زیست انجام شده و امیدواریم در سال آینده شروع به کار شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، گفت: در زمینه ماهیان خاویاری، مجتمع 175تنی ماهیان خاویاری گتوند آماده بهره برداری و مجتمع خاویاری شوهان دزفول در حال پیگیری است.

ابوعلی اظهار داشت: در زمینه ماهیان سردابی نیز مجتمع بزرگ شیلاتی اندیمشک بعد از یک دهه رکود، در دهه فجر امسال احداث استخرهای پرورشی و تاسیسات فنی مجتمع آغاز شد و فاز 2 مجتمع ماهیان سردابی سربازار اندیکا در دست اجراست.

* آغاز فصل تکثیر در مرکز شهید ملکی درآینده نزدیک

وی، از آغاز فصل تکثیر در مرکز شهید ملکی درآینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: ایستگاه پمپاژ و گاز رسانی، مرکز حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان گرمابی و بومی شهید ملکی اهواز انجام شده است و با توجه به تامین آب گرم و بازسازی سالن تکثیر در آینده نزدیک، فصل تکثیر شروع می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان، افزود: با توجه به جایگاه نخست آبزی پروری استان، سطح انتظارات بسیار بالاست؛ و در شرایط فعلی، مشکل اساسی ما تامین نقدینگی و نهاده های ماهیان گرمابی است؛ ما زیرساخت های لازم  را فراهم کرده ایم و در بخش تامین خوراک و هورمون و ... مشکل داریم،  فصل تکثیر نزدیک است و در صورتی که حمایت مالی صورت نگیرد با نتایج مطلوبی مواجه نخواهیم شد.

* جلوی سقوط تولید در مجتمع چوئبده آبادان گرفته شد

ابوعلی در بخش دیگر از سخنانش به پرورش میگو اشاره کرد و یادآور شد: امسال، طرح نرسری در مجتمع چوئبده آبادان کلید خورد و جلوی سقوط تولید در این مجتمع گرفته شد و سال گذشته 208 تن تولید داشتیم و در سال جاری با سطح زیر کشت کمتر، به 228 تن رسیده ایم.

وی در ادامه، خواستار شد: پژوهشکده میگو کشور، تعدادی مولد برای شروع کار مجدد تکثیر در مجتمع چوئبده در اختیار تولید کنندگان قرار دهد و بیمه نرسری، دستورالعمل ندارد و دوستان نیز در حل این مسئله همکاری کنند.

مدیر کل شیلات در پایان گفت: محیط زیست به صورت رسمی، مخالفت خود را با پرورش ماهیان دریایی از جمله سی باس اعلام کرده است.

شایان ذکر است، نشست شورای هماهنگی مدیران کل شیلات استان های ساحلی، اردبیل، لرستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان (آب های داخلی) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

تصاویر مرتبط

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۵۲
تعداد کلیک: ۴۹۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500