تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

بهره برداری از نخستین واحد گلخانه ای میگو در آبادان
مدیرکل شیلات خوزستان، از بهره برداری اولین واحد گلخانه ای میگو در آبادان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی در جلسه بررسی و پیش بینی تولید میگوی کشور در سال آینده به صورت ویدئو کنفرانس، به ارائه گزارشی از برنامه تولید میگو در خوزستان پرداخت.

وی، با اشاره به مشکلات فراوان در مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان که صنعت میگوی استان را در آستانه نابودی کشانده بود، اظهار داشت: در سال گذشته اقدامات ارزشمندی انجام شد که باعث شد راه برای تولید امسال هموارتر شود.

مدیرکل شیلات خوزستان افزود: طرح نرسری در سال گذشته برای اولین بار، با بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه پست لارو یک گرمی شروع شد.

ابوعلی ادامه داد: از شهریور ماه سال جاری و در مدت بیش از یکماه، ۵۳ استخر پرورش میگو به بیماری لکه سفید آلوده شدند اما خوشبختانه با مدیریت کارآمد تلفات به کمتر از ۵ درصد رسید و با این دستاوردها، یقینا سال ۱۴۰۰ با جدیت بیشتری این طرح را دنبال می کنیم.

وی، بر اهمیت بکارگیری طرح نرسری در مزارع میگو تاکید و میزان تلفات ناشی از بیماری در مزارع نرسری شده را صفر اعلام کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان، عنوان کرد: در سال جاری علیرغم کاهش ۲۵ هکتاری سطح زیر کشت میگو، شاهد افزایش تولید ۱۰ درصدی بودیم.

ابوعلی، ابراز امیدواری کرد: امسال تکثیر میگو در مراکز تکثیر مجتمع چوئبده آبادان آغاز شود و نتایج به گونه ای باشد که بتوانیم از بچه میگوهای تولیدی برای تولید داخلی و صادرات استفاده کنیم.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به رشد ۲۵ درصدی در فعالیت تعداد مزارع میگو عنوان کرد: سال گذشته، ۱۶عدد مزرعه در استان فعال بود و امسال فعالیت ۲۰ مزرعه پیش بینی می شود.

ابوعلی تصریح کرد: سطح زیر کشت امسال، ۶۸ درصد رشد خواهد داشت و در سال ۹۸، ۱۶۰ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که در سال آینده به ۲۷۰ هکتار خواهد رسید.

وی در ادامه اذعان داشت: در سال گذشته میزان برداشت میگو ۲۲۷ تن اعلام شد و در سال آتی رشد ۷۸ درصدی پیش بینی می شود و تعداد پست لارو مورد نیاز مزارع نیز ۶۵ میلیون قطعه خواهد بود.

مدیرکل شیلات خوزستان، در بخش دیگری از سخنانش در زمینه مجتمع ها و پروژه های پرورش میگو، یادآور شد: طی جلسات اخیر با استانداری خوزستان، اعتبارات مورد نیاز جهت تامین برق مجتمع ۳۹۵ هکتاری هندیجان تصویب و طرح ۱۲ هزار هکتاری پرورش ماهیان توام با میگو در بندر ماهشهر نیز پیش بینی شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق برنامه های توسعه ای استان مجتمع ۳۹۵ هکتاری میگوی هندیجان سال ۱۴۰۱ وارد مدار تولید می شود.

ابوعلی، در رابطه با مشکلات بیمه صنعت میگو گفت: دستورالعمل خاصی در خصوص بیمه مراکز نرسری، مراکز تکثیر میگو و همچنین بیمه استخرهای پرورشی ذخیره سازی شده با میگوهای نرسری شده وجود ندارد و این مهم باید هرچه سریعتر مرتفع شود.

وی، در پایان خواستار دریافت مجوز مولد سازی میگو در استان به عنوان پشتوانه ای برای توسعه و تقویت صنعت میگوی استان شد.

 

 

 

 

 

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۳۵
تعداد کلیک: ۵۰۳

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500