تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

ذخیره سازی ۱۵ میلیون پست لارو در مراکز نرسری میگو / راه نجات مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان طرح نرسری (نوزادگاهی) است
مدیر کل شیلات خوزستان، از ذخیره سازی ۱۳ میلیون پست لارو در مراکز نرسری مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان خبر داد و گفت: در هفته جاری ۲ میلیون پست لارو دیگر اضافه خواهد شد و این مقدار ۷ برابر میزان ذخیره سازی در سال گذشته خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی در حاشیه بازدید از مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان در جمع خبرنگاران بیان کرد: بیماری لکه سفید تا مرز تعطیلی این مجموعه بسیار بزرگ پیش رفته بود و توانستیم با کمک کارشناسان داخلی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و همچنین با کمک و مساعدت بهره برداران، برای برون رفت از این مشکل و مدیریت بیماری، راهکارهایی را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه این بیماری در سراسر دنیا وجود دارد و ریشه کن نمی شود افزود: ما باید مدیریت خود را در مزارع دو چندان کنیم و تولید را با علم و آگاهی  به اینکه این بیماری وجود دارد ادامه دهیم.

مدیرکل شیلات خوزستان، اظهار کرد: استفاده از طرح نرسری یکی از راهکارهایی است که برای این چالش پیش بینی شده است و سال گذشته برای اولین بار ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه پست لارو نرسری و جهت ادامه پرورش به مزارع داده شد و نتایج ارزشمندی حاصل شد به عبارتی در این مزارع هیچ گونه بیماری مشاهده نشد و میانگین تولید افزایش یافت.

ابوعلی در این رابطه توضیح داد: بحث استفاده از طرح نرسری به گونه ای است که پست لاروها را در یک محیط محدود و گلخانه ای و خارج از فصل پرورش به وزن بالای یک گرم برسانیم و وارد مزارع پرورش کنیم.

وی، عمده مزایای این طرح را کوتاه شدن طول دوره پرورش، امکان برداشت همزمان چند محصول در طول سال و کنترل و مدیریت بیماری ها برشمرد.

ابوعلی در ادامه عنوان کرد:  امسال طرح نرسری زودتر از سال گذشته در ۳ مرکز آغاز شده است و امیدواریم تا پایان فصل، مرحله دوم این طرح را نیز با همین ظرفیت یا کمی کمتر داشته باشیم و در مجموع با حداقل  ۲۵ میلیون پست لارو طرح نرسری را اجرا کنیم که نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰ برابر رشد خواهیم شد.

وی، با تاکید بر اینکه راه نجات مجتمع چوئبده آبادان اجرای طرح نرسری است تصریح کرد: شروع این طرح انگیزه بهره برداران را برای راه اندازی مراکز راکد و متروکه تقویت کرده است؛ کما اینکه پیش بینی می شود امسال تعداد مزارع میگو ۵۰ درصد و سطح زیرکشت آنها ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد.

این مقام مسئول، ابراز امیدواری کرد: این اقدامات همگانی، فعالیت کامل و اشتغال ۵ هزار نفری مجتمع چوئبده آبادان را به ارمغان بیاورد.

مدیر کل شیلات خوزستان، همچنین، ادامه داد: برای اولین بار در کشور، سطح نرسری با ۲۵ میلیون قطعه پست لارو و استفاده از روش بیوفلاک، در این مجتمع انجام شده است.

وی، یکی از اقدامات بسیار مهم در سالجاری را، راه اندازی مراکز تکثیر عنوان کرد و اذعان داشت: ۹ مرکز تکثیر در این مجتمع راکد بوده است و امسال یک واحد به چرخه تولید وارد شد و با فعال شدن سایر مراکز در سال های آینده، قطعا، پست لارو مورد نیاز مزارع پرورش را در استان تامین می کنیم.

ابوعلی با اشاره به اینکه، بحث واگذاری اراضی منطقه و مشکلات زیرساختی این مجتمع نیز در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: در راستای سند توسعه شیلات خوزستان و شعار امسال، مجتمع چوئبده آبادان، ظرف ۳ سال آینده با حمایت مردم منطقه و کارشناسان داخلی مجددا رونق می یابد.

گفتنی است، میرزایی، معاون آبزی پروری شیلات استان، سوری، رئیس اداره میگو و آبزیان دریایی استان و مسئولان محلی نیز در این بازدید حضور داشتند.

تصاویر مرتبط

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ ۱۳:۴۵
تعداد کلیک: ۴۸۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500