تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

مدیرکل شیلات خوزستان خبر داد ؛ پیش بینی کسب مجدد رتبه نخست آبزی پروری کشور در سال 99
مدیرکل شیلات خوزستان، از پیش بینی کسب مجدد رتبه نخست آبزی پروری کشور در سال 99 پس از ارزیابی و جمع بندی نهایی آمار تولیدات خبر داد و گفت: امیدواریم، جایگاه اول آبزی پروری شیلات استان در کشور حفظ شود.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی در تشریح عملکرد شیلات در سال ۹۹، میزان تولید آبزی پروری را بالغ بر 89 هزار تن اعلام کرد و گفت: تولیدات آبزی پروری استان رشد بیش از 10 درصد داشته است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت مزارع فعال آبزی پروری در استان خوزستان 15 هزار و 836 هکتار است گفت: هم اکنون گونه های مختلف ماهیان گرمابی، سردابی، میگو، ماهیان دریایی و خاویاری در استان پرورش داده می شوند.

مدیر کل شیلات خوزستان، افزود: تعداد یکهزار و 70 مزرعه فعال آبزی پروری در استان خوزستان وجود دارد و بیشترین میزان تولیدات در بخش ماهیان گرمابی با تولید 72 هزار و 225 تن بوده است.

ابوعلی، با اشاره به اینکه پیشرفت و رشد بسیار خوبی در تولید ماهیان سردابی داشتیم و در سال گذشته با برداشت یک هزار و 401 تن ماهی سردابی، شاهد رشد 40 درصدی بودیم و در سال جاری، 50 درصد فاز 2 مجتمع سردابی اندیکا، نیز آماده بهره برداری است.

وی در ادامه اذعان داشت: در سال 98 میزان برداشت میگو 208 تن اعلام شد و در سال 99 به 272 تن رسیده است.

* رشد 2 برابری تولید گوشت خاویاری در خوزستان

فتح اله ابوعلی با اشاره به آخرین وضعیت پرورش ماهیان خاویاری در استان اظهار داشت: در خوزستان، 4 مزرعه ماهیان خاویاری در شهرستان های شوش، شوشتر (2عدد) و دزفول در حال بهره برداری است.

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: تولید گوشت خاویار در سال 99 به 14 هزار و 533 کیلوگرم رسید که نسبت به سال 98 رشد 2 برابری داشته است.

وی افزود: 2 مزرعه ماهیان خاویاری در شهرستان گتوند با ظرفیت تولید 180 تن گوشت و 6 تن خاویار، نیز در حال احداث است که در سال جاری وارد مدار تولید خواهند شد؛ تولیدات خاویار استان  264 کیلوگرم است که نسبت به  سال 98 حدود 8 درصد رشد داشته است.

مدیر کل شیلات خوزستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: پنج مجتمع شیلاتی در سطح استان خوزستان از جمله: مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان، مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر، مجتمع سردابی اندیکا (فاز اول)، مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا و مجتمع میگوی چوئبده آبادان فعالیت می کنند که مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان (فاز 1و 2) با 117مزرعه فعال یکی از بزرگترین مجتمع ها محسوب می‌شود.

* اشتغالزایی بیش از 50 هزار نفر در زیر بخش های شیلات

این مقام مسئول، مجتمع های شیلاتی در حال احداث استان را مجتمع پرورش میگوی 1111 هکتاری سریم ماهور هندیجان، مجتمع پرورش متراکم ماهیان گرمابی دوپیران گتوند، مجتمع میگوی 395 هکتاری هندیجان، مجتمع خاویاری شوهان دزفول و تکمیل فازدوم مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان، مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر، مجتمع سردابی اندیکا برشمرد.

ابوعلی، با بیان اینکه، در سال ۹۹، بالغ بر 27 میلیون قطعه بچه ماهی و لارو در منابع آبهای داخلی استان رهاسازی شد اذعان داشت: در حال حاضر، سه مرکز تکثیر ماهیان بومی دشت آزادگان، مرکز تکثیر ماهیان گرمابی شهید ملکی شهرستان اهواز و مرکز تکثیر ماهیان دریایی شهرستان بندر امام، تولید انواع بچه ماهی جهت رها سازی در منابع آبی استان را برعهده دارند.

وی، همچنین، تعداد شاغلین شیلات، در زیر بخش های مختلف را 50 هزار و 137 نفر اعلام کرد.

* شروع طرح نرسری و پرورش گلخانه ای میگوی برای اولین بار در استان

مدیر کل شیلات خوزستان، به مهم ترین اقدامات شیلات در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات فراوان در مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان صنعت میگوی استان را با چالش مواجه کرده بود و برای اولین بار استفاده از پرورش گلخانه ای میگو و طرح نرسری، به عنوان راهکار اساسی  کنترل بیماری لکه سفید در این مجتمع با موفقیت انجام شد و امسال نیز به صورت گسترده  به آن پرداخته خواهد شد.

ابوعلی تصریح کرد: پس از یک دهه رکود و توقف، احداث استخرهای پرورشی و تاسیسات فنی شهرک شیلاتی اندیمشک به عنوان مرکز آبزی پروری شمال خوزستان آغاز شد و با توجه به برنامه هایی مانند احداث پایانه صادراتی، سردخانه ها و موارد از این دست امیدواریم این مجتمع تبدیل به یک شهرک آبزی پروری شود.

وی عنوان کرد: موافقت با عملیاتی شدن و اعطا مجوز پرورش ماهی در قفس در سد مارون از دیگر اقدامات ارزشمند مجموعه شیلات می توان نام برد.

مدیر کل شیلات خوزستان، یادآور شد: موافقت با مجوز راه اندازی مرکز توسعه و توان افزایی شیلات در سال 99 نیز اخذ شد

و مقدمات اولیه حمایت های تسهیلاتی و ارائه تکنولوژی به بهره برداران و پرورش دهندگان فراهم شده است.

این مقام مسئول، در ادامه اظهاراتش به فعالیت های انجام شده در حوزه صید و صیادی اشاره نمود و گفت: میزان صید در استان خوزستان در سال گذشته 54 هزار تن بوده است و یک هزار و ۶۹۸ فروند شناور لنج و قایق صیادی در ۱۰ بندر و ۷ صیدگاه خوزستان، به فعالیت صیادی مشغول هستند و معیشت ۴۰ هزار نفر در استان از این طریق تامین می شود.

* استقرار ۱۳۰ سازه زیستگاه مصنوعی در صیدگاه بحرکان هندیجان

ابوعلی، گفت: به منظور احیا و بهسازی ذخایر آبزیان دریایی، ۱۳۰ سازه زیستگاه مصنوعی در صید گاه بحرکان هندیجان مستقر شدند و همچنین استقرار ۲۳۰ سازه نیز برای سال جاری پیش بینی شده است.

وی، میزان سرانه مصرف آبزیان در سال 99 را 19 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: علیرغم محدودیت های ناشی از شیوع کرونا و بستن مرزها، میزان صادرات آبزیان به کشورهای همسایه 18 هزار تن بوده است و 5 هزار تن نیز به سایر استان ها نقل و انتقال داده شده است.

ابوعلی در پایان، از پیش بینی کسب مجدد رتبه نخست آبزی پروری کشور در سال 99 پس از ارزیابی و جمع بندی نهایی آمار تولیدات خبر داد و گفت: با بهره برداری از طرح ها و پروژه های توسعه ای شیلات در استان، در آینده نزدیک، امیدواریم، جایگاه اول آبزی پروری شیلات استان در کشور حفظ شود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۱۶
تعداد کلیک: ۵۰۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500