تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

تقدیر از دریانورد نمونه خوزستان با حضور معاون وزیر/ آینده جامعه صیادی در خطر است
رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به آینده جامعه صیادی بیان کرد: به جهت اینکه منابع، ذخایر و زیستگاه ها در معرض بهره برداری بیش از اندازه هستند و از سویی دیگر، میزان تولید و ظرفیت منابع آبی با این میزان صید و روش های غیر مجاز صید سازگاری ندارد؛ قطعا آینده جامعه صیادی نگران کننده است.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، طی مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد، از آقای حمزه دریس پور، دریانورد نمونه استان خوزستان با حضور معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران، مدیرکل شیلات استان و معاونت صید و بنادر ماهیگیری با اهداء لوح تجلیل و قدردانی شد.

رییس سازمان شیلات ایران در این مراسم اظهار داشت: در حال حاضر، شغل صیادی با کمترین هزینه و سرمایه گذاری زیر ساختی از سوی دولت، در نقطه صفر مرزی فعالیت تولیدی، اقتصادی، مرزبانی و امنیتی را برای کشور انجام می دهد و فعالیت این قشر زحمتکش با بسیاری از شاغلین در سایر حوزه های کشوری قابل مقایسه نیست.

معاون وزیر گفت: در راستای انجام رسالت ذاتی خود و به منظور ارائه دستاوردهای رو به رشد به لحاظ کمی و کیفی نمونه های این بخش را در همه حوزه ها سالانه معرفی می نماییم.

خون میرزایی، ضمن اشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد در تهران با حضور وزیر راه و شهرسازی، گفت: اقدامات و فعالیت های شیلات در بخش های صیادی، آبزی پروری، یگان حفاطت، اجرایی و سایر حوزه ها مثبت گزارش شد.

وی با اشاره به آینده جامعه صیادی بیان کرد: به جهت اینکه منابع، ذخایر و زیستگاه ها در معرض بهره برداری بیش از اندازه هستند و از سویی دیگر، میزان تولید و ظرفیت منابع آبی با این میزان صید و روش های غیر مجاز صید سازگاری ندارد؛ قطعا آینده جامعه صیادی نگران کننده است.

رییس سازمان شیلات ایران یادآور شد: دولت با توجه به گستردگی وظایف و مسئولیت ها و اینکه ما بخواهیم به شیوه ای پیش برویم که دولت یا سازمان شیلات در مقابل جامع صیادی قرار بگیرد برای ما در بلند مدت تضمین کننده حفظ منابع آبی و زیستگاه ها نخواهد بود.

معاون وزیر در ادامه سخنانش افزود: ما باید در بدنه جامعه صیادی به عنوان بهره برداران و مالکین اصلی این سرمایه یک تحرکی ایجاد کنیم و از آینده تیره و تاری که در انتظار این قشر زحمتکش است آنها را آگاه کنیم.

خون میرزایی تصریح کرد: کلیه تجربیات صیادان مبنای علمی و تحقیقاتی دارد و این امر حاکی از ارتباط و اعتماد خوب حوزه های مختلف شیلات با هم بوده است و فشارهای اقتصادی کوتاه مدت نباید آینده ما را به خطر بیندازد و اگر به حرفه صیادی به عنوان شغلی مقطعی و گذرا نگاه کنیم قطعا نوع رفتار متفاوت خواهد بود.

وی ادامه داد: در مقابله با تخلفات، توسط دستگاه های ذیربط اراده محکمی وجود دارد اما کافی نیست و لازم است خلا و کمی و کاستی های موجود با پشتیبابی صیادان عزیز کنترل شود در غیر این صورت، ۵ سال آینده باید به دنبال مقصر تخلفات بگردیم.

رییس سازمان شیلات ایران پیشنهاد تشکیل، هسته های همکاری در قالب تشکل های محیط زیستی و نهاد های مردمی در حوزه های مختلف به منظور پوشش و کنترل مناطق  توسط صیادان را مطرح کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه این مراسم گفت: ایشان یکی از صیادان نمونه ما در طول سالهای گذشته نیز بوده است و به لحاظ پایبندی به اصول اخلاقی، فنی و تخصصی شایسته تقدیر و تشکر ویژه است.

فتح اله ابوعلی با بیان اینکه ما به دنبال حلقه های مفقوده در زیر بخش های مختلف شیلات هستیم گفت: کلیه مسائل و موانع موجود، فارغ از کمیت در حال مرتفع شدن است.

وی با ابراز تاسف از اینکه دریا خالی از آبزیان شده است و عده ای هنوز به زنگ خطر و هشدارها اعتنایی نمی کنند اذعان داشت: اگر تعداد زیادی از صیادان براساس استاندارها عمل کنند بسیاری از مشکلات قابل پیشگیری است.

مدیر کل شیلات خوزستان، خاطرنشان کرد: مسائلی از جمله ارائه تسهیلات ویژه به صیادان، حل مشکلات بیمه ای، کنترل و نظارت بر روش های صید غیرمجاز و غیر استاندارد نیز جزو مهم ترین موضوعاتی است که در دست پیگیری است.

گفتنی است، در آغاز این مراسم، عمده ترین مشکلات جامعه صیادی، پیشنهادات و راهکارهای لازم به منظور کنترل تخلفات و صید غیر مجاز توسط این صیاد نمونه نیز مطرح شد.

۱۸ تیر ۱۴۰۰ ۱۶:۴۸
تعداد کلیک: ۵۴۵

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500