تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

برای اولین بار در استان محقق شد ؛ گام بلند شیلات در تجارتی پرسود و کم هزینه در خوزستان/ اجرای پرورش ماهیان دریایی در قفس در بحرکان هندیجان
مدیر کل شیلات خوزستان، از اجرایی شدن طرح "پرورش ماهیان دریایی در قفس و خدمات تکمیلی و پشتیبانی در خشکی"، برای نخستین بار در استان خوزستان پس از سال ها در منطقه بحرکان شهرستان هندیجان در سال جاری خبر داد و اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان به شمار می‌رود.
به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان،  فتح اله ابوعلی با اعلام این خبر گفت: این پروژه برای اولین بار پس از سال ها در استان خوزستان، اجرا می شود و برای توسعه و ترویج این روش جدید آبزی پروری، در عرصه دریا در سطح 9 هکتار در نظر گرفته شده است.

ابوعلی، افزود: در عرصه خشکی نیز برای پشتیبانی و تکمیل زنجیره تولید مکانی، به مساحت یک هکتار واقع در کیلومتر 5 جاده شهرستان هندیجان به بحرکان احداث می شود.

وی ادامه داد: هدف از اجرای طرح در خشکی، ارائه تاسیسات پشتیبانی و تکمیلی در مراحل مختلف پرورش ماهیان تا عمل آوری شامل: محل مونتاژ، تعمیر قفس ها، دایر کردن مرکز جمع آوری محصولات، سردخانه، نگهداری، بازاریابی و عرضه ماهیان دریایی، تهیه و تولید خوراک آبزیان و تدارک و تامین نیازهای مرکز پرورش است.

مدیرکل شیلات خوزستان، ظرفیت تولید سالانه این طرح را 500 تن ماهی دریایی، گونه صبیتی و سی باس اعلام نمود و اظهار داشت: بچه ماهیان سایت پرورش نیز از مرکز آبزی پروری در شهرستان آبادان تهیه می شوند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان به شمار می‌رود تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در این طرح با مشارکت بخش خصوصی حدود 40 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

به گفته ابوعلی، با اجرای این طرح فرصت شغلی برای 90 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.

مدیر کل شیلات خوزستان، مزایای عمده این طرح را ظرفیت تولید بالا به علت وسعت دریا، قدرت خود پالایی بالا در محیط های دریایی، تهویه و جابجایی خوب آب در محیط پرورش، عدم نیاز به اکسیژن دهی، کاهش هزینه های استهلاک، تعمیر و نگهداری، استفاده از محیط های طبیعی، شرایط مناسب پرورشی برای تولید ماهیان با ارزش برشمرد.

ابوعلی در ادامه سخنانش گفت: موفقیت و توسعه پرورش ماهی در قفس به عوامل مختلفی بستگی دارد و پایداری اقتصادی یک صنعت نیازمند شناخت موانع، مزایا و معایب پیش روی آن است و در حال حاضر استقبال سرمایه گذاران، همکاری و نظارت دولت و توجه به بازار فروش در راستای توسعه این صنعت نوپا نقش موثری دارند.

مدیر کل شیلات خوزستان، به وضعیت جهانی آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس اشاره نمود و گفت: بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( FAO) صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه های کنونی مدیریت ذخایر، نمی توان تولید بیشتری را انتظار داشت.

ابوعلی، اظهار داشت: از سویی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر غذاهای دریایی رو به فزونی است و در طی دو دهه اخیر، پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود هشت درصد سریعترین و با ثبات ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین های جانوری در جهان داشته است.

وی در پایان یادآور شد: امروزه کشورهایی مانند چین، نروژ، شیلی، ژاپن و انگلستان به عنوان قطب تولید ماهیان دریایی در قفس ( آبهای شور و شیرین) شناخته شده اند.

۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۱۳
تعداد کلیک: ۴۲۲

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500