تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

سهمیه نهاده های آبزیان از دامپروری جدا شد/دولت باید شرایط خرید تضمینی ماهیان گرمابی را فراهم نماید
مدیر کل شیلات خوزستان، گفت: امسال برای اولین بار سهمیه نهاده ها و کود شیمیایی مورد مصرف در آبزی پروری مجزا از سازمان جهادکشاورزی استان و به صورت مستقیم از تهران دریافت می شود.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، در گفتگو با صداوسیمای مرکز آبادان اظهارداشت: شهرستان خرمشهر بزرگترین تولید کننده ماهیان گرمابی در استان محسوب می شود و با تولید ۲۴ هزار تن ماهی گرمابی یک سوم تولیدات استان در حوزه ماهیان گرمابی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: مجتمع پرورش  ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر در دو فاز طراحی شده است و عمده کارهای زیربنایی فاز یک این مجتمع اجرایی شده است و در حال حاضر در بخش زهکش ها مشکلاتی وجود دارد.

ابوعلی با بیان اینکه تکمیل فاز ۲ این پروژه به ویژه برق رسانی نیز بدلیل عدم تخصیص اعتبارات مصوب، چندین سال به طول انجامیده است ادامه داد: طی رایزنی های به عمل آمده در کارگروه رفع موانع تولید در استان، تخصیص اعتبارات ۱۰۰ درصدی اتمام این طرح مصوب شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، با اشاره به مشکلات موجود در بخش صادرات ماهیان گرمابی، از نبود سیستم نظارتی قوی و وجود دلالان در کشور عراق انتقاد کرد و گفت: این مسئله به صنعت آبزی پروری استان خسارت سنگینی وارد کرده است.

*فعال شدن بازارچه شلمچه به عنوان مبدا صادرات آبزیان استان

ابوعلی، بر ایجاد تنوع صادرات در مقوله بازار هدف و معرفی گونه های جدید و همچنین فرآوری و بسته بندی محصولات شیلاتی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: توافق های اولیه به منظور فعال شدن بازارچه شلمچه به عنوان مبدا صادرات آبزیان استان انجام شده است و نهایی شدن این مهم نیازمند دیپلماسی تجاری با کشور عراق است.

وی، از جمله مزایای  راه اندازی بازارچه محصولات شیلاتی در مرز شلمچه را حذف دلالان و واسطه ها، قیمت‌گذاری منطقی و  ... مطرح کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان بیان داشت: تنوع گونه ای یکی از مطالباتی است که به صورت مستمر در حال بررسی و پیگیری است، از سویی دیگر این یک واقعیت انکار ناپذیر است که تیلاپیا سالهاست که از کشور عراق وارد منابع آبی استان شده است و اصطلاحا گونه بومی محسوب می شود.

ابوعلی، در خصوص تنوع گونه ای و  پرورش ماهی تیلاپیا در استان گفت: حجم وسیع خسارت های وارده به آبزیان در استان مربوط به تنش های آبی و عدم تامین حق آبه تالاب ها بوده است و ورود ماهی تیلاپیا تنها مقصر شرایط پیش آمده نیست، زیرا این ماهی در مقایسه با ماهیان بومی منطقه نسبت به تغییرات شرایط فیزیکو شیمیایی آب بسیار مقاوم است.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه هم اکنون تیلاپیای نیل در ۴ استان قم، یزد، خراسان جنوبی و سمنان به صورت پایلوت در حال پرورش است خاطر نشان کرد: انتظار می رود سازمان محیط زیست نسبت به این موضوع کارشناسی عمل نماید و حساسیت ها را کاهش دهد.

مدیر کل شیلات خوزستان، در ادامه افزود: طرح پرورش ماهی سی باس  به صورت آزمایشی نیز مجوز محیط زیست را دریافت کرده است و بحث بیوتکنولوژی و بومی سازی تکثیر  این ماهی مد نظر است و امیدواریم در سال آینده این طرح اجرایی شود.

ابوعلی، با اشاره به نمایشگاه بین المللی شیلات که اخیرا در تهران برگزار شده بود یادآور شد: کشور عراق و سوریه خواستار مشارکت و همکاری آبزی پروان استان در برگزاری نمایشگاه های آبزی پروری این دو کشور در سال جاری شدند.

وی، در بخش دیگری از این گفتگوی رسانه ای، از افزایش تنخواه جایگاه های سوخت از ۹۰ هزار به ۱۴۰-۱۵۰ هزار لیتر در این منطقه خبر داد.

مدیر کل شیلات خوزستان، یادآور شد: امسال برای اولین بار سهمیه نهاده ها و کود شیمیایی مورد مصرف در آبزی پروری مجزا از سازمان جهادکشاورزی استان و به صورت مستقیم از تهران دریافت می شود و کود شیمیایی ۱۰۰ درصد مزارع مجاز استان در قالب ۶ هزار و ۵۰۰ تن کود اوره و ۵ هزار و ۲۰۰ تن کود فسفات برای سال جاری تامین شده است.

ابوعلی ادامه داد: تاکنون، ۱۵ هزار و ۱۱۵ تن نهاده میان پرورش دهندگان توزیع شده است که ۵ هزار  و ۱۶۷ تن معادل یک سوم حجم کل استان، سهم شهرستان های آبادان و خرمشهر بوده است؛ سهمیه جدیدی نیز جهت توزیع ابلاغ شده است و همچنین طی رایزنی های به عمل آمده با واردکنندگان خوراک دامی تامین ۳۸ هزار تن نهاده دیگر نیز در دست پیگیری است.

*دولت باید شرایط خرید تضمینی ماهیان گرمابی را فراهم نماید

سعید بقایی، نماینده آبزی پروران استان از دیگر مهمانان این برنامه با اشاره به ضرورت وجود تنوع گونه ای ماهیان در امر صادرات و بازاریابی گفت: سازمان محیط زیست در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در کشور مقاومت می کند و همکاری های لازم را ندارد.

این آبزی پرور نمونه توضیح داد: در حال حاضر سرتا سر رودخانه کارون و تالاب شادگان گونه مهاجم ماهی تیلاپیا (زیلی) پراکنده شده است و تنها راهکار این مسئله مبارزه با تیلاپیا با استفاده از سایر گونه های تیلاپیا که تک جنس و اقتصادی هستند از جمله Nile tilapia،  Red tilapiaو Black tilapia است.

بقایی افزود: هم اکنون ۱۵۰ کشور در حال پرورش ماهی تیلاپیا هستند؛ سازمان محیط زیست توانایی کنترل ماهی مهاجم تیلاپیای زیلی را ندارد و از پرورش گونه های اقتصادی و ارزشمند این گونه هم ممانعت می کند.

نماینده آبزی پروران استان، بر لزوم حمایت گسترده دولت در رشد و توسعه صنعت آبزی پروری تاکید کرد و بیان داشت: ارزآوری ماهیان گرمابی برای کشور معادل نفت بوده است و دولت باید شرایط خرید تضمینی ماهیان گرمابی را فراهم و به سبد غذایی خانواده ها اضافه نماید.

بقایی، راهکار برون رفت از دفع زه آب های مجتمع شهیداحمدیان، را تکمیل طرح سیفون شهید رمضانی برای انتقال زه آب های کشاورزی غرب کارون به حوزه خلیج فارس و تالاب شادگان از سوی وزارت نیرو دانست و اظهارداشت: با این اقدام بخش بزرگی از مشکلات آبزی پروران و کشاورزان منطقه حل خواهد شد.

۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۱۷
تعداد کلیک: ۴۷۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500