تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

آغاز شیب تند راه اندازی مزارع مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان با جهش ۳ برابری تولید میگو در خوزستان/ استقبال و انگیزه تولیدکنندگان افزایش یافته است
مدیر کل شیلات خوزستان در اولین نشست ملی علمی - تخصصی نرسری میگو وانامی گفت: راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش مجتمع پرورش میگو چوئبده آبادان با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف و استقبال تولیدکنندگان است.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، مدیر کل شیلات خوزستان در این نشست که با محوریت نقش نرسری در ارتقا ایمنی زیستی و پیشگیری از بیماری ها، افزایش تولید و توسعه پایدار در محل پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن قدردانی و تشکر از عملکرد شایسته تولیدکنندگان زحمتکش مجتمع میگوی چوئبده آبادان، این مجتمع را پیشگام تولید میگو در کشور اعلام و بر ضرورت استفاده از تکنولوژی و دانش روز در صنعت میگو پروری برای حفظ جایگاه فعلی تاکید کرد.

وی به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی این مجتمع اشاره نمود و گفت: این مجتمع در ۵۶ کیلومتری جنوب شرقی جزیره آبادان قرار دارد و طرح پایلوت پرورش میگو، برای اولین بار در کشور در شرق رودخانه بهمنشیر (منطقه قفاس) در سال ۷۱ آغاز شد.

ابوعلی، از جمله ظرفیت های مهم مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را دسترسی آسان به گمرکات، ناوگان ریلی، بندری و فرودگاه بین المللی آبادان، جهت صادرات محصولات تولیدی، مجاورت با منطقه آزاد تجاری اروند مطرح کرد.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه افزود: این مجتمع با ۹ مرکز تکثیر میگو و ۱۳ کارگاه عمل آوری و بسته بندی آبزیان نیز مجاورت دارد.

ابوعلی، ظرفیت اشتغالزایی مستقیم در این مجتمع را ۵ هزار نفر خواند و یادآورشد: میزان تولید در این مجتمع در سال گذشته ۲۲۷ تن بوده است و امسال با رشد بیش از ۳ برابری به ۶۹۱ تن رسیده است و در سال آینده تولید یکهزار و پانصد تن میگو پیش بینی می شود.

وی در خصوص تعداد مزارع موجود در این مجتمع گفت: در سال ۷۱ این مجتمع با یک مزرعه راه اندازی شد و پس از فراز و نشیب های زیاد طی سال‌های متمادی، امسال به ۲۷ مزرعه فعال و با رشد ۲ برابری سطح زیرکشت نسبت به سال گذشته به ۳۳۰ هکتار رسیده است.

راه اندازی مزارع و مراکز با شیب تند ناشی از انگیزه مضاعف تولیدکنندگان

مدیر کل شیلات خوزستان، راه اندازی پیوسته مزارع و مراکز تکثیر و پرورش میگو با شیب تند را ناشی از استقبال و انگیزه مضاعف تولیدکنندگان به دلیل پیگیری های صورت پذیرفته جهت رفع موانع تولید دانست و گفت: پیش بینی می شود در سال آینده تعداد مزارع فعال در این مجتمع از ۲۷ به ۴۵ قطعه برسد.

این مقام مسئول، مهم ترین چالش ها و مشکلات موجود در بخشی از این مجتمع را رکود و تعطیلی مراکز تکثیر، انباشتگی سود و جرایم بانکی مربوط به بدهی های معوق واحدهای تولیدی غیرفعال، عدم وجود تشکل منسجم بهره برداران و فرسودگی زیرساخت ها عنوان کرد.

برگزاری ۱۶۰ بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی از مجتمع

ابوعلی، در بخش دیگری از سخنانش از برگزاری ۱۶۰ بازدید مشترک کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان در فصل پرورش میگو در سال ۱۴۰۰ از مزارع پرورشی فعال در مجتمع با هدف نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های فنی بهداشتی خبر داد و مهم ترین اقدامات اداره کل شیلات استان در راستای راه اندازی مجدد مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را ابلاغ و نظارت بر رعایت تقویم مجاز ذخیره سازی بچه میگو در استان، تنظیم و ابلاغ فلوچارت فنی بهداشتی و مدیریتی پرورش در مجتمع، لایروبی کانال های اصلی آبرسان C3 و C4، احیا و راه اندازی مجدد مراکز تکثیر در سطح استان پس از ۳ سال رکود مطرح کرد.

مدیرکل شیلات خوزستان، در ادامه با اشاره به چشم انداز رونق و توسعه صنعت میگو در استان، بیان داشت: ترویج استفاده از آبهای نامتعارف در صنعت میگوپروری، در دستور کار است و در راستای توسعه این صنعت، ایجاد مجتمع های ۶ هزار هکتاری بوطاهری و مجتمع ۳۹۵ هکتاری میگوی هندیجان تعریف شده است.

ابوعلی، با تاکید بر ضرورت برگزاری مستمر این نشست ها تصریح کرد: امروز آغاز حرکت جدیدی در حوزه تحقیقات و رشد و توسعه پرورش میگو در کشور ثبت شده است.

وی درخصوص طرح نرسری نیز گفت: این طرح یک نسخه واحد برای نجات از بیماری لکه سفید در مناطق مختلف کشور نیست بلکه راهکاری جهت کنترل و فعالیت و تولید موفق در کنار بیماری مطرح شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان، ادامه داد: در طرح نرسری خسارت های وارده به صنعت پرورش میگو به حداقل می رسد و در استان خوزستان به ویژه در مجتمع چوئبده آبادان با توجه به نوسانات دمایی و سوابق بیماری در این منطقه این طرح  حیاتی و ضروری ارزیابی شده است.

وی، تدوین ضوابط برای طرح نرسری را مهم دانست و عنوان کرد: این اقدام باید براساس شرایط اقلیمی متفاوت همه استان های کشور لحاظ شود نه صرفا ضوابط خشکی که منحصر به یک منطقه خاص است.

این مقام مسئول، تکمیل فعالیت های تحقیقات در این طرح را الزامی خواند و گفت: انتظار می رود تولید کنندگان نیز با مطالعه و دانش تخصصی در این حوزه فعالیت کنند.

شیلات  در خوزستان، جزو ۱۰ محور اولویت دار توسعه استان

ابوعلی، با بیان اینکه شیلات در خوزستان، جزو ۱۰ محور اولویت دار توسعه استان مطرح شده است خاطرنشان کرد: قطعا کلیه ادارات دولتی، مراکز تحقیقاتی، بانک های تخصصی و مسئولان استانی و کشوری در کنار تولید کنندگان قرار دارند و مسائل و موضوعات مطروحه به جد بررسی و پیگیری خواهند شد.

در بخش پایانی این نشست همچنین از ۵ تولید کننده برتر پرورش میگوی استان خوزستان، آقایان عزیزالله برون، داود احمد زاده، علی بحرانی، عادل حمید و قباد ابوالعباس با اهدای لوح سپاس تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

شایان ذکر است، رئیس موسسه تحقیقات شیلاتی کشور، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، مدیر کل دامپزشکی استان، مدیر کل دفتر امور میگو و آبزیان آب شور سازمان شیلات ایران، محققان، تولیدکنندگان و جمعی از صاحب نظران از دیگر سخنرانان حاضر در این نشست تخصصی بودند و در بخش های مختلف با ارائه گزارشاتی از وضعیت پرورش میگو و طرح نرسری راهکارهاي پیشگیری از بیماری لکه سفید را مطرح نمودند. 

۲۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۱۷
تعداد کلیک: ۴۳۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500