تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

در هفته پژوهش مصوب شد ؛ تشکیل کارگروه تخصصی شیلات خوزستان و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
کارگروه های تخصصی در زمینه مکان یابی، پایش مستمر و استقرار زیستگاه های مصنوعی جدید، بهسازی ذخایر دریایی، آلاینده های مخرب زیست محیطی، امور صید و آموزش و ترویج با مشارکت معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر تشکیل خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، به مناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش کارگروه هم اندیشی معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر به ریاست علی دانش مهر، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان و با حضور رضا طالبی زاده، رییس گروه پایش و ذخایر آبزیان شیلات استان، کارشناسان تخصصی معاونت صید و دو تن از اساتید این دانشگاه ( دکتر خسروی زاده و خانم دکتر حقی) برگزار شد.

در آغاز این جلسه معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات خوزستان، پژوهش و فناوری را به عنوان یک مهارت و توانمندی علمی - تحقیقاتی برای حل مسائل و مشکلات مختلف جامعه صیادی برشمرد.

علی دانش مهر، برخی معضلات فعلی صنعت صید استان را ورود آلاینده ها، روش های صید مخرب نظیر صید لنگری و استفاده از ادوات صید غیرمجاز دانست و در خصوص ارتباط مستمر و پیوند دانشگاه با بخش اجرایی سخنانی ایراد نمود.

وی خواستار مشارکت و همکاری دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در کنار مرکز تحقیقات آبزی پروری جنوب کشور در حل مشکلات مطروحه شد.

رضا طالبی زاده، رییس گروه پایش و ذخایر آبزیان شیلات استان، نیز در ادامه این جلسه با اشاره به عوامل اثرگذار در تخریب زیستگاه های طبیعی آبزیان مانند: روش های مخرب صید، ورود آلاینده های نفتی و صنعتی و... بر اهمیت ایجاد و توسعه زیستگاه های مصنوعی جهت حفظ حیات طبیعی آبزیان و پایداری ذخایر دریایی تاکید نمود.

طالبی زاده گفت: انتظار می رود همفکری و استفاده از نقطه نظرات اساتید دانشگاه علوم و فنون خرمشهر و پژوهش های صورت گرفته بتواند در توسعه این صنعت موثر واقع شود.

دکتر خسروی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه، نیز طی سخنانی پژوهش های کاربردی نظیر بررسی کارایی ابزارآلات صید، امکان جایگزینی و تغییر و بهینه سازی آن ها و انجام پژوهش ها در قالب پایان نامه های ارشد و دکترا و طرح های تحقیقاتی مسئله محور و مشاوره ایی به بخش اجرایی را مطرح نمودند.

خانم دکتر حقی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز در این نشست هم اندیشی، با اشاره به توان علمی، زیرساخت ها و ظرفیت های موجود در این دانشگاه از جمله وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی، آزمایشگاه ها و تجهیزات تخصصی جهت انجام پژوهش های مورد نیاز و تحقق برنامه های شیلات اعلام آمادگی نمودند.

از این رو، مقرر شد: اداره کل شیلات استان، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر  و مرکز تحقیقات آبزی پروری جنوب کشور با ارائه طرح های کاربردی و پژوهش محور در حفظ ذخایر آبزیان دریایی و حل عمده مشکلات جامعه صیادی تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.

لازم به یادآوری است، از مهمترین مصوبات این جلسه تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه مکان یابی، پایش مستمر و استقرار زیستگاه های مصنوعی در محل های از پیش تعیین شده، بهسازی ذخایر دریایی، آلاینده های مخرب زیست محیطی، روش ها و ابزار آلات صید، آموزش و ترویج بوده است.  

۲۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۰۱
تعداد کلیک: ۳۹۶

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500