تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران در خوزستان با اشاره به محدودیت های آبی : فعالیت مراکز تحقیقاتی بر روی آبزی پروری مدرن و صنعتی الزامی است
افراسیابی، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، در سفر به استان خوزستان طی نشست با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش گفت: حجم بزرگ آب های نامتعارف، شور و لب شور در سطح کشور در حالی که به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه مطرح شده می تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا محسوب شود.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، این نشست با محوریت تغییر رویکرد در فعالیت های آبزی پروری شیلات خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد و دکتر معدنی، مدیر کل میگو و ماهیان آب شور این سازمان، مدیر کل و معاون آبزی پروری شیلات خوزستان و روسای گروه های آبزی پروری نیز در ادامه به ارائه نقطه نظرات شان پیرامون این موضوع پرداختند.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، ضمن تبریک هفته پژوهش به همه محققان و پژوهشگران، رشد و توسعه شیلات کشور را مرهون تلاش و همکاری عرصه تحقیقات و پژوهش دانست و اظهار داشت: بدون استفاده از این سرمایه ها رسیدن به وضعیت مطلوب فعلی شیلات کشور نیز ممکن نبوده است.

رشد ۳ برابری تولیدات شیلاتی کشور در دولت جدید

افراسیابی افزود: برنامه تحولی شیلات کشور که در دولت جدید طراحی شده، برنامه ای بسیار بلند پروازنه و جهش گونه است اما قطعا این برنامه قابلیت تحقق و دستیابی دارد و در این راستا بخشی الزامات وجود دارد که یکی از این الزامات تحقیق و توسعه از سوی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی است که بتوانند ما را در رسیدن به این اهداف یاری نمایند.

وی سهم آبزی پروری در تولیدات شیلاتی کل کشور را ۴۵ درصد و به میزان ۵۵۰ ۵۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: در برنامه تحولی وزیر محترم جهاد کشاورزی در پایان برنامه هفتم توسعه کشور این رقم با رشد ۳ برابری به یک میلیون  و ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید.

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، ابراز نگرانی کرد: از سویی دیگر ذخایر آبزیان به شدت روند کاهشی را طی می کند و هم اکنون ۵۵ درصد تولیدات شیلات کشور در بخش صید از دریا و ۴۵ درصد در حوزه آبزی پروری تامین می شوند و در پایان این برنامه ارقام مذکور نیز معکوس خواهند شد.

افراسیابی، تغییر رویکرد در فعالیت های آبزی پروری را یکی از مهمترین برنامه های شیلات ایران مطرح کرد و اظهار داشت: در برنامه تحولی پیش بینی شده تمامی ظرفیت های آب شیرین بکارگرفته شده است و منابع جدیدی تحت عنوان آب شیرین نخواهیم داشت و بخش عمده ای از فعالیت های شیلات بر مبنای بهره وری و طراحی روش های نوین آبزی پروری و پرورش در قفس ( توسعه دریا محور) هدفگذاری شده است.

وی با پیش بینی تولید ۴۰۰ -۶۰۰ هزار تن پرورش ماهی در قفس یادآور شد: در حال حاضر براساس مطالعات، بالای ۴.۵ الی ۵ میلیون تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در کشور وجود دارد. 

معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، به خشکسالی ها، تنش و محدودیت های آبی در برخی استان های مرکزی و کویری اشاره نمود و تصریح کرد: حجم بزرگ آب های نامتعارف، شور و لب شور در منابع آبی کشور در حالی که به عنوان یک تهدید جدی برای جامعه مطرح شده می تواند فرصتی ارزشمند برای تنوع در آبزی پروری از جمله پرورش ماهی تیلاپیا محسوب شود.

افراسیابی با بیان اینکه پرورش ماهی تیلاپیا در جهت رسیدن به تحقق این چشم انداز بسیار موثر است خاطر نشان کرد: این گونه با رعایت همه ملاحظات زیست محیطی، ماهی بسیار ارزان قیمت و سازگار با شرایط اقلیمی و قابلیت پرورش در انواع منابع آبی را دارد.

لزوم فعالیت مراکز تحقیقاتی بر روی آبزی پروری مدرن و صنعتی

وی در بخش پایانی سخنانش اذعان داشت: در بخش توسعه فرصت آزمون و خطا وجود ندارد و مطالبه ما از مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی ورود جدی به عرصه روش های نوین آبزی پروری مطابق استانداردهای بین المللی در جهت صادرات و مهندسی مجدد سازه ها است.

افراسیابی با بیان اینکه خوزستان کلکسیونی از گونه ها و فعالیت های آبزی پروری است تاکید کرد: مراکز  علمی - تحقیقاتی باید نگاه آبزی پروری را از سنتی به صنعتی و مدرن تغییر دهند تا با حداقل ریسک بالاترین تولیدات را داشته باشند.

۲۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۲:۰۵
تعداد کلیک: ۴۲۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500