تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

مدیر کل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات : خوزستان پایتخت آبزی پروری ایران است/ استقبال تولید کنندگان از پرورش جلبک
معدنی، مدیر کل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، در سفر به استان خوزستان طی نشست با اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش از استقبال تولید کنندگان در پرورش جلبک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، این نشست با محوریت تغییر رویکرد در فعالیت های آبزی پروری شیلات خوزستان در برنامه هفتم توسعه کشور به صورت ویدئو کنفرانس در محل سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، مدیر کل و معاون آبزی پروری شیلات خوزستان و روسای گروه های آبزی پروری نیز در ادامه به ارائه دیدگاه هایشان پیرامون این موضوع پرداختند.

معدنی، ضمن تبریک هفته پژوهش به تمامی اندیشمندان، پژوهشگران و فناوران گفت: پژوهش یکی از مهمترین الزامات و نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه یک کشور است.

مدیرکل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، خوزستان را پایتخت آبزی پروری ایران اعلام کرد و اظهار داشت: قابلیت آبزی پروری انواع گونه ها در این استان وجود دارد و با توجه به مطالعات جامع، خوزستان می تواند در حوزه های آبزی پروری رویکردهای جدیدی به خود اختصاص دهد و از نظر بهره وری و توسعه پایدار به یک جایگاه قابل اعتنا و اتکا برسیم.

وی در تشریح اهداف راهبردی سازمان شیلات ایران نقش پژوهش و نوآوری را حائز اهمیت دانست و افزود: فضای همکاری بین ما و دانشگاه ها، تشکل ها و بخش خصوصی براساس سیاست های موجود انتظاراتی ایجاد کرده است که از طریق تعامل طرفین امکان دستیابی به اهداف پیش بینی شده فراهم می شود که بخشی از انتظارات بر روی انجام پژوهش های کاربردی متمرکز است که اگر قابلیت اجرا نداشته باشند بدون کارایی و جنبه کتابخانه ای پیدا می کنند.

ضرورت تدوین دستورالعمل های فنی برای روش های نوین اجرایی

مدیرکل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، با بیان اینکه وضعیت فعلی در شیلات ایران همکاری علمی را می طلبد ادامه داد: یکی از انتظاراتی که در ارتباطات بین بخش اجرا و سطوح دانشگاهی و محققان در مراکز علوم شیلاتی و سایر موسسات وجود دارد تدوین دستورالعمل های فنی برای روش های نوین اجرایی براساس آخرین دستاوردهای علمی تحقیقاتی است.

معدنی، خواستار ارتباطات گسترده آموزشی در حوزه های تخصصی بخش اجرایی شد و گفت: رویدادهای مختلف در صنعت شیلات با محوریت آبزیان آب شور و حوزه های آموزشی، تحقیقی برنامه ریزی و به صورت همکاری های چند جانبه در حوزه توسعه آبزی پروری به نتایج و ارقام پایدار خواهد رسید.

وی استفاده از پتانسیل تشکل های تخصصی، را از دیگر انتظارات بخش اجرا مطرح کرد و اذعان داشت: اگر مسئولیت پذیری در تشکل ها وجود نداشته باشد هر رویکردی در مرحله اجرا قطعا با مشکل مواجه خواهد شد؛ عدم استفاده از این  پتانسیل ها، به عنوان توسعه منابع انسانی و پیشگامان عرصه تولید دستیابی به اهداف مورد نظر در سطوح عالی را غیر ممکن خواهد کرد.

مدیرکل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، با اشاره به آمار تولیدات میگو در سند تحول کشاورزی در افق 1404 که اخیرا به سازمان ها و دستگاه های اجرایی وزارتخانه جهاد و کشاورزی ابلاع  شده است بیان داشت: در سطح مطلوب و آرمانی تولید 130 هزار تن میگو قابلیت حصول دارد و در چشم انداز توسعه آبزی پروری براساس  الزامات این پتانسیل نیز در کشور وجود دارد. 

تحقق تولید ۱۳۰ هزار تن میگو در سند تحولی شیلات ایران

معدنی توضیح داد: ظرفیت آب شور 4 استان ساحلی در جنوب کشور ( خوزستان، بوشهر، هرمزگان، بوشهر ) و استان گلستان به صورت محرز وجود دارد و امسال تولید میگو در کشور به ظرفیت حدود 57 هزار  و 500 تن رسیده است و تکلیف برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1400  60 هزار تن و با اختلاف 2-4 درصد این میزان محقق شده است و در حالی که 213 هکتار ظرفیت در کشور شناسایی شده و اگر بخش قابل توجهی از آن وارد زنجیره تولید شود تولید 130 هزار تن میگو در سند تحول نیز تحقق می یابد.

مدیرکل میگو و ماهیان آب شور سازمان شیلات ایران، همچنین از استقبال تولید کنندگان در پرورش جلبک خبر داد و گفت: در حوزه سایر آبزیان آب شور،  باید به سمت گونه های جدید و یا گونه هایی که مورد اقبال عمومی  واقع شده اند برویم و تحقق برنامه چشم انداز توسعه در قالب پرورش جلبک نیز به صورت جدی در دستور کار است.

۲۵ آذر ۱۴۰۰ ۱۷:۵۲
تعداد کلیک: ۵۱۵

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500