تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

جبران خسارت وارده به ذخایر آبزیان توسط صنایع پتروشیمی /3 هزار و 864 شناور غیرمجاز در مناطق ساحلی استان/ قابلیت آبزی پروری در 500 چاه صنعتی و 3800 چاه کشاورزی در خوزستان
مدیر کل شیلات خوزستان در چهاردهمین نشست ستاد توسعه شیلات خوزستان خواستار جبران خسارت وارده به ذخایر آبزیان و بازسازی آن ها به دلیل ورود آلاینده های صنعتی به رودخانه ها، خوریات و منابع آبی از سوی صنایع پتروشیمی شهرستان بندر ماهشهر شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، در آغاز چهاردهمین نشست ستاد توسعه شیلات خوزستان که به ریاست صادق خلیلیان استاندار خوزستان و با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیران کل دستگاه های اجرایی مرتبط با حوزه شیلات، رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور، فرمانداران برخی از شهرهای استان، معاونت ها و روسای گروه های آبزی پروری اداره کل شیلات خوزستان روز چهارشنبه (6 بهمن ماه 1400) در محل سالن جلسات استانداری خوزستان، برگزار شد در تشریح جزییات طرح تولید یک میلیون تن آبزیان در استان گفت: باتوجه به ظرفیت های استان خوزستان و شرایط اقلیمی مناسب امکان تحقق این طرح در استان وجود دارد؛ البته اجرای این طرح الزاماتی دارد و نیازمند مانع زدایی و پشتیبانی است.
ابوعلی با بیان اینکه این طرح براساس ظرفیت های استان تدوین شده است اهداف بارز این طرح را استفاده بهینه از ظرفیت آبهای جاری، افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی، تولید محصولات دریا و ساحل محور به عنوان یکی از سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی، ایجاد شغل پایدار و مولد، افزایش صادرات و ارزآوری، بهره مندی از آب های نامتعارف استان، جایگزینی آبزیان در سبد مصرف خانوار و کاهش استفاده از آب های شیرین برشمرد.
وی به جایگاه شیلات خوزستان در کشور اشاره نمود و گفت: در حال حاضر خوزستان با 141 هزار تن تولیدات شیلاتی     (معادل 11 درصد تولیدات کشور) و از مقام سوم کشوری برخوردار است؛ البته مقام اول و دوم به دلیل دارا بودن ناوگان اقیانوسی و فعالیت های صید و صیادی در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به این دو استان اختصاص یافته است و به عبارتی 50 درصد تولیدات کشور ( یک میلیون و 260 هزار تن) به این دو استان تعلق دارد.
ابوعلی افزود: خوزستان در زمینه آبزی پروری با 89 هزار تن تولید رتبه نخست کشوری را دارد همچنین 33 درصد کل ماهیان گرمابی کشور در خوزستان تولید می شود.
وی مجتمع های پرورش ماهی را شاخص بسیار خوبی برای تولید آبزیان خواند و ادامه داد: مجتمع بزرگ پرورش ماهیان گرمابی آزادگان کارون در حال بهره برداری است و همچنین در صورت تخصیص اعتبار و حل مشکل برق رسانی فاز 2 مجتمع پرورش ماهیان گرمابی شهید احمدیان خرمشهر شاهد افزایش تولید در واحد سطح خواهیم بود.
مدیر کل شیلات خوزستان یادآورشد: فاز اول مجتمع پرورش ماهیان سردابی شهدای اندیکا با تولید یک هزار و 100 تن ماهی قزل آلا در حال بهره برداری است و فاز 2 در صورت تخصیص اعتبار در سال جاری و احداث زیر ساخت ها آماده بهره برداری است و ظرفیت تولید به یک هزار و 800  تن ماهی سردابی خواهد رسید.
 
این مقام مسئول، تعدادی از مجتمع های شیلاتی در حال احداث استان را مجتمع پرورش میگوی 1111 هکتاری سریم ماهور هندیجان، مجتمع پرورش متراکم ماهیان گرمابی دوپیران گتوند، مجتمع میگوی 395 هکتاری هندیجان، تکمیل فاز دوم مجتمع پرورش ‌ماهی آزادگان، فاز 2 مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر، فاز 3 مجتمع  پرورش ماهی سردابی شهدای اندیکا، مجتمع 450 هکتاری هندیجان مطرح کرد.
به گفته ابوعلی، ظرفیت های شیلاتی در شهرهای ساحلی هندیجان، شادگان، آبادان، خرمشهر و...  شناسایی و احداث پروژه های آبزی پروری در این مناطق برنامه ریزی شده است.
مدیر کل شیلات خوزستان، سایر ظرفیت های بالقوه استان را طرح  پرورش ماهی در قفس، در دریا، خوریات و پشت سدها مطرح کرد و گفت: امیدواریم اداره کل حفاظت محیط زیست موافقت لازم را در سایر خوریات به ویژه در منطقه بندر امام خمینی (ره) نیز صادر نماید.
قابلیت آبزی پروری در 500 چاه صنعتی و 3800 چاه کشاورزی در خوزستان
ابوعلی اذعان داشت: نکته مهم تر اینکه کشت تلفیقی، در مزارع کشاورزی در مجاورت استخرهای ذخیره آب و چاه های کشاورزی و در شهرستان های بهبهان، شوشتر و دزفول عملیاتی شده است و امیدواریم این طرح در سطح 3 هزار و 800 چاه مجاز کشاورزی استفاده شود و همچنین 500 چاه صنعتی در سطح استان نیز قابلیت  فعالیت های آبزی پروری را دارد.
وی از دیگر پتانسیل های اساسی استان را بهره مندی از آب مورد استفاده در اراضی کشت های دائمی شامل: نیشکر، مرکبات، نخیلات دانست که موجب افزایش مواد آلی در واحد سطح و توسعه زراعت نیز خواهد شد که به صورت پایلوت در استان با موفقیت اجرایی شده است.
مدیر کل شیلات خوزستان، در تشریح ظرفیت های شیلاتی استان اظهار داشت: در سطح استان 161هزار هکتار اراضی کشت های دائمی وجود دارد و در این طرح 10 درصد این اراضی برای تولیدات آبزی پروری پیش بینی شده است و در حال حاضر کشت صنعت نیشکر نیز اقدام به فعالیت آبزی پروری نموده است.
ابوعلی افزود: در مناطق محروم شمال و شمال شرقی استان تولید ماهیان سردابی قابلیت رشد و توسعه ماهیان سردابی بدون هیچ گونه محدودیتی امکان پذیر است و از سویی دیگر 230 کیلومتر سواحل در استان خوزستان نیز تاکنون بلا استفاده مانده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در  حوزه صید و صیادی توسعه شیلات در کنار حفظ ذخایر آبزیان مد نظر است و معیشت جامعه بزرگ صیادی استان از دریاست و در این زمینه 2 راهکار از جمله توسعه آبزی پروری و تقویت حوزه صید و صیادی در قالب رهاسازی بچه ماهی، افزایش زیستگاه های مصنوعی و صید مسئولانه دنبال می شود.
3 هزار و 864 شناور غیرمجاز در مناطق ساحلی استان
مدیر کل شیلات خوزستان، با اشاره به اینکه یک هزار و 700  شناور مجاز در استان فعالیت دارد بیان کرد: طی آخرین سرشماری، 3 هزار و 864 شناور غیرمجاز در مناطق ساحلی استان فعالیت می کنند.

به گفته ابوعلی، یک میلیون و 89 هزار تن تولید نتایج بهره مندی از ظرفیت های یادشده خواهد بود و 50 درصد طرح در 3 سال اول عملیاتی خواهد شد و در انتهای دوره 7 ساله اشتغال حدود 200 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.

این مقام مسئول، با بیان اینکه افزایش تولید در واحد سطح با توسعه مکانیزاسیون، تامین بچه ماهی، خوراک، استفاده از استخرهای متراکم نیز در این طرح لحاظ شده است، ملزومات طرح را انرژی پایدار، تامین نهاده های لازم، انتقال تکنولوژی و بیوتکنولوژی، زنجیره ارزش و کشاورز قراردادی، همکاری و همراهی دستگاه های اجرایی در صدور مجور، دیپلماسی تجاری و ارائه تسهیلات عنوان کرد.
مدیر کل شیلات خوزستان، تصریح کرد: عمده منابع طرح غیردولتی خواهد بود و منابع دولتی فقط برای تکمیل پروژه های فعلی و تامین اعتبار برای مطالعات اولیه طرح ها پیش بینی شده است.
ابوعلی در پایان خواستار تشکیل کارگروه تخصصی این طرح به ریاست استاندار، خرید توافقی و تضمینی در حوزه شیلات، صدور مجوز پرورش گونه های جدید، جبران خسارت وارده به ذخایر آبزیان و بازسازی آن ها به دلیل ورود آلاینده های صنعتی به رودخانه ها، خوریات و منابع آبی و جذب سرمایه گذار و  تخیص اعتبار جهت تکمیل پروژه ها، حمایت از صنایع تبدیلی و الزام سازمان ها برای مصرف آبزیان شد.

تصاویر مرتبط

۷ بهمن ۱۴۰۰ ۱۷:۰۰
تعداد کلیک: ۴۶۷

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500