تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

مدیرکل شیلات خوزستان مطرح کرد ؛ عدم تامین حقابه و صید غیرمجاز عوامل تهدید کننده تالاب شادگان
مدیر کل شیلات خوزستان در رابطه با وضعیت بازسازی ذخایر در تالاب شادگان گفت: عدم تامین حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب ها محسوب می شوند.

به گزارش روابط عمومی شیلات خوزستان، فتح اله ابوعلی، در مصاحبه تلفنی با رادیو مرکز خوزستان ضمن تبریک فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و گرامیداشت ایام الله دهه مبارک فجر، گفت: حوزه آبزی پروری و صید و صیادی یک حوزه بسیار مهم اقتصادی در استان به شمار می رود و با وجود صنایع بزرگ نفت، گاز، پتروشیمی و ... از جایگاه ارزنده ای در سطوح استانی و کشوری برخوردار است.

ابوعلی در خصوص وضعیت بازسازی ذخایر در تالاب شادگان افزود: تالاب ها به دلیل وسعت و تنوع زیستی مهمترین منبع ذخایر آب شیرین محسوب می شود و سالانه طرح بازسازی ذخایر با رهاسازی بچه ماهیان در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مخازن پشت سد، سدهای تنظیمی و آبندان‌ها استان خوزستان عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: این اقدام در جهت کمک به معیشت صیادان محلی خواهد بود و در سال 99 حدود 5 میلیون بچه ماهی طی چند مرحله در نقاط مختلف تالاب شادگان رهاسازی شد و در سال جاری به دلایل مختلف فنی از جمله خشکسالی، بحث کیفیت پایین آب رودخانه کارون تولید بچه ماهی دچار مشکل شد و در حد توان نیز در این منطقه بچه ماهی رها سازی شد.

مدیر کل شیلات خوزستان، یادآور شد: فصل رهاسازی بچه ماهیان از خرداد ماه آغاز و شهریوماه به پایان می رسد و در سال آینده تالاب شادگان اولویت اول رهاسازی بچه ماهی خواهد بود.

به گفته ابوعلی، عدم تامین حقابه و صید غیر مجاز و مخرب دو عامل اصلی تهدید کننده ذخایر بومی آبزیان تالاب ها محسوب می شوند و در همین راستا تامین حقابه تالاب شادگان در حوزه شیلات و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری است.

ابوعلی با اشاره به ساماندهی فعالیت های ماهیگیری در مناطق ساحلی شادگان، تصریح کرد: براساس قانون مدیریت بهره برداری و نظارت بر فعالیت های صیادی موجود در تالاب ها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است و اداره کل شیلات در این زمینه هیچ گونه مسئولیتی ندارد و تعدادی از صیادان که در صیدگاه های دریایی و خوریات خلیج فارس را انجام می دهند زیر نظر اداره کل شیلات خوزستان خدمات و امکانات لازم را دریافت می نمایند و در حال حاضر40 هزار صیاد دارای مجوز صید در مناطق ساحلی استان خوزستان فعالیت می نمایند.  

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: شناسایی و ساماندهی شناورهای صیادی فاقد هویت و غیر مجاز در دستور کار سازمان شیلات ایران است و ماه گذشته طرح سرشماری این شناورها  در شهرهای ساحلی خوزستان اجرایی شد و در دست بررسی است.   

این مقام مسئول در پایان گفت: ساحل سازی بندر صیادی خور دورق شهرستان شادگان نیز در حال پیگیری است و در صورت تامین اعتبار لازم تکمیل و راه اندازی خواهد شد.

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۱۹
تعداد کلیک: ۴۲۸

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500