تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

دستیابی به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی در خوزستان / تولید سالانه ۵ میلیون بچه ماهی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندر امام (ره) فراهم می شود
پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ مردادماه 1401 دستاورد پروژه دانش بنیان و تحول ساز مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی با حضور سید مجتبی خیام نکویی، معاون وزیر و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، محمود بهمنی رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، آقا رضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، فتح الله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان و حسین هوشمند رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، در ادامه پس از بازدید از بخش های مختلف ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی، طی نشستی که مسئولان کشوری، استانی، محلی، محققان و کارشناسان نیز حضور داشتند قرارداد مشارکت در تولید ماهیان دریایی بین پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور و شرکت اقتصادی صادرات آبزیان جلگه کارون نیز امضا شد. 

مدیر کل شیلات خوزستان در این مراسم ضمن قدردانی از محققان و تبریک به همکاران پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشوردر بومی سازی بیوتکینک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی آسیایی در خوزستان، طبیعت و آب و هوای استان خوزستان را متمایز خواند و گفت: این ظرفیت خاص باعث ایجاد تنوع در زمینه های شیلاتی شده است.

فتح الله ابوعلی افزود: استان خوزستان تابلویی از کلیه فعالیت های شیلاتی است و در حال حاضر در حوزه پرورش ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری، میگو، زینتی و زالو اقدامات خوبی صورت گرفته و اخیرا مجوز پرورش کروکودیل نیز صادر شده است.

وی ادامه داد: استان خوزستان طی چند سال متوالی جایگاه اول آبزی پروری خود را در سطح کشور حفظ کرده است در حالی که آمار تولیدات شیلاتی کشور به تفکیک 60 درصد در حوزه صید و صیادی و 40 درصد به بخش آبزی پروری اختصاص یافته است اما این آمار در خوزستان معکوس شده است و به سمت کاهش سهم فعالیت های صیادی و حفظ و بازسازی ذخایرآبزیان و رشد آبزی پروری با بهره مندی از روش ها و فناوری های روز دنیا پیش می رود.

ابوعلی با اشاره به محدودیت های آب شیرین در استان اذعان داشت: این محدودیت ها منجر به ایجاد فرصت های جدیدی شده است و در همین راستا بر روی طرح های پرورش متراکم ماهیان، مباحث بهره وری، دو کشت در سال، سیستم بازچرخشی آب و ... هدفگذاری شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان یادآور شد: در سال گذشته 110 تن میگو با استفاده از زه آب های کشاورزی و براساس استانداردهای مورد نیاز تولید و به کشورهای اروپایی صادر شده است و امسال در سطحی به مساحت 86 هکتار پرورش میگو با استفاده از زه آب های کشاورزی ادامه دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: علیرغم کمبود منابع آب شیرین، ظرفیت بسیار بالایی در سواحل و دریا شناسایی شده است و بیشتر توسعه افقی شیلات استان در این مناطق پیش بینی و در شهرهای ساحلی تاکنون حدود 44 هزار  و 700 هکتار طرح شیلاتی در مراحل مختلف تهیه شده است.

به گفته ابوعلی 160 هزار هکتار کشت دایمی در استان وجود دارد و اگر به صورت تلفیقی عمل شود رشد چشمگیر تولیدات شیلاتی قابل مشاهده است.

مدیر کل شیلات خوزستان در بخش دیگر سخنانش گفت: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر نیز بیش از یک صد تن ماهی باس دریایی در استان تولید شد و به دلایل و مشکلاتی از جمله کمبود و گرانی بچه ماهی امکان توسعه فراهم نشد، به همین منظور دستاورد امروز را به فال نیک می گیریم که نقطه عطف یک حرکت بزرگ در استان خوزستان خواهد بود.

ابوعلی بیان کرد: شاید افرادی مدعی تولید بچه ماهی در کشور باشند اما مولدسازی برای اولین بار در سطح استان خوزستان  تحقق یافته است که نیازمند تجاری سازی است.

تولید سالانه 5 میلیون بچه ماهی در مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندر امام (ره)

وی با بیان اینکه باس دریایی از بازار پسندی بسیار خوبی در دنیا برخوردار است و در صورت تولید پایدار ارزآوری و مشتریان خوبی دارد گفت: در صورتی که مرکز تکثیر ماهیان دریایی بندر امام (ره) راه اندازی شود ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون بچه ماهی باس دریایی، صبیتی، شانک و هامور  فراهم می شود که کمک شایان توجهی به رهاسازی و بازسازی ذخایر آبزیان و پرورش این ماهیان می کند. 

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۶:۵۳
تعداد کلیک: ۳۱۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500