تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد ؛ برنامه افزایش ۱۰۰ درصدی تولیدات شیلات در سه سال آینده/ نیروی انسانی شیلات خوزستان امسال تقویت می شود
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی گفت: از برنامه های وزیر این است که در مدت سه سال آینده تولیدات شیلاتی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند. یعنی ۱۰۰ درصد تولیدات شیلات کشور افزایش پیدا می کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، سید مجتبی خیام نکویی در مراسم امضای قرارداد مشارکت در تولید ماهیان دریایی بین پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور و شرکت اقتصادی صادرات آبزیان جلگه کارون که امروزچهارشنبه ۱۲ مردادماه  1401 در بندر امام (ره)  برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان از 125 میلیون تن ۱۵ درصد از سهم تولیدات غذایی کشور را برعهده دارد و در حوزه شیلاتی نیز این سهم به ۱۲ درصد می رسد.

وی افزود: با وجود اینکه هر چه جلوتر می رویم محدودیت ها در بخش کشاورزی و منابع آب بیشتر می شود اما انتظار این است که تولیدات بخش کشاورزی و رسیدن به امنیت غذایی پایدار افزایش پیدا کند.

خیام نکویی تصریح کرد: ایران در سال ۱۴۳۰ نیازمند حداقل ۱۹۰ میلیون تن غذا است در حالی که امروز ۱۲۵میلیون تن غذا داریم و حداقل ۶۵ میلیون تن غذا در این فرایند باید تولید شود؛ استان خوزستان اگر بخواهد این سهم یعنی سهم ۱۵ درصدی خود را حفظ کند باید حدود ۳۰ میلیون تن غذا تولید کند و این مسئله نیازمند بهره وری در واحد سطح است.

وی عنوان کرد: از برنامه های وزیر این است که در مدت سه سال آینده تولیدات شیلاتی از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند. یعنی ۱۰۰ درصد تولیدات شیلات کشور افزایش پیدا می کند.

 خیام نکویی گفت: همچنین باید تولیدات شیلاتی در استان خوزستان از ۱۴۰ هزار تن فعلی ظرف مدت سه سال آینده به میزان ۳۰۰ هزار تن برسد که تحقق این میزان، نیازمند الزاماتی است و مجموعه عواملی باید در اختیار استان قرار گیرد تا بتوان به این مهم دست یافت.

وی افزود: یکی از مهمترین گام ها این است که بتوانیم حداقل چندین گونه از ماهیانی که در سبد غذایی مردم قرار می گیرند، عملیات بیوتکنیکی آن ها را به پایان برسانیم و این دانش فنی را به بخش خصوصی انتقال دهیم.

خیام نکویی بیان کرد: یکی دیگر از الزامات این است که این موضوع در دستور کار اول استان قرار گیرد که در این صورت هم انتظارات در حوزه امنیت غذایی محقق می شود و هم تولیدات شیلاتی به ۳۰۰ هزار تن می رسد؛ از طرفی این مسئله نیازمند فعالیت جهادی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این موضوع نیازمند اقدامات جهادی است اظهار داشت: استانداری، بخش اجرا و تحقیقات و سازمان جهاد کشاورزی باید نقشه راهی برای دستیابی به ۳۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی تدوین کنند.

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر خروجی مثبت و ملموس طرح های علمی و تحقیقاتی گفت: ریل گذاری سازمان تحقیقات آموزش و ترویج حمایت از فعالیت هایی است که منجر به رفتن به بخش خصوصی، تجاری سازی و ارزش افزوده آن سر سفره مردم بیاید و مردم باید نتایج این اقدامات را احساس کنند.

خیام نکویی خاطرنشان کرد: ما نیز در تمامی ابعاد سیاست گذاری، اعتبارات، تقویت و تامین نیروی انسانی حمایت خود را اعلام می نماییم؛ هم اکنون در حوزه تحقیقات و شیلات به لحاظ بازنشستگی نیروها وضعیت شکننده ای وجود دارد و این موضوع در اولویت رسیدگی است و امسال نیروی انسانی شیلات خوزستان تقویت خواهیم کرد و نیروهای تازه نفس و فارغ التحصیلان مقاطع دکتری و علاقه مند و متخصص را جایگزین می کنیم.

گفتنی است، در این مراسم رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیر کل شیلات خوزستان و رییس پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، مقامات محلی و محققان و کارشناسان حضور داشتند.

۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۱۷
تعداد کلیک: ۴۰۲

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500