تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

عملکرد یکساله اداره کل شیلات خوزستان تشریح شد ؛ رشد 372 درصدی اعتبارات عمرانی شیلات خوزستان در دولت سیزدهم/ رتبه اول خوزستان در معرفی فعالان شیلاتی جهت دریافت تسهیلات بانکی/ بهره برداری از 2 طرح آبزی پروری در آینده نزدیک
مدیرکل شیلات خوزستان در تشریح گزارش عملکرد این دستگاه اجرایی در دولت سیزدهم از رشد 372 درصدی تخصیص میزان اعتبارات عمرانی اداره کل شیلات خوزستان در سال 1400 نسبت به سال 99 و بهره برداری از 2 طرح شیلاتی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، فتح الله ابوعلی ضمن تبریک هفته دولت و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت، شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: هفته دولت فرصتی گرانبها برای تشریح و اطلاع رسانی اقدامات دولت مردمی در عرصه رشد و توسعه شیلات خوزستان در نخستین سال فعالیت خود است و ما به عنوان خدمتگزار مردم شریف خوزستان در راستای آگاهی بخشی، امیدآفرینی و ارتقا سطح کیفی خدمات به آبزی پروران و صیادان و بیان گزارش های صادقانه اهتمام ویژه ای داریم.

ابوعلی هدفگذاری شیلات خوزستان بر روی تولید یک میلیون تن از آبزیان در یک بازه زمانی 7 ساله (طرح شهید قاسم سلیمانی) را یکی از مهمترین چشم اندازهای اداره کل طی یک سال اخیر خواند و گفت: این طرح در حالی برنامه ریزی شده است که استان خوزستان با تولید بیش از 136 هزار تن محصولات شیلاتی هم اکنون در جایگاه سوم در سطح کشور قرار دارد و علیرغم کمبود منابع آبی و خشکسالی بوجود آمده از رتبه دوم آبزی پروری برخوردار است.

وی در ادامه افزود: نامگذاری شعار امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" نشان از اهمیت اشتغال و تولید مبتنی بر دانش دارد، که به عنوان نقشه راه تولید و اشتغال کشور در سال جاری طراحی شده است و در راستای تحقق این امر با همت محققان پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور به بیوتکنیک مولدسازی و تکثیر ماهی باس دریایی در ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) در مرداد ماه سال 1401 دستیابی پیدا کردیم.

رهاسازی 16 میلیون و 36 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی خوزستان

مدیر کل شیلات خوزستان دستیابی به تکثیر مصنوعی ماهیان بومی با استفاده از فناوری داخلی در خوزستان را از دیگر دستاوردهای مهم این مجموعه دانست و یادآور شد: با هدف بازسازی ذخایر آبزیان و حفظ ذخایر ماهیان با ارزش ژنتیکی بومی در منابع آبی، 16 میلیون و 36 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان خوزستان رهاسازی شد که موجب افزایش تولید، بهبود اکوسیستم آبی، ایجاد اشتغال پایدار برای افراد بومی و ارتقا معیشت آن‌ها، رونق صنعت گردشگری، ماهیگیری تفریحی و جلوگیری از مهاجرت افراد محلی به شهرها می شود.

وی بابیان اینکه تولید میگو در سطح استان خوزستان از 272 تن در سال 99 با رشد 3 برابری به 802 تن در سال 1400رسیده است تصریح کرد: میزان لارو ذخیره سازی شده در مزارع پرورش میگو از ۵۴ میلیون و ۲۸۰ هزار قطعه در سال 1400 به ۹۸ میلیون قطعه و به عبارتی 81 درصد رشد داشته است.

رتبه اول خوزستان در معرفی فعالان شیلاتی جهت دریافت تسهیلات بانکی

مدیرکل شیلات خوزستان از کسب رتبه اول خوزستان در معرفی فعالان شیلاتی جهت دریافت تسهیلات بانکی 2 هزار و 259 میلیارد ریالی از محل بند الف تبصره 18خبر داد و بیان کرد: جلسات و بازدیدهای کارشناسان اداره کل و ناظران بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) برای ایجاد اشتغال خُرد و روستایی در خوزستان و به منظور ارائه تسهیلات و حمایت از طرح های آبزی پروری و صیادی به ویژه در مناطق کم برخوردار استان در حال اجراست.

ابوعلی از افتتاح 2 پروژه عمرانی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مجتمع 395 هکتاری پرورش میگوی هندیجان و طرح پرورش متراکم ماهی در بخش تشان شهرستان بهبهان به زودی وارد مدار تولید خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول برداشت 110 تن میگو به صورت پایلوت در استخرهای پرورش میگو با استفاده از زه آب های کشاورزی در خرمشهر و همچنین تولید 100 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان در استخرهای خاکی تعدادی از شهرستان ها برای اولین بار در استان اجرایی شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه عنوان کرد: مجوز پرورش 500 تن ماهی در قفس در آبهای ساحلی خوزستان پس از مدت ها پیگیری صادر شده است و امیدواریم نیمه دوم سال جاری  قفس ها در عرصه دریا مستقر شوند.

19 کیلوگرم سرانه مصرف انواع آبزیان در استان خوزستان

ابوعلی میزان سرانه مصرف انواع آبزیان در استان خوزستان را 19 کیلوگرم و میزان صادرات آبزیان را 21 هزار و 700 تن اعلام کرد و گفت: 3 جشنواره طبخ آبزیان با تاکید بر مصرف آبزیان پرورشی استان (ماهیان گرمابی)، ترویج فرهنگ مصرف آبزیان و بالا بردن بردن سرانه مصرف برگزار شده است و در سایر شهرستان ها نیز ادامه دارد.

وی به 5 تفاهم نامه 2 جانبه و 3 جانبه با موسسات آموزشی، مالی و دستگاه های اجرایی اشاره نمود و گفت: تاکنون به نتایج ارزشمندی در زمینه های علمی، پژوهشی و ارائه تسهیلات در تکمیل طرح های شیلاتی نیمه تمام دست پیدا کردیم.

مدیر کل شیلات خوزستان در بخش دیگری از سخنانش استحصال آبزیان دریایی استان را بیش از 51 هزار تن اعلام کرد و مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه صید و صیادی را سرشماری شناورهای صیادی فاقد هویت در خوزستان، استقرار 140زیستگاه مصنوعی در صیدگاه های خوزستان جهت بازسازی ذخایر دریا و جلوگیری از صید بی رویه، بهره برداری از فاز اول بندر صیادی آبادان، انجام مطالعات مکان یابی بندر صیادی جزیره مینو و پیگیری تامین اعتبار این طرح، صدور 50 هزار فقره مجوز صید برای شناورهای لنج و قایق مجاز برشمرد.

ابوعلی در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای حفاظت و بهره برداری پایدار از ذخایر آبزیان اظهار کرد: در سال گذشته یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات خوزستان موفق به توقیف 276 فروند شناور صیادی متخلف در صیدگاه های خوزستان و مصادره 173 دستگاه ادوات صیدغیرمجاز و کشف 55 تن انواع آبزیان از شناورهای متخلف شده است.

وی در پایان با اشاره به روند جذب اعتبارات دولتی در جهت توسعه صنعت شیلات استان از رشد 372 درصدی تخصیص میزان اعتبارات عمرانی اداره کل شیلات خوزستان در سال 1400 نسبت به سال 99 خبر داد و گفت: این مبالغ از 120 میلیارد ریال به 566 میلیارد ریال رسیده است.

 

۶ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۴۸
تعداد کلیک: ۲۷۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500