تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

مدیر کل شیلات خوزستان مطرح کرد ؛ دولت سیزدهم بارقه امید در دل تولیدکنندگان شیلاتی ایجاد کرده است/ رویکرد دریا محور توسعه شیلات خوزستان
مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه حمایت های خوب دولت سیزدهم از صنعت شیلات بارقه امید را در دل تولیدکنندگان و آبزی پروران ایجاد کرده است عنوان کرد: شیلات یک اقتصاد سالم، سبز و سازگار با محیط زیست، اشتغالزا و کارآفرین است که به سرعت به بازدهی می رسد و می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نفت در خوزستان باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان،  فتح الله ابوعلی در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان ظرفیت های بسیار متنوعی برای توسعه آبزی پروری دارد و در سال های اخیر در رتبه نخست و یا دوم کشور در بحث آبزی پروری بوده است و در بحث تولیدات شیلاتی کشور نیز مقام سوم را دارا هستیم زیرا عمده تولیدات شیلاتی از محل صید است و ما محدودیت های شدیدی در بحث صید در خوزستان داریم.

ابوعلی ادامه داد: برنامه های مفصلی با توجه به ظرفیت های خوزستان برای توسعه آبزی پروری داریم و در آینده با اجرایی شدن این برنامه های مصوب، خوزستان به عنوان بزرگترین تولید کننده شیلاتی کشور فعالیت خواهد کرد.

وی افزود: طرح تولید یک میلیون تن تولیدات شیلاتی ارائه شده که اکنون در حال عملیاتی کردن این طرح هستیم و برنامه های آن یکی پس از دیگری در حال پیگیری و اجراست.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: عمده رویکرد فعالیت های اداره کل شیلات خوزستان در زمینه توسعه دریامحور و ساحل محور است تا نیاز کمی به آب شیرین داشته باشیم و در این زمینه برنامه های شهرهای ساحلی ارائه شده است و خوشبختانه طرح دو شهر آبادان و خرمشهر در شورای برنامه ریزی استان به تصویب رسیده است.

۲۰ هزار هکتار توسعه آبزی پروری در شهرهای آبادان و خرمشهر

ابوعلی گفت: این دو طرح در معاونت اجرایی ریاست جمهوری نیز مصوب شده است و به زودی ابلاغ می شود و براساس این دو طرح بیش از ۲۰ هزار هکتار توسعه آبزی پروری در شهرهای آبادان و خرمشهر رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: در هندیجان براساس برنامه ریزی های انجام شده توسعه حدود ۱۰ هزار هکتار پرورش میگو در دستور کار است که امسال و در آینده ای بسیار نزدیک یک طرح ۳۹۵ هکتاری افتتاح خواهیم کرد؛ همچنین یک طرح پرورش میگو هزار و ۱۱۱ هکتاری با پیشرفت ۳۰ درصد در حال اجرا است.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: یک طرح ۶هزار هکتاری پرورش میگو در هندیجان وجود دارد که پاییز امسال به فراخوان عمومی می رود و سرمایه گذار آن مشخص خواهد شد. همچنین در ماهشهر نیز یک طرح بسیار بزرگ ۱۲هزار هکتاری پرورش میگو وجود دارد که اکنون در حال مطالعه آن هستیم.

ابوعلی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت تحقق شعار امسال عنوان کرد: بحث تولید مولدهای ماهی باس دریایی برای اولین بار در کشور و دستیابی به بیوتکنیک تولید این مولدین توسط محققین سخت کوش پژوهشکده آبزی پروری جنوب، یکی از اقدامات بسیار مهمی بود که امسال محقق شد.

وی ادامه داد: در گذشته این مولدین از خارج از کشور وارد می شدند که با این دستاورد که با یک اقدام جهادی صورت گرفت، زمینه تولید حدود ۱۶ میلیون بچه ماهی در کشور فراهم شد و این روند مولدسازی برای سال های بعد نیز ادامه پیدا می کند.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: دستیابی به تولید میگو از طریق استفاده از زه آب های کشاورزی یکی دیگر از اقدامات خوب انجام شده در حوزه شیلات است؛ در این زمینه تولید جهشی بسیار خوبی داشتیم و ۱۱۰ تن تولید کردیم؛ این تولید با توجه به دارا بودن کیفیت مطلوب و استانداردهای لازم حتی به کشورهای اروپایی صادر شد.

ابوعلی کشت دوم در مزارع گرمابی را یکی از راهکارهای کاهش اثرات خشکسالی و افزایش بهره وری در واحد سطح دانست و گفت: در سال گذشته ۱۰۰ تن ماهی قزل آلا که یک ماهی سردآبی است را در استخرهای خاکی در مناطق گرم آبی جنوب استان تولید کردیم و امسال برنامه توسعه این کار را به میزان ۵۰۰ تن در دستور کار داریم.

وی با بیان اینکه سال گذشته جهش سه برابری تولید میگو در خوزستان و فعال شدن تعدادی از مراکز تکثیر و نرسری تعطیل را شاهد بودیم گفت: امسال امیدواریم تولید میگو در خوزستان رشد قابل توجهی داشته باشد.

صادرات بیش از ۲۱ هزار تن تولیدات شیلاتی به خارج از کشور

مدیرکل شیلات خوزستان میزان صادرات تولیدات شیلاتی در سال گذشته را بیش از ۲۱ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به رفع مشکلات مرزی با کشور عراق و شناسایی سایر بازارهای هدف این آمار روند افزایشی دارد.

این مقام مسئول ادامه داد: راه اندازی کارگو خط هوایی- باربری از فرودگاه آبادان به مقصد کویت در دوران شیوع بیماری کرونا و با توجه به محدودیت های بوجود آمده در بحث صادرات آبزیان کمک قابل توجهی به تولید کنندگان کرد و این اقدام آغاز یک نوع صادرات جدید بود که محصولات شیلاتی به صورت تازه و در کمترین زمان ممکن به مقصد می رسد.

ابوعلی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه های ناتمام شیلاتی اظهار کرد: مجتمع ۳۹۵ هکتاری پرورش میگوی هندیجان و برق رسانی پروژه شهید احمدیان خرمشهر و فاز اول مزرعه ماهیان سردابی شرکت شهرک های کشاورزی اندیمشک امسال به بهره برداری می رسند.

وی یادآور شد: فاز دوم مجتمع پرورش ماهیان سردابی اندیکا ظرف کمتر از یکسال به بهره برداری می رسد و یک هزار تن به ظرفیت ماهیان سردابی استان اضافه خواهد شد.

مدیر کل شیلات خوزستان در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه حمایت های خوب دولت سیزدهم از صنعت شیلات و رشد اعتبارات عمرانی بارقه امید را در دل تولیدکنندگان و آبزی پروران ایجاد کرده است عنوان کرد: شیلات یک اقتصاد سالم، سبز، سازگار با محیط زیست، اشتغالزا و کارآفرین است که به سرعت به بازدهی می رسد و می تواند جایگزین بسیار خوبی برای نفت در خوزستان باشد.

 

۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۲۰
تعداد کلیک: ۳۳۰

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500