تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

تصویب 130 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل زیرساخت های مجتمع چوئبده آبادان/ صادرات محصولات شیلاتی از منطقه آزاداروند فراهم شود
مدیرکل شیلات خوزستان در گفتگوی اختصاصی با صداوسیمای مرکز آبادان رشد و توسعه مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان را یکی از شاخص های مهم فعالیت های آبزی پروری استان خواند و گفت: استقرار دولت جدید موجب توجه ویژه ای به فعالیت های تولیدی شده است و در پی سفر ریاست محترم جمهور در اواخر سال گذشته به منطقه آبادان و خرمشهر 130 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت های این مجتمع تصویب شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، فتح الله ابوعلی با اشاره به بروز بیماری لکه سفید در تعدادی از مزارع پرورش میگو عنوان کرد: بیماری لکه سفید یک بیماری ویروسی است که قدمت بالایی دارد و درمان قطعی برای این بیماری شناسایی نشده است جز اینکه روش ها و راهکارهایی برای تولید در کنار این بیماری بکارگرفته می شود.

وی افزود: این بیماری در طی سال های گذشته مجتمع چوئبده را در آستانه تعطیلی و رکود قرار داد در حالی که طی ۲ سال اخیر عواملی از جمله: بهره مندی از تجارب و دانش روز دنیا و روش های نوین در پرورش میگو توسط پرورش دهندگان منطقه، بهبود مدیریت بهداشتی مزارع، استفاده از بچه میگوهای حاصله از مولدهای عاری از بیماری، افزایش کیفیت غذا، ورود سرمایه گذاران جدید و با حمایت تولید کنندگان و سیاست های شیلات خوزستان و سایر اقدامات تکمیلی روند صعودی و رو به رشد صنعت میگو در این مجتمع قابل مشاهده است و ایجاد افق روشن پیش روی پرورش دهندگان، کوچ معکوس آنان به مجتمع را سرعت بخشیده است.

ابوعلی ادامه داد: موارد یاد شده نقش سازنده ای در رونق فعالیت های پرورش میگو در شهرستان آبادان داشته به صورتی که در سال جاری ۷ مزرعه و واحد تولیدی که سال ها غیر فعال و دچار رکود بودند مجددا وارد چرخه تولید شدند؛ در دو سال گذشته طرح نرسری برای اولین بار در کشور و درحجم وسیع و با هدف کاهش بیماری اجرایی شد و هم اکنون ۵ واحد نرسری  فعالیت می کنند که ۳۰ درصد بچه میگوهای ذخیره سازی شده در استخرهای پرورشی در سال جاری از این طریق تامین شده است.

مدیر کل شیلات خوزستان سایر اقدامات صورت گرفته را فعال سازی و بهره برداری از ۳ مرکز تکثیرمیگو در مجتمع مراکز تکثیر میگوی آبادان بعد از سال ها تعطیلی و تامین ۹۰ درصد نیاز شهرستان به پست لارو میگو و همچنین افزایش ۲ برابری سطح زیر کشت دانست.

ابوعلی در رابطه با ترمیم و بازسازی زیرساخت های مجتمع پرورش میگوی چوئبده آبادان تصریح کرد: تاسیسات زیربنایی این مجتمع به بیش از ۲ دهه گذشته باز می گردد و تعطیلی برخی مزارع به دلیل بروز بیماری لکه سفید، نیاز به بازسازی و مرمت زیرساخت های مجتمع را دوچندان کرده است.

تصویب 130 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی زیرساخت های مجتمع چوئبده آبادان

وی با بیان اینکه استقرار دولت جدید موجب توجه ویژه ای به فعالیت های تولیدی شده است ادامه داد: در پی سفر ریاست محترم جمهور در اواخر سال گذشته به منطقه آبادان و خرمشهر 130 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت های این مجتمع مصوب شد و بلافاصله بعد از ابلاغ فعالیت های عمرانی این مجتمع شروع می شود.

مدیرکل شیلات خوزستان گفت: حل مشکلات فعلی به پیگیری متولیان امر، تولیدکنندگان و رعایت مسئولیت های اجتماعی صنایع و حمایت ها و همکاری تمام ادارات و سازمان ها در منطقه باز می گردد و نوسانات تولید و اشتغال باید به گونه ای پایدار مدیریت شود تا موانع و مشکلات موجود حداقل پیامدهای منفی را برجای بگذارد.

به گفته ابوعلی تولید قزل آلای رنگین کمان در فصل زمستان و به عبارتی خارج از دوره پرورش میگو و در شرایط خاص اقلیمی منطقه یکی از اقدامات مهم در راستای افزایش بهره وری و تولید بوده است.

وی در بخش دیگر سخنانش در خصوص موضوع نقدینگی و تامین نهاده ها گفت: دولت تسهیلات حمایتی در قالب پرداخت ۳۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان به منظور حمایت از تولید برای تامین  نهاده های مزارع پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و میگو در نظر گرفت و بیشترین سقف تسهیلات در تولیدات بخش کشاورزی برای میگو لحاظ شده است و تولیدکنندگان جهت تامین نهاده های مورد نیاز به سامانه بازارگاه مراجعه کنند.

مدیر کل شیلات خوزستان ادامه داد: دریافت تسهیلات بانکی هیچ گونه محدودیتی ندارد و امسال ۱۰۳ پرونده در کارگروه در دست اقدام است و به محض ابلاغ اعتبارات سال۱۴۰۱، وارد سیستم بانکی خواهند شد.

تفاهم نامه شیلات خوزستان و پارک علم و فناوری در آینده نزدیک

ابوعلی از امضای تفاهم نامه همکاری با پارک علم و فناوری در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: موضوعات دانش بنیان در زمینه پروبیوتیک ها و پرورش ماهی در محیط متراکم و استفاده از روش های نوین در حلقه های مختلف صنعت شیلات در قالب طرح های علمی- تحقیقاتی اجرایی خواهد شد و همچنین گام های مهمی در ارتباط با سنددار کردن مزارع برداشته شده است.

محمدرضا جلالی فر آبزی پرور از دیگر مهمانان این برنامه در ادامه گفت: حل مشکلات زیرساختی و تامین آب، برق و گاز، لایروبی کانال ها، واگذاری اسناد مزارع عوامل مهمی در رونق مجدد مجتمع به شمار می روند و با ورود مولدین جدید و ایجاد نرسری، میگو با بهترین کیفیت و اندازه در سطح کشور تولید خواهیم کرد.

امکان فراهم شدن صادرات محصولات شیلاتی از منطقه آزاد اروند

جلالی فر خواستار حذف چرخه پیچیده اداری در جهت رفع موانع تولید و همکاری شرکت پخش فراورده های نفتی در تامین سوخت مزارع شد و به منطقه آزاد اروند پیشنهاد کرد: امکان صادرات محصولات شیلاتی از طریق مرزهای دریایی به وسیله کشتی های مجهز به سیستم سرمایشی فراهم شود.

وی افزود: برپایی نمایشگاه تخصصی تکنولوژی و تجهیزات شیلاتی در منطقه آزاد نقش موثری در دستیابی تولیدکنندگان به آخرین پیشرفت های داخلی و خارجی در عرصه صنعت شیلات و شناخت امکانات تجاری و تولیدی در این زمینه دارد.

 

۳۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۰۹
تعداد کلیک: ۲۸۹

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500