تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

آخرین وضعیت اجرای طرح‌ پرورش ماهی در قفس در خوزستان
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: سرمایه‌گذاری پرورش ماهی در قفس، کم هزینه و بازگشت سرمایه آن در مقایسه با پرورش ماهی در استخرهای خاکی، کوتاه مدت است و در این زمینه هر واحد ۵۰۰ تنی در دریا در حدود ۹۰ نفر اشتغال مستقیم وغیر مستقیم ایجاد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، فتح الله ابوعلی با اشاره به ظرفیت استان در زمینه پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: در خوزستان در سه حوزه امکان پرورش ماهی در قفس وجود دارد که شامل پرورش ماهیان آب شور در پهنه‌های دریایی در هندیجان، پرورش ماهیان آبی شور در خوریات ماهشهر و پرورش ماهیان آب شیرین در دریاچه‌های پشت سد که مصارف آشامیدنی ندارند، می‌شود.

وی در خصوص شهرهای مستعد و اینکه در کدام مناطق استان پرورش ماهی در قفس پیش بینی شده است، افزود: اجرای پرورش ماهی در قفس در شهرستان‌های هندیجان، ماهشهر و بهبهان در حال برنامه‌ریزی است؛ همچنین اخذ مجوز پرورش ماهی در قفس در شهرهای مسجدسلیمان، اندیمشک و ایذه در حال پیگیری است.

ابوعلی بیان کرد: در مناطقی که امکان پرورش ماهی آب شور وجود دارد، ماهیان سی باس آسیایی، صبیتی و شانک و در دریاچه‌های پشت سد ماهیانی از جمله کپور، قزل آلا و ماهیان خاوریاری پرورش داده می‌شود.

وی با اشاره به مدیریت مصرف آب در پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: در عرصه‌های دریایی به دلیل عدم استفاده از آب شیرین فشار بر ذخایر آب شیرین وارد نمی‌شود، چون برداشت آبی صورت نمی‌گیرد و در این حوزه آبی هدر نمی‌رود و علاوه بر این با توجه به پدیده خودپالایی مخازن سدها، مواد آلی وارد شده به آب تصفیه خواهد شد.

ابوعلی در خصوص سرمایه‌گذاری در زمینه پرورش ماهی در قفس بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه به عوامل مختلفی از جمله سطح تولید، محل استقرار قفس، گونه پرورشی و سیستم قفس‌های مورداستفاده بستگی دارد اما در کل، سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش ماهی در قفس، کم‌هزینه و بازگشت سرمایه آن در مقایسه با پرورش ماهی در استخرهای خاکی، کوتاه مدت است.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص اشتغالزایی این طرح گفت: هر واحد ۵۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریا حدود ۳۰ نفر اشتغال مستقیم و ۶۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

وی اظهار کرد: استان خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها از تنوع بسیار بالا در پرورش گونه ماهی در سیستم قفس برخوردار است و گونه‌های دریایی و آب شیرین را نیز می‌توان در استان پرورش داد.

ابوعلی با اشاره به موانع و مشکلات موجود در زمینه پرورش ماهی در قفس عنوان کرد: موانع و مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به قوانین محیط زیست و سازمان آب و برق استان جهت اخذ مجوز و تامین بچه ماهی به ویژه بچه ماهیان دریایی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه بازار فروش این گونه‌های پرورشی چه در سطح داخلی و چه خارجی جهت صادرات وجود دارد، ادامه داد: چشم‌انداز پرورش ماهی در قفس با توجه به کاهش شدید منابع آبی در سالیان اخیر در حال شکل گیری است. پرورش ماهی در قفس به ویژه در دریا یکی از اولویت‌ها در برون رفت تولید پروتئین دریایی از شرایط فعلی است.

ابوعلی با اشاره به تامین ابزار و ادوات قفس از شرکت‌های داخلی افزود: توان تولید ابزار قفس جهت پرورش ماهی در حال حاضر در داخل کشور وجود دارد و با رونق گرفتن این نوع پرورش ماهی، زنجیره تولید کامل‌تر خواهد شد.

مدیرکل شیلات خوزستان در خصوص پرورش ماهی در قفس در شهرستان ماهشهر با توجه به عوامل محیط زیستی این منطقه، گفت: ماهی در قفس در سطوح آب زندگی می‌کند و با کف و بستر خوریات در ارتباط نیستند. ماهی پرورش یافته در قفس با سایر ماهیانی که در کف زندگی می‌کنند، تغذیه نمی‌کند. این ماهیان به مدت ۶ تا ۹ ماه در قفس پرورش داده می‌شود و غذای آن‌ها به صورت کارخانه‌ای است.

ابوعلی در پاسخ به سوال آیا علاوه بر خور غزاله در شهرستان ماهشهر در مناطق دیگری طرح پرورش ماهی در قفس مطالعه و شناسایی شده است، عنوان کرد: در مناطق دیگری نیز در استان اخذ مجوز از اداره کل محیط زیست استان در حال پیگیری است.

وی با اشاره به تناژ ماهیان پرورشی در مناطق مختلف استان تصریح کرد: هم اکنون ظرفیت تولید در دریا ۶ هزار تن، در خور غزاله ۲ هزار تن و در سد مارون یک هزار و ۲۰۰ تن است.

۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۳۰
تعداد کلیک: ۲۸۳

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500