تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

آمادگی استان مرکزی برای توسعه پرورش ماهیان زینتی در خوزستان
مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به سابقه بیش از 40 ساله این استان در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی به عنوان یکی از استان های پیشرو در سطح کشورگفت: جهت انتقال دانش فنی و تجارب خود برای هر گونه کمک در راستای توسعه این صنعت در خوزستان اعلام آمادگی می کنیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، نشست هم‌اندیشی اداره کل شیلات استان خوزستان و مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در خصوص راهکارهای توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در استان خوزستان با حضور مدیران دو دستگاه اجرایی، اساتید مجرب، کارشناسان و فعالین بخش خصوصی در محل سالن جلسات شیلات خوزستان برگزار شد.

مدیرکل شیلات خوزستان در آغاز این جلسه ضمن خیر مقدم و خوشامدگویی به هیئت اعزامی استان مرکزی به خوزستان گفت: استان خوزستان با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و ظرفیت های متعدد شیلاتی در بخش  تولیدات آبزیان خوراکی، ماهی و میگو توانسته به جایگاه خوبی در سطح کشور دستیابی پیدا کند.

مهرداد محمدی دوست تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در خوزستان را یک صنعت نوپا خواند و ادامه داد: در سال های اخیر پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل شده است، به طوری که در حال حاضر بیش از 28 مرکز فعال پرورش ماهی زینتی در سطح استان فعالیت دارد که تولید سالیانه آنها حدود یک میلیون و 800 هزار قطعه است؛ این مراکز، هم اکنون زمینه اشتغال 107 نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه نشست های مشترک فرصت ارزشمندی برای تبادل نظر و انتقال تجربیات موفق، تبیین چشم اندازها بین کارشناسان و تولیدکنندگان استان ها فراهم می کند گفت: بخش اجرایی پای کار آمده است و تلاش بر این است کلیه ظرفیت های مغفول شناسایی و در مسیر رو به رشدی هدایت شوند.

در بخش دیگر این جلسه مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به میزان تولیدات ماهیان زینتی در این استان افزود: در سال گذشته 291 میلیون قطعه انواع ماهیان زینتی در سطح کشور تولید شده است و استان مرکزی به عنوان یکی از استان های پیشرو که بیش از 4 دهه در این صنعت سابقه فعالیت دارد توانسته 16 میلیون قطعه ماهی زینتی در قالب 70 واحد کوچک و بزرگ پرورشی تولید کند.

حسن اکبری ابراز خرسندی کرد: استان مرکزی نسبت به هرگونه همکاری و هم افزایی در جهت راه اندازی واحدها و توسعه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی در این استان اعلام آمادگی می کند و این نقطه قوتی است که استان خوزستان از ظرفیت و پتانسیل های آبزی پروری بسیار خوبی برخوردار است و در صورت توجه بیش از پیش به این حوزه می‌توان تولید ماهیان زینتی در این استان را از میزان فعلی افزایش داد و این موضوع نیازمند همت خود تولید کنندگان و مسئولان درون استانی است.

وی مزایای فعالیت در زمینه تکثیر و پرورش ماهیان زینتی را برای سرمایه گذاران و علاقمندان این بخش زودبازده، نیاز به سرمایه گذاری محدود و در عین حال با ارزآوری بالا و اشتغالزایی خوب، مفرح و نشاط آور توصیف کرد.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان داشت: پرورش ماهیان زینتی نیازمند دانش و مهارت تخصصی است و از بازار پسندی و صادرات خوبی برخوردار است و تولید کنندگان با توجه به تقاضای بازار هدف در فصول مختلف سال نسبت به تولید انواع گونه های پرورشی اقدام می کنند.

اکبری احداث شهرک های ماهیان زینتی  در خوزستان را یکی از راهکارهای مهم جهت رشد و رونق این صنعت در خوزستان پیشنهاد کرد و یادآور شد: کلیه ظرفیت های غیر فعال در استان خوزستان باید شناسایی و فعال شوند و پیگیری امور در قالب تشکل ها، اتحادیه و تعاونی های ماهیان زینتی بهتر پیش می رود.

وی همچنین از برگزاری جشنواره ملی ماهیان زینتی کشور برای دومین بار در شهرستان محلات استان مرکزی در مرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: برگزاری سمینار و کلاس های آموزشی، بهره مندی از ظرفیت رسانه و صداوسیما، راه اندازی آکواریوم ماهیان زینتی در خانه و سایر مراکز علمی و آموزشی جهت معرفی و شناسایی این بخش به مردم بسیار تاثیرگذار است.

گفتنی است، در بخش های مختلف این نشست تولید کنندگان ماهیان زینتی، ضمن تشریح عملکرد وضعیت تولید در استان، برخی مشکلات پیش روی این حوزه را در بخش ارائه تسهیلات بانکی و صدور پروانه تاسیس واحدهای پرورشی توسط نظام مهندسی و نظام دامپزشکی و تامین خوراک آبزیان مطرح کردند و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی برای حل این موضوعات نیز ارائه شد.

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۱۸
تعداد کلیک: ۲۷۱

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500