تغییر اندازه فونت:
 

اخبار

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان : رهاسازی بچه ماهی جایگزین جرایم قضایی صیادی شود
رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان گفت: در راستای اهمیت مدیریت حفاظت و بهره برداری از منابع و پیشگیری از جرایم، صیادان متخلف، به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان ملزم شوند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات خوزستان، رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان، یکی از رسالت های حاکمیتی و قدمت‌دار اداره کل شیلات خوزستان را بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان دانست و گفت: در سراسر دنیا بازسازی ذخایر و رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی به عنوان یکی از روش های مرسوم و شناخته شده مدیریت شیلاتی برای جبران کاهش ذخایر آبزیان و حفظ تنوع زیستی گونه ها مورد توجه صاحب نظران و کارشناسان قرار دارد.

هومن مکوندی در کارگاه آموزشی بازسازی و مدیریت ذخایر آبزیان در منابع  آبی با حضور کارشناسان آبزی پروری در محل سالن جلسات شیلات خوزستان با اشاره به الزامات قانونی بازسازی ذخایر آبزیان در کشور تصریح کرد: بازسازی ذخایر آبزیان در منابع آب های داخلی و دریای سرزمینی براساس شرایط آب و هوایی سالیانه، وضعیت خشکسالی یا ترسالی، حجم آب در منابع آبی، برآورد صید، گونه آبزیان صید شده، تلاش صیادی، تعداد صیادان، اشتغال آنها، میزان تکثیر آبزیان آب شیرین و شور در مراکز شیلاتی برنامه ریزی می شود.

وی علل کاهش ذخایر آبزیان را عواملی از جمله صید بی رویه توسط جوامع صیادی، آلودگی منابع آبی و تغییرات کیفی آب، عدم تامین حق آبه مناسب تالاب ها و رودخانه ها عنوان کرد و ادامه داد: استفاده از الکترو شوکر و ادوات غیر مجاز جهت صید خسارت سنگینی به اکوسیستم پایدار و طبیعی آبزیان وارد می کند و پیشنهاد می شود: دادگستری استان خوزستان و مراجع قضایی در راستای اهمیت مدیریت حفاظت و بهره برداری از منابع و پیشگیری از جرایم، صیادان متخلف را به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان ملزم کنند و این امر کمک قابل توجهی به حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان استان می کند.

مکوندی با بیان اینکه استان خوزستان از نیمی از مساحت آب هـای طبیعی و نیمه طبیعی کشور و وجود پنج رودخانه دائمی و پرآب کارون، کرخه، دز، مارون و زهره برخوردار است یادآور شد: ۲ تالاب بزرگ شادگان و هورالعظیم و ۷ دریاچه پشت سد تنها گوشه ای از ظرفیت های منابع آبی استان است.

رئیس گروه بازسازی ذخایر آبزیان شیلات خوزستان، به ۲ مرکز مهم تولید کننده ماهیان بومی در استان خوزستان اشاره کرد و ادامه داد: مرکز بازسازی ذخایر ماهیان بومی و گرمابی شهید ملکی اهواز و مرکز بازسازی ماهیان بومی سوسنگرد در بخش های مختلف تولید لارو و بچه ماهی کپورماهیان (کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد)، ذخیره سازی لارو، بچه ماهی، مولدین و پیش مولدین، تولید لارو ماهیان بومی (بنی، شیربت، گطان، برزم و عنزه) فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: تأمین حق آبه تالاب ها و رودخانه ها سبب ایجاد شرایط مناسب زیست گونه های با ارزش ژنتیکی بالای ماهیان بومی استان می شود.

به گفته مکوندی مهمترین نقاط پراکنش ماهیان بومی در تالاب هورالعظیم، تالاب شادگان، رودخانه کرخه، کارون و دز و مارون شناسایی شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: بازسازی ذخایر و  عملیات رهاسازی بچه ماهیان در منابع آبهای داخلی استان علاوه بر حفظ و بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان با ارزش بومی، موجب افزایش سرانه مصرف آبزیان در نقاط مختلف استان و جلوگیری از مهاجرت روستائیان و جمعیت های حاشیه به شهر ها می شود و ترویج ماهی گیری تفریحی و راه اندازی صنعت توریسم و رونق گردشگری به گفته اهالی محلی روستای صراخیه شادگان و عطیش کارون و... از دیگر نتایج قابل مشاهده اجرای این عملیات است.

۲ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۳۰
تعداد کلیک: ۲۱۴

برچسب : شیلات

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده : *
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500